تهیه طرح جامع زیست محیطی شهرستان اردکان به منظور تبدیل شدن به شهر نمونه زیست محیطی کشور احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا و مرکز تحقیقات محیط زیست اردکان بزودی آغاز می شود راه اندازی موزه تاریخ طبیعی در اردکان
  • تهیه طرح جامع  زیست محیطی شهرستان اردکان به منظور تبدیل شدن به شهر نمونه زیست محیطی کشور
  • احداث ایستگاه سنجش آلودگی هوا و مرکز تحقیقات محیط زیست اردکان بزودی آغاز می شود
  • راه اندازی موزه تاریخ طبیعی در اردکان

"محمدرضا تابش" در دیدار با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد ،پدیده تغییرات آب و هوایی را از مهمترین چالشهای پیش روی جامعه بشری دانست و گفت: اثرات مخرب آلودگی های زیست محیطی خصوصا آلودگی هوا در ابعاد محیطی،اقتصادی،اجتماعی و بهداشتی هشداردهنده و قابل توجه و نیازمند عزمی فراگیر و همگانی برای مقابله و کاهش آن است.
رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با استناد به آمارهای ارائه شده توسط مراجع بین المللی و داخلی طی سالهای گذشته گفت: پیش بینی می شود مجموع خسارات سالیانه آلودگی هوا در کشور متجاوز از 20 میلیارد دلار باشد.
عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس میزان بالای آلایندگی در محور یزد-اردکان را مورد توجه قرار داد و گفت:مصوبه دور سوم سفر هیات دولت جهت کاهش آلایندگی این مسیر به تصویب رسید که باید هر چه سریعتر مطالعات این طرح تکمیل تا بتوان قبل از ارائه بودجه به مجلس،ردیف مستقلی برای اجرای آن در قانون بودجه سال1392 پیش بینی کرد.
نماینده مردم اردکان با بیان اینکه شهرستان اردکان مجموعه ای از پناهگاههای حیات وحش،مناطق حفاظت شده و پارک ملی را در خود جای داده  که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است ولی کمترین توجهی از سوی مسئولان استان به آن نمی شود تاکید کرد: پارک ملی سیاه کوه و جاذبه های بی نظیر آن باید به نحوی مورد توجه قرار گیرد و شناسانده شود که در کانون توجه مردم کشورمان و دنیا باشد و با رعایت کلیه ضوابط زیست محیطی،شرایطی فراهم آید که گردشگران و دوستداران طبیعت بتوانند از این مکان بازدید کنند.
"تابش" دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه را نیازمند توجه جدی به محیط زیست ذکر کرد و با بیان اینکه باید در شهرستان اردکان   بالاترین استانداردهای زیست محیطی به مرحله اجرا دراید و این شهر به یک شهر نمونه زیست محیطی تبدیل شود،خواستار تدوین طرح جامع زیست محیطی شهرستان اردکان از طرف اداره کل محیط زیست استان یزد شد.
نماینده مردم اردکان همچنین استقرار دستگاه سنجش و پایش آلودگی هوا در این شهرستان و تامین نیازهای شهرستان در حوزه محیط زیست از جمله آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز تحقیقات محیط زیست، تامین امکانات و نیروی انسانی مورد نیاز را خواستار شد.
همچنین"سیدحسین سادات موسوی" مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت زیست محیطی استان یزد ارائه نمود و برخی اقدامات و برنامه های این اداره کل را تشریح نمود.
از جمله تصمیمات اخذ شده در این جلسه می توان به  ايجاد و اضافه نمودن پست سازماني در چارت تشكيلاتي محيط زيست اردکان ، احداث موزه تاريخ طبيعي با همکاری و مشاوره اداره کل محیط زیست از سوي شهرداري ، پيگيري و اخذ مجوز تجهيزات لازم در مناطق حفاظت شده تحت مديريت بويژه پارك ملي سياهكوه و منطقه حفاظت شده دره انجير ، تهيه طرح جامع  پارک ملی سیاهکوه و اجرای طرح مطالعاتی به منظور تبدیل شدن اردکان به شهر نمونه کشور از نظر زیست محیطی ، پي گيري اخذ مصوبه از هيات محترم دولت جهت اختصاص رديف اعتباري خاص براي طرح جامع كاهش آلودگي هوا در محور یزد-اردکان از سوي رئيس فراكسيون محيط زيست ،سازماندهی همیاران محیط زیست جهت استفاده از پتانسیل آنها و تردد آسان در مناطق حفاظت شده و غیره اشاره کرد.

در پایان مدیرکل محیط زیست استان یزد با اهدای تابلو فرشی منقش به گونه یوز پلنگ آسیایی ،از زحمات و پیگیریهای نماینده مردم اردکان در حمایت از طرحهای زیست محیطی در سطح کشور و استان یزد تقدیر بعمل آورد.
 
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا