برپايي نشست هاي يزدشناسي نقشي اثرگذار در انتقال مفاهيم و فرهنگ غني اين ديار و نهادينه كردن ميراث نياكان در جامعه داشته است.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد، از ابتداي سال جاري سلسله گفتگوهاي يزدپژوهي با موضوعات متنوع تاريخي، به صورت ماهانه در مركز استان برگزار شده كه بركات و آثار فرهنگي آن ملموس است. در اين نشست ها كه اصحاب فرهنگ و ادب و فرهيختگان استان حضوري بانشاط دارند، ابعاد مختلف تاريخي اين مرزوبوم مورد تحليل و بررسي قرار مي گيرد تا ضمن بيان ارزش ها و دستاوردهاي آبا و اجدادي، اين مفاهيم بلند و گنجينه عظيم به نسل جديد معرفي گردد.

حسين مسرت از پژوهشگران نامي و فرهيختگان پرتلاش استان در يادداشتي از اهميت برگزاري مستمر اين نشست سخن گفته و آورده است: شیوه و روش نیک ایران شناسی و بوم شناسی که چند دهه ای است در ایران بنیان شده وروز به روز به گونه ای خوشایند از سوی مردم هر سامان پی گرفته وانجام می شود ،راهی بس ارزنده وبجا در شناخت پیشینه وتوانمندی وکارآیی هر دیار و سرزمین است که زمینۀ خوبی برای کارگزاران هر بوم فراهم می کند تا با شناسا یی آن، گروه های دوستدار فرهنگ و آیین و زندگی را از سراسر ایران و گیتی به شهر وکوی وبرزن خود بکشند.

وي برپايي اين نشست ها را باعث هم گرايي و تعامل متقابل دانسته و تصريح كرده است: برگزاری اين گونه همایش ها سبب شده است تا آگاهان به فرهنگ ،هنر، پیشه وپیشینه و دست ساخته ها گرد هم آیند واز کارکرد، توان، دانش، هوش و زبر دستی یکدیگر با خبر شوند.

اين محقق و نويسنده مطرح استان كه تاليفات و مقالات زيادي در زمينه تاريخ و فرهنگ يزد به جامعه علمي استان و كشور تقديم كرده، به نقش سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در برگزاري اين نشست ها اشاره كرده و آورده است: به پیشنهاد برخی از دوستداران کهن دیار باستانی یزد، سلسله نشست هایی با نام "یزدشناسی" به پشتکار وکوشش سازمان اسناد ملّی یزد هر ماهه در یکی از تالارهای سخنرانی استان یزد برگزار می شود که تاکنون چندین نشست با موضوعات کاریز در یزد، جغرافیای استان یزد، دست نوشته های یزد و رمضان در فرهنگ مردم یزد به خوبی و نیکی سامان یافت و برگزار شد و امید می رود با پیگیری مدیر سازمان اسناد ملّی یزد ، نشست های دیگری با همین ارجمندی دریزد برگزار شود. وي در ادامه خواستار همكاري و تعامل ديگر ارگان ها و ادارات استان با سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد شده و تصريح كرده است: با شناختی که از دارایی وکارآیی استان در میان است، مي توان در اندازه و درخور30 نشست ، دوستداران فرهنگ ، ادب، دانش، هنر و پیشۀ یزد را گرد هم آورد تا سخن نیوش استادان، کارشناسان و کاردانان این همایش ها باشند و اين ميسر نخواهد شد مگر با همراهی وهمگامی سازمان های فرهنگی وآموزشی استان یزد با سازمان اسناد ملی یزد که این کار سترگ را بر دوش گرفته است.

گفتني است ششمين نشست يزدشناسي با موضوع" ايثار و مقاومت در فرهنگ مردم يزد" روز دوشنبه سوم مهرماه سال جاري از ساعت19تا21:30 در سالن اجتماعات بنياد ملي نخبگان واقع در بلوار دانشجو روبروي پارك شادي برگزار خواهد شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا