عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس٬ با تأکید بر اینکه قوانین ثبت اراضی کشور مربوط به سال ۱۳۱۰ است٬ گفت: هر روز در قیاس با سال‌های قبل نیاز به اصلاح قوانین و کنترل افراد سودجو بیشتر احساس می‌شود.
 خانه ملت: نادر قاضی‌پور با انتقاد از مسئولان به‌علت نبود نظارت کافی و مطلوب برای جلوگیری از رشد پدیده زمین‌خواری در کشور٬ تصریح کرد: زمین خواری پدیده‌ای شوم و رو به گسترش است و هم اکنون در صدر جرایم بزرگ قرار دارد. این معضل در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که متأسفانه به دلیل اهمال، تسامح، تساهل و نبود مبارزه‌ای جدی با آن در قوه قضائیه، مانند توموری سرطانی در کشور رشد کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی٬ با تأکید بر اینکه متأسفانه قوانین ثبت اراضی کشور مربوط به سال ۱۳۱۰ است٬ گفت: هر روز در قیاس با سال‌های قبل نیاز به اصلاح قوانین و کنترل افراد سودجو بیشتر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه هر روز پیش رفت می‌کند؛ باید تکنولوژی‌های جدید را مانند جی‌.پی.‌اس٬ نقشه‌های جدید و عکس‌های هوایی را وارد عرصه ثبت اراضی کرد و از سویی دیگر نیز بهتر است نقشه‌های قدیمی از بین برود و یا بازنگری شود.

این نماینده مجلس نهم٬ ثبت‌ آنلاین اراضی و زمین‌ها را موجب کاهش پدیده زمین‌خواری دانست و اعلام کرد: در نقشه‌های قدیمی اگر نقشه یک میلیمتر جابه‌جا شود٬ در واقع حدود ۵۰۰ هکتار به زمین اضافه می‌شود.

قاضی‌پور با بیان اینکه متاسفانه مراحل رسیدگی به پرونده‌ها زمین‌خواری در محاکم قضایی بسیار طولانی است، متذکر شد: این موضوع در کنار هزینه پایین تخلف، موجب فراموشی جرایم و تخلفات شده و مجرمین و متخلفین را در انتخاب و اجرای جرم، هوشیارتر و جسورتر می کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس٬ بر همدلی و هماهنگی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در مبارزه با زمین خواری تأکید کرد و افزود: مجلس باید به نوبه خود برای کنترل و جلوگیری از رشد پدیده شوم زمین‌خواری، برنامه ریزی مناسبی داشته و آن را به مرحله اجرا برساند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا