تالار مجازي بورس، دغدغه سرمايه گذاران تازه وارد را درخصوص نگراني از ريسك سرمايه گذاري در بورس مرتفع كرده و با شبيه سازي بورس، به آنها امكان مي دهد از نزديك، با شرايط و اصول سرمايه گذاري در بورس آشنا شده و بدون متحمل شدن ريسك و صرف پول، سرمايه گذاري در اين بازار را در فضاي مجازي تجربه كنند.

، امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه های اولیه زندگی و رفاهی و تلاش بسیاری از مردم برای استفاده بهینه از سرمایه های خود بازار بورس و تجارت در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما به دلیل اطلاعات پایین در این زمینه  وارد شدن به این مقوله به نوعی یک ریسک بزرگ به حسابل می آید. از این رو سعی داریم تا شما را با بورس و نحوهء سرمایه گذاری در این بازار آشنا کنیم.

بورس اوراق بهادار

بازار رسمی و سازمان یافته سرمایه است که در آن خرید و فروش سهام شرکتها و اوراق بهادار دولتی یا موسسات معتبر خصوصی تحت ضوابط ، قوانین و مقررات انجام می شود.

برای فهم بهتر، شما یک شرکت یا کارخانه رو در نظر بگیرید فرض کنید این کارخانه یا شرکت رو به هزار قسمت تقسیم کردن و هر قسمت شده یک سهم از این کارخانه (یعنی هر سهم 0.1% از کل شرکت)حالا افرادی که مالک این سهام هستند توسط کارگزارایی که وجود داره سهامشون رو خرید و فروش می کنن. البته در واقعیت تعداد سهام یک شرکت در بورس حتی به چندین میلیارد سهم می رسد.

این که چجوری قیمت یک سهم تعیین میشه بستگی به توافق عموم فعالان بازار بروی قیمت در زمان مشخص دارد. یعنی بسته به عوامل و فاکتورهای مختلف مثل سودی که شرکت به صورت مداوم در گزارش ها اعلام می کنه یا افزایش قیمت فروش، صورت های مالی که بصورت مداوم در طول سال اعلام میشه، طرح های توسعه، نوسانات نرخ ارز (اگر واردات و صادرات داشته باشه)، تحلیل های بنیادی شرکت، تحلیل های تکنیکی (نموداری) ، شایعات بازار، جو بازار و هزاران فاکتور دیگه عرضه ها و تقاضاها برای این سهم در یک نقطه به تعادل می رسند و قیمت تعیین می شه ، حال با گذشت زمان این قیمت مدام در حال تغییر است چونکه این فاکتورهایی که در بالا گفتیم به صورت مداوم در حال تغییر هست و باعث میشه که عرضه یا تقاضا بهم بخوره و مجددا به قیمت جدیدی برسه که این دو کفه ترازو باهم برابر بشه و این چرخه تا همیشه ادامه داره.


علل پیدایش بورس اوراق بهادارhttp://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_12815.jpeg

پیدایش بورس در دنیا با دو پدیده پیدایش شرکتهای سهامی با مسئولیت محدودو پیدایش شرکتهای سهامی عام مرتبط است.

در گذشته تجار زیاد خطر و زیان می دیدند و همواره به دنبال شریکی بودند که با آن سود وزیان خود را تقسیم کنند و هر کس بنا به سرمایه ای که آورده در سود و زیان شریک شود. اما فرم تکامل یافته آن به صورت سهام عام بود یعنی سهام را به عموم مردم می فروخت و کار خود را با سرمایه مردم انجام می دهد. اولین کمپانی که از این روش استفاده کرد کمپانی هند شرقی بود که در تاریخ تجارت دنیا ثبت شد.

اما بعد ها با گسترش مبادلات تجاری در اروپا و ارتباط هر چه بیشتر مردم و صاحبان سرمایه ها مراکزی به وجود آمد که سرمایه داران با متقاضیان استفاده از نقدینگی تماس پیدا می کردند و به دادو ستد با هم می پرداختند که به آن بازار سرمایه می گویند.

جالب است بدانید که واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام واندر بورس گرفته شده که صرافان شهر مقابل خانه او به دادوستد مشغول می شدند و از آن به بعد به اماکنی که محل دادوستد بود اطلاق شد.اولین تشکل بورس اوراق بهادار در جهان به سال 1460 میلادی در شهر آنورس بلژیک که موقعیت تجاری قابل ملاحظه ای داشت بوجود آمد.


چرا افراد سرمایه گذاری می کنند؟
 
مردم برای اینکه آینده مطمئن تری داشته باشند،مازاد درآمد خودرا پس¬انداز می¬کنند. پس انداز به طورقطع در بالابردن انگیزه زندگی وامیدبه آینده تاثیرگذارخواهدبود.اما تجمع پول یا دارایی دریک نقطه نمی تواند یک تصمیم عاقلانه باشد چراکه با انباشته کردن پول نمی شود روی حفظ ارزش آن حساب کرد.

کسانیکه از تصرف در پس اندازهای خود دست می کشند یعنی مصرف جاری خود را به تعویق می اندازند انتظار دارند که در آینده مبلغ بیشتری نسبت به مقدار اولیه دریافت کنند و بتوانند بیشتر مصرف کنند. به عبارت دیگر افراد سرمایه گذاری می کنند تا از پس اندازهای خود "بازدهی" را که نتیجه به تعویق انداختن مصرف است، به دست آورند. آنها خواهان نرخ بازدهی هستند که در طول زمان، نرخ مورد انتظار تورم و عدم اطمینان در پرداختهای آینده را جبران کند.http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_12816.jpeg

حالااگر قصد سرمایه گذاری دربورس را دارید، اول مطمئن شوید که هدف سرمایه گذارى بلندمدت است و شما نمى توانید مثل بانک ها، به راحتى به پولتان دست پیدا کنید. بنابراین پولى را وارد بورس کنید که مربوط به پس اندازتان باشد. در این حالت اگر مثلاً ۵ میلیون تومان پس انداز داشتید، ۵۰ تا ۶۰ درصد آن را سهم بخرید و بقیه پس اندازتان را در بانک نگه دارید. من توصیه مى کنم هرگز در سرمایه گذارى هاى خود تندروى نکنید. دلیلى ندارد که شما خودرو و یا مسکن خود را براى سرمایه گذارى در بورس بفروشید. اگر شنیده اید که مى گویند سرمایه گذارى در مسکن، خودرودیگر بازدهى ندارد، منظورشان این نیست که اصلاً خانه نخرید بلکه منظور این است که پول و سرمایه خود را صرف خرید کالاهاى سرمایه اى مازاد از نیاز خود نکنید. مثلا  اگر زمین و ملک اضافه دارید، آن را بفروشید و سهام بخرید.

سرمایه گذاری رایگان در تالارمجازی بورس برای آموزش

تالار مجازی بورس ایران توسط شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و با هدف آموزش و آشنایی علاقه‌مندان سرمایه گذاری در بازار بورس ایران با سازوکار مناسب سرمایه گذاری در بورس راه اندازی شد. برای فعالیت در این تالار، کاربران احتياجي به پول دارند و ضرر نخواهند کرد. هدف اصلی این سامانه، آموزش عملی سرمایه گذاری در بورس ايران است. قیمت ها، شاخص ها و سایر اطلاعات در تالار مجازی، واقعی و منطبق بر شرایـط واقعی بازار فعلي ايران است، بطوری که گویی کاربر احساس مي كند كه درحال سرمایه گذاری در بورس است.




عملکرد تالار در یک نگاه

برای استفاده از امکانات تالار مجازی بورس ایران، ابتدا بازدید کننده باید در سامانه فوق ثبت نام نمایدالبته راهنمائي كامل در منوي "راهنمائي"آورده شده است. بعد از این مرحله کاربر می تواند وارد سیستم(Login) شود. کاربر پس از ورود به سامانه و تشخیص هویت او، به صفحه اصلی راهنمایی می شود. در این صفحه که تابلوی اصلی بورس، صندوق های سرمایه گذاری، نمودار شاخص ها و... وجود دارد کاربر می تواند به قسمت های مختلف سامانه دسترسی پیدا کند.

 

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/file_12817.jpeg

روال کلی کار بدین شکل است که کاربرمي تواند ابتدا در یک مسابقه ثبت نام کند. سپس کاربر در این مسابقه اقدام به خرید و فروش سهام و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری موجود در تابلوی اصلی بورس نماید. بدین ترتیب او می تواند عملکرد خود را در خرید و فروش سهام و تحلیل بازار با دیگر کاربران سامانه مقایسه نماید تا ترتیب مهارت لازم در بازار واقعی بورس را کسب نماید.آدرس سايت تالار مجازی بورس:  http://www.irvex.ir










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا