یزدفردا:جاده شهرک صنعتی مهریز به دلیل غیر استاندارد بودن و عدم رعایت مسائل ایمنی و فنی به محوري خطرناک و حادثه‌خیز تبديل شده كه ضمن به خطر انداختن جان دو هزار شاغل اين شهرك، تاكنون تلفات بسیاری را به همراه داشته است.
شهرستان مهريز كه در سال‌هاي گذشته همواره در بخش‌هاي گوناگون مورد توجه مديران ارشد استان قرار داشته، در دولت‌هاي نهم و دهم نيز با توجه به مصوباتي كه در بخش‌هاي مختلف در خصوص پيشرفت و آباداني اين شهرستان مستعد صورت گرفته، رشد محسوسي را شاهد بوده است اما اين در حاليست كه مردمان مهريز بر اين عقيده هستند كه شهرشان از ديگر شهرستان‌هاي استان نه يك قدم بلكه چندين قدم عقب‌تر است و اگر امتياز عبور جاده ترانزيت مسير شمال به جنوب كشور كه از ويژگي‌ها و امتيازات اين شهرستان محسوب مي‌شود در اختيار شهري ديگر بود، به مراتب جايگاهي درخور براي مردمانش ايجاد مي‌شد.
ايجاد بستر اشتغال براي جوانان در ساليان متمادي دغدغه اصلي دولت‌ها بوده و هست و در همين راستا ايجاد شهرك‌هاي صنعتي و ساخت و ساز كارخانجات بخش صنعتي با همكاري بخش خصوصي يكي از مهمترين برنامه‌هاي دولت‌مردان براي فراهم كردن بستر اشتغال براي جوانان بوده است.
شهرک صنعتی مهریز نيز در همين راستا در زمینی به مساحت 300 هکتار همراه با قريب 70 واحد صنعتي فعال، گام موثري در جهت ايجاد اشتغال جوانان مهريزي برداشته است به طوري كه هم‌اكنون در اين شهرك صنعتي بيش از دو هزار نفر مشغول فعاليت هستند كه بخش عمده‌اي از آنان را جوانان مهريزي تشكيل مي‌دهند.
ايجاد بسترهاي مناسب براي اين شهرك از جمله شبكه گاز، آب، فاضلاب، تصفيه خانه صنعتي و همچنين ايجاد مركز پست توانسته فضاي خوبي را براي سرمايه‌گزاري بخش خصوصي در اين شهرك فراهم كند اما نكته‌ي قابل تامل مشكلات ناشي از جاده ورودی شهرک صنعتی مهریز و چگونگي اياب و ذهاب شاغلين اين شهرك است.
هرچند اياب و ذهاب اكثر شاغلين اين بخش از سوي شركت‌هايي كه در آن مشغول هستند، فراهم شده است ولي وجود حجم بالاي تردد در محور ترانزيت عبوري شمال-جنوب كشور از شهرستان مهريز و قرار گرفتن اين مسير مواصلاتي مابين شهر مهريز و شهرك صنعتي اين شهر و نبود ورودي‌هاي مناسب براي اين بخش مشكلاتي عديده‌اي را بوجود آورده است به طوری که جاده ورودی شهرک صنعتی مهریز به دلیل غیر استاندارد بودن و عدم رعایت مسائل ایمنی و فنی به محوري خطرناک و حادثه‌خیز در اين شهرستان تبدیل شده و بروز تصادفات فراوان در اين جاده و نبود امکانات اولیه موجب شده است تا سوانح رانندگی در این جاده با تلفات بسیاری همراه باشد.
یکی از صنعتگران و مسئول یکی از شرکت‌های بزرگ مستقر در این شهرک صنعتی با اشاره به وجود اين جاده به عنوان تنها جاده مواصلاتي شهرك می‌گوید: روزانه دو، سه هزار نفر از این جاده برای رفت و آمد استفاده می‌کنند ولی به دلیل بی‌توجهی مسئولین مربوطه در اصلاح و بهسازی این محور، شاهد تصادفات بسیاری هستیم.
"حميدرضا بشارت" مدير عامل شركت عمران شهرك صنعتي مهريز نيز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، در اين رابطه مي‌گويد؛ مشكل جاده شهرك صنعتي مهريز در جريان بازديد نماينده مردم شهرستان در مجلس شوراي اسلامي از اين شهرك مطرح و پيگيري شد كه مدير كل راه و شهرسازي استان در خصوص دو باند شدن اين مسير(جاده هرفته) قول مساعدت دادند ولي تاكنون هيچ اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.
متاسفانه پيگيري‌هاي خبرنگار ايسنا – منطقه يزد براي تماس با  "غلامرضا رضايي" مدير كل راه و شهرسازي استان يزد پيرامون اين موضوع بي نتيجه بود، ولي "سعيدي‌نژاد" روابط عمومي اين اداره كل در اين خصوص اظهار نمود: ساخت راه‌هاي روستايي بر عهده راه و شهرسازي است ولي جاده شهرك صنعتي مهريز در زمره‌‌ي راه‌هاي اختصاصي است و اعتبار مورد نياز بايست از سوي خود شهرك تامين شود تا راه و شهرسازي در خصوص آن اقدام كند.
علي الظاهر نه تنها بحث ورودي شهر مهريز، بلكه مشكل ورودي و جاده شهرك صنعتي مهريز كه مسير تردد اهالي روستاي هرفته نيز بشمار مي‌آيد با توجه به بروز چندين تصادف دلخراش منجر به فوت شهروندان مهريز، به يكي از مهمترين چالش‌ها و مشكلات اين شهر تبديل شده، همچنان پابرجاست.
البته اميد است با تدبير مسئولان استان و شهرستان و رفع اين مشكل، ديگر شاهد از دست رفتن جان شهرونداني كه براي كسب روزي حلال به سمت شهرك صنعتي در حركتند، نباشيم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا