کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: در تخم مرغ‌‌های غنی از امگا ۳، در تغذیه مرغ اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ به کار برده شده و برای سلامت مصرف ‌کننده مفید است، در بررسی ها ثابت شده که امگا ۳ تا حد زیادی می‌ تواند جلوی بیماری قلبی- عروقی را بگیرد از دیگر سو غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه برای تامین امگا ۳ مورد نیار بدن است.

کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد گفت: در تخم مرغ‌‌های غنی از امگا ۳، در تغذیه مرغ اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ به کار برده شده و برای سلامت مصرف ‌کننده مفید است، در بررسی ها ثابت شده که امگا ۳ تا حد زیادی می‌ تواند جلوی بیماری قلبی- عروقی را بگیرد از دیگر سو غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه برای  تامین امگا ۳ مورد نیار بدن است.

 ناهید برخورداری اظهار نمود: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری است و می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی مهم در برنامه غذایی افراد  وجود داشته باشد.

وی با بیان این که یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد گفت: ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ بسیار بالاست و نسبت به سایر منابع پروتئینی مثل لبنیات، گوشت‌ها وحبوبات غنی‌تر است.

برخورداری با بیان این که پروتئین تخم مرغ دارای تمامی اسیدآمینه‌های ضروری برای سلامتی بدن می‌باشد افزود:  تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین‌های گروهB   و ویتامینA می‌باشد. همچنین ویتامینD و ویتامینE را به مقدار کافی و لازم تأمین می‌کند.

وی با اشاره به این که تخم مرغ حاوی تمامی املاح برای تأمین سلامتی فرد است تصریح کرد:  به خصوص اینکه این ماده غذایی منبع بسیار خوب ید و فسفر می‌باشد که ید برای  ساخت هورمون تیروئیدی و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‌های بدن لازم می‌باشند. ۸. ۱ % تخم مرغ را چربی تشکیل  می‌دهد که در زرده آن وجود دارد و کمتر از ۰. ۰۵% آن در سفیده موجود است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به این که ترکیب چربی تخم مرغ به صورت یک سوم اشباع شده و دوسوم غیر اشباع است عنوان داشت: در تخم مرغ‌‌های غنی از امگا ۳، در تغذیه مرغ اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ به کار برده شده و برای سلامت مصرف ‌کننده مفید است. ثابت شده که امگا ۳ تا حد زیادی می‌ تواند جلوی بیماری قلبی- عروقی رابگیرد از دیگر سو غنی سازی تخم مرغ، بهترین راه برای  تامین امگا ۳ مورد نیار بدن است.

برخورداری یادآورشد: کلسترول و لسیتین، مواد چرب موجود در زرده تخم مرغ می‌باشندو برای ساختمان و عملکرد سلول‌های بدن ضروریند.

وی ادامه داد: تخم مرغ  پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین است که به خصوص باید زنان باردار و شیرده بیشتر مصرف کنند. کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد کولین تخم مرغ در داخل زرده آن به صورت ماده‌ای به نام لستین است.

این کارشناس با بیان این که کلسترول قابلیت انعطاف و نفوذپذیری غشای سلول‌های بدن را حفظ می‌کند افزود: وجود کلسترول برای تولید هورمون‌های جنسی، کورتیزول (هورمون غدد فوق کلیوی)، ویتامین D ونمکهای صفراوی در بدن لازم است. لسیتین نیز در انتقال چربی خون و در متابولیسم کلسترول نقش دارد.

ادامه دارد..

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا