در خبرها داشتیم :

حکم «مه‌آفرید» بالاخره ابلاغ می‌شود

وکیل «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی اعلام کرد حکم موکلانش فردا به وی ابلاغ می‌شود.
غلامعلی ریاحی وکیل «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده موسوم به فساد بزرگ بانکی درباره ابلاغ احکام متهمان این پرونده به خبرنگار فارس گفت: در تماس با دادگاه اعلام شد جهت دریافت احکام موکلانم، روز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه به دادگاه مراجعه کنم.


وی علاوه بر «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده فساد سه هزار میلیاردی، وکالت متهم ردیف دوم این پرونده را نیز بر عهده دارد.

قاضی ناصر سراج امروز اعلام کرد که ابلاغ آرای صادره برای مته‌مان فساد بزرگ مالی آغاز شده و برخی احکام به موکلان آن‌ها ابلاغ شده و این روند در روزهای آینده ادامه دارد.

از مجموع ۳۹ متهم فساد بزرگ بانکی که محاکمه شده‌اند، برای ۴ نفر حکم اعدام، برای ۲ نفر حبس ابد و برای سایر مته‌مان نیز حبس از ۲۵ سال تا کمتر در نظر گرفته شده است.

مته‌مان این پرونده، همچنین به «رد مال و پرداخت جریمه نقدی» محکوم شده‌اند.

بازتاب حکم اعدام ۴متهم فسادبانکی

امروز در رسانه‌های عربی هشدار ایران به آنکارا درباره دخالت احتمالی در بحران سوریه و اعدام ۴ تن از متهمین پرونده فساد بانکی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. همچنین برخی رسانه‌ها به افزایش تحرکات نظامی ترکیه در مرز مشترک با سوریه و اعزام نیرو‌ها و یگانهای جدید به منطقه اشاره کرده‌اند.
مهر: رسانه‌های منطقه‌ای و بین المللی جهان عرب هر روز به بازتاب مهم‌ترین خبرهای جمهوری اسلامی ایران از نگاه خود می‌پردازند که در این گزارش به آن‌ها می‌پردازیم.

بازتاب حکم اعدام ۴ متهم پرونده فساد بانکی

امروز رسانه‌های عربی در گزارشهای متعددی به صدور حکم اعدام برای ۴ متهم پرونده فساد بانکی پرداخته‌اند. در این میان روزنامه الشرق الاوسط در گزارشی مفصل نوشت: این رسوایی مالی بزرگ در ‌‌نهایت به صدور حکم اعدام برای ۴ نفر از کل ۳۹ متهم پرونده منجر شد.

الشرق الاوسط اعلام کرد: پس از گذشت یکسال، دستگاه قضایی ایران روز گذشته برای ۴ نفر از متهمین بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی در ایران حکم اعدام صادر کرد. این روزنامه عربی در این گزارش ادعا کرد: رسوایی مالی بیش از ۲ میلیارد دلاری در ایران بسیاری از مدیران بانکی را مجبور به استعفا کرد و تاثیر منفی بر محبوبیت محممود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران بر جا گذاشت.

در ادامه این گزارش به اظهارات روز گذشته «غلامحسین اژه‌ای» اشاره شده که بدون ذکر اسامی متهمین محکوم به اعدام، احکام صادره برای ۳۹ متهم پرونده را اعلام کرد.

این روزنامه عربی در ادامه اعلام کرد: اصلیترین متهم پرونده فساد بانکی، «مه آفرید امیر خسروی» است که با اتهام «مفسد فی الارض» احتمالا حکم اعدام برایش صادر می‌شود.

در همین حال روزنامه الحیات نیز امروز در گزارشی اعلام کرد: دستگاه قضایی ایران برای ۴ متهم بزرگ‌ترین پرونده فساد بانکی این کشور حکم اعدام صادر کرد.

نگاه الجزیره به هشدار ایران به ترکیه

پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با استناد به منابع ترک از افزایش تحرکات نظامی ترکیه در مرز مشترک با سوریه و اعزام نیرو‌ها و یگانهای جدید به منطقه خبر داد.

بنابر این گزارش، با افزایش نگرانی آنکارا درباره امنیت مناطق مرزی جنوبی این کشور، طی روزهای اخیر ۲۰ دستگاه نفربر حامل نظامیان ترک، تعداد زیادی باتری‌های موشک و خودروهای زرهی در این مناطق مستقر شده‌اند. این‌ها جدید‌ترین اقدامات ترکیه در نقاط مرزی با سوریه بوده است.

الجزیره در ادامه این گزارش اعلام کرد: برخی منابع نزدیک به «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از هشدار ایران به ترکیه خبر می‌دهند که طی درباره عواقب هر گونه اقدام نظامی علیه سوریه هشدار داده است.

در همین راستا یک دیپلمات عرب که نامش فاش نشده اعلام کرد: ایران اخیرا یک هشدار بسیار شدید به ترکیه داده است و تاکید کرده در صورت دخالت نظامی توافق دفاعی مشترک ایران و سوریه اجرایی می‌شود.

الجزیره در ادامه تاکید می‌کند: ایران طی سه دهه اخیر از مهم‌ترین همپیمانان سوریه بوده است اما در عین حال با ترکیه نیز که از منتقدان اصلی بشار اسد پس از آغاز ناآرامیهای این کشور است، روابط خوبی دارد.

نگاه الحیات به روایت تل آویو از تسریع غنی سازی اورانیوم در ایران

روزنامه الحیات چاپ لندن امروز در گزارشی به بازتاب اخبار مربوط به ایران در برخی منابع صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد: در حالی که دو روزنامه اسرائیلی روز گذشته از افزایش سرعت غنی سازی اورانیوم از سوی ایران خبر دادند، تهران اعلام کرده که شکست مذاکرات در موضوع هسته‌ای به نفع هیچ کس نست.

الحیات در ادامه اعلام کرد: روزنامه معاریو در گزارشی از ثبت رکورد جدید در میزان غنی سازی اورانیوم از سوی ایران خبر داد. در این گزارش اعلام شده که ایران با استفاده از ۱۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ در تلاش برای افزایش سریع توان غنی سازی خود است.

همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که ایران طی ۴ ماه گذشته سرعت غنی سازی اورانیوم را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داده است و ماهانه ۲۳۰ کیلوگرم اورانیوم با درصد پایین و ۱۲ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کند.

در ادامه این گزارش به اظهارات اخیر «علی اکبر صالحی» وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران اشاره شده که تاکید کرده بود: شکست مذاکرات ایران و ۱+۵ به نفع هیچ طرفی نیست.

اعدامی فسادمالی در ایستگاه دیوان عالی

انتشار خبر صدور حکم اعدام برای ۴ نفر از متهمان پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی نشان دهنده عزم دستگاه قضایی نسبت به قطع دست سودجویان از منافع مردم است.
 فارس: انتشار خبر صدور حکم اعدام برای ۴ نفر از متهمان پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیارد تومانی نشان دهنده عزم دستگاه قضایی نسبت به قطع دست سودجویان از منافع مردم است.

از ابتدای نیمه دوم مرداد سال 90 هیاهوی‌های رسانه‌ای حول یک محور به خصوص در جریان افتاد.

این هیاهو چیزی نبود جزء برملا شدن راز وقوع یک فساد بزرگ که در همان ابتدا به فساد 3 هزار میلیارد تومانی معروف شد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران برگزاری حج سال گذشته با اشاره به توصیه های مؤکد خود به مسئولان، در سالهای گذشته بویژه در فرمان ده سال قبل برای مبارزه با فساد اقتصادی خاطر نشان کردند: اگر چه مسئولان از مقابله با فساد اقتصادی استقبال کردند اما اگر به این توصیه‌ها عمل می شد، هیچگاه دچار حوادثی چون فساد بانکی اخیر نمی‌شدیم.

ایشان افزودند: وقوع چنین مسائلی، ذهن و دل مردم را مشغول، و دل بسیاری را نیز می‌شکند و آیا این سزاوار است که به‌خاطر عمل نکردن مسئولان، مردم به سبب این حوادث ناراحت شوند و حتی برخی امید خود را از دست بدهند.

پس از بیانات رهبر معظم انقلاب به نظر رسید دستگاه‌ قضایی عزم خود را بیش از گذشته برای برخورد با این فساد جزم کرد تا دل و قلب های شکسته مردم از این فساد التیام پیدا کند.

سکانس اول رسیدگی به این پرونده در اهواز کلید خورد جایی که یکی از بازپرسان دادستانی اهواز مسئول بازجویی از برخی از متهمان و مشخص کردن ابعاد این پرونده را به عهده داشت.

بازجویی‌ها در اهواز ادامه داشت تا اینکه رئیس قوه قضاییه بیش از 20 روز پس از آغاز رسیدگی به پرونده در تاریخ 24 شهریور همان سال دادستان کل کشور را در حکمی به مسئولیت نظارت بر رسیدگی به این پرونده انتخاب کرد.

این انتصاب در نوع خود جالب توجه بود و باعث شد تا دوستان و دشمنان انقلاب هر یک این انتصاب را از زاویه نگاه خود دیده و درباره آن اظهار نظر کنند.

محسنی اژه‌ای در سکانس دوم رسیدگی به این پرونده تنها به فاصله چند روز بعد از انتصاب راهی اهواز شد تا از نزدیک روند رسیدگی به این پرونده را مورد بررسی قرار دهد.

مهمترین دستاورد رفت و برگشت چند روزه محسنی اژه‌ای به اهواز انتقال بزرگترین پرونده فساد مالی کشور به همراه بازپرس پرونده به تهران بود.

دادستان کل کشور در پاسخ به چرایی این اتفاق عنوان کرد در تهران کار را جدی تر و همه جانبه تر پیگیری خواهیم کرد تا هیچ یک از ابعاد این پرونده مغفول نماند.

محسنی اژه‌ای نهایتاً در هفته اول مهر سال قبل در میان خبرنگاران حضور پیدا کرد و از دستگیری تعدادی از متهمان و همچنین بلوکه شدن اموال گروه آریا سخن گفته و تلاش کرد تا ابعادی را که تا آن روز شناسایی شده بود را به اطلاع مردم برساند.

محسنی اژه ای در روند رسیدگی به پرونده بیش از 3 بار به صدا و سیما رفته و به صورت زنده برای شهروندان درباره پرونده مطالبی را گفت و این در حالی است که در جلسات 15 روز یکبار سخنگوی قوه قضاییه هم نقل مجلس پرسش از سرانجام این پرونده بود.

سکانس سوم پرونده اختصاص به سخنان رئیس قوه قضاییه و معاون اول او داشت جایی که آملی لاریجانی و سید ابراهیم رئیسی تلاش کردند تا منکر هرگونه خط قرمز در رسیدگی به این پرونده شده و همچنین به شهروندان این اطمینان را بدهند که به جرم همگی متهمان رسیدگی خواهد شد.

در هیاهوی رسیدگی به پرونده و در واقع در سکانس چهارم رسیدگی به این پرونده عجیب ترین اتفاق رخ داد و این اتفاق چیزی نبود جزء فرار مدیر عامل سابق بانک ملی یعنی خاوری که تا مدت ها روند فرار وی از کشور در هاله‌ای از ابهام بود تا اینکه قاضی سراج در حین رسیدگی به این پرونده و در آغاز یکی از جلسات به کمک دستگاه قضایی آمد و برای اتمام شایعات روند فرار خاوری را تشریح کرد.

تعداد متهمان به مرور و با گسترش رسیدگی به ابعاد مختلف پرونده مرتب اضافه شد تا اینکه سرانجام در بهمن امسال محسنی اژه ای خبر از صدور کیفرخواست برای 32 متهم پرونده داد.

5 نفر از متهمان پرونده فساد مصداق مفسد فی الارض هستند

اظهار نظر رئیس قوه قضاییه در نوع خود جالب توجه بود جایی که در تاریخ 26 بهمن سال قبل عنوان کرد 5 نفر از متهمان این پرونده حسب کیفرخواست صادرشده مصداق ماده یک و دو قانون اخلالگران نظام اقتصادی کشور و نیز ماده چهار قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری که مربوط به مفسدان فی‌الارض است، تشخیص داده شده‌اند و درخواست مجازات‌های مربوط در این خصوص شده است.

هر چند این اظهار نظر لاریجانی در روزهای بعدی توسط محسنی اژه‌ای تلاش شد تا به شکل دیگری تفهیم شود و عنوان شد که منظور رئیس قوه این بوده است که این 5 نفر می توانند در حکم فساد فی الارض باشند نه اینکه رئیس قوه قضاییه آنها را مفسد فی الارض قلمداد کرده باشد.

سرانجام در آخرین هفته بهمن اولین جلسه رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیارد تومانی در شعبه اول دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی سراج که خود را به حکم رئیس قوه قضاییه مهمان دادگاه انقلاب می‌دانست آغاز شد.

خلاصه جلسه اول دادگاه چیزی نبود جزء قرائت بخشی از کیفرخواست توسط دادستان تهران و دفاعیات ناقص مه آفرید خسروی متهم ردیف اول پرونده.

جلسات یکی پس از دیگری ادامه یافت تا اینکه به جلسه دوازدهم رسید جایی که نوبت به رسیدگی به اتهامات مه‌آفرید خسروی رسید.

خسروی در این جلسه همه جوره تلاش کرد تا رسیدگی به اتهاماتش به زمان و روز دیگری موکول شود و در این میان حتی وکیل وی نیز به کمک او آمد و مدعی شد اصلاً به او ابلاغ نشده است که قرار است مه آفرید محاکمه شود و به این ترتیب آمادگی ندارد.

قاضی سراج اسیر این بهانه ها نشد و مدعی شد تا هر ساعتی این جلسه به طول بیانجامد می ایستد ولی باید مه آفرید محاکمه شود.

متهم ردیف اول پرونده در این جلسه پای برخی از مسئولان را به میان کشید و مدعی شد با برخی از آنها در ارتباط بوده است و حتی تهدید کرد که در صورت آنکه این افراد خودشان را معرفی نکنند او اسامی آنها به زبان خواهد آورد.

این جلسه هم بعد از 12 ساعت به پایان رسید و 4 جلسه دیگر نیز طی شد تا به جلسه شانزدهم پرونده رسید و قاضی سراج ختم برگزاری جلسات مربوط به دادگاه 39 متهم را اعلام کرد.

سرانجام رسیدگی به بخش اول این پرونده به اتمام رسید و رسیدگی به این پرونده به حساس ترین مرحله خود یعنی صدور احکام مربوط به متهمان رسید.

قاضی سراج که بارها گفته بود اگر تلفن همراهم خاموش بود یعنی حکم در حال نوشته شدن است گوشی خود را خاموش نکرد و چند باری هم پاسخ تماس خبرنگاران را داد.

اما به یکباره از دادن هر گونه پاسخی به خبرنگاران امتانع کرد و اطلاع رسانی از احکام را به عهده سخنگوی قوه قضاییه گذاشت و همه چیز را به او واگذار کرد.

محسنی اژه‌ای هم که پیش از این گاهی تلفن خبرنگاران را پاسخ می داد از پاسخگویی امتناع کرد و این امر باعث شد تا چشم همه خبرنگاران به جلسه روز گذشته سخنگوی قوه باشد که این انتظار به پایان رسید.

دادستان کل کشور مدعی شد حکم نوشته شده است و قاضی پرونده برای 4 متهم درخواست مجازات اعدام کرده است و برای 2 نفر حبس ابد و برای یک سری دیگر حبس‌هایی از 25 سال تا 10 سال و پایین تر در نظر گرفته شده است.

اما اظهار نظر محسنی اژه ای درباره اینکه این احکام برای تجدید نظرخواهی به دیوان عالی کشور خواهد رفت تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد موجی از امید و نگرانی را در دل ها ایجاد می‌کند.

امید از این حیث که دیوان عالی کشور که مجموعه‌ای از حقوقدانان برجسته و قضات کارکشته هستند نگذارند در روند رسیدگی به پرونده و تأیید احکام خللی وارد شود و بیم از این باب که مبادا در دیوان قاطعیت دستگاه قضایی حفظ نشود.
وقتی رئیس جمهور تایوان از اتهام فساد مالی کابینه اش شرمنده شد

چرا دولتی ها از مردم عذر خواهی نمی کنند؟

همین چند روز پیش بود که درپی فساد مالی در میان مقام های دولتی و خویشاوندان رییس جمهور كره جنوبی ، وی به طور رسمی با انتشار بیانیه ای از مردم عذرخواهی كرد. بعد از ان نیز خبر ها حاکی از این بود که رئیس‌جمهوری تایوان از این که اتهام فساد مالی...
شفاف: در حالی که قبول اشتباه  و عذر خواهی از افکار عمومی در غرب و حتی کشورهای آسیایی امری عادی است ، عذر خواهی و دلجویی از مردم ، در فرهنگ سیاسی ایران جایی ندارد.

همین چند روز پیش بود که درپی فساد مالی در میان مقام های دولتی و خویشاوندان رییس جمهور كره جنوبی ، وی به طور رسمی با انتشار بیانیه ای از مردم عذرخواهی كرد.

بعد از ان نیز خبر ها حاکی از این بود که رئیس‌جمهوری تایوان از این که اتهام فساد مالی به برخی اعضای کابینه اش زده شده، از مردم عذر خواهی کرده است.

رئیس‌جمهوری تایوان  در این خصوص گفته: از اینکه اتهام فساد مالی علیه دبیر کابینه‌اش مطرح است پوزش می خواهد و احساس شرمندگی می‌کند.  
 
" ما یینگ جئو" رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: از اینکه اتهام فساد مالی علیه " لین یی شیه" دبیر کابینه این کشور مطرح شده شرمنده هستم و عذرخواهی می‌کنم.

خبری که شاید اگر مورد توجه مسئولین کشور قرار بگیرد، سر مشقی شود بلکه   کلامی مبنی بر عذر خواهی  به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی از مسئولین و مدیران  شنیده شود.

عذر خواهی که این روزها شنیدنش، به رویایی برای مردم  تبدیل شده  و بیانش شاید بتواند از بار فشار اقتصادی که  اخیرا زیادتر هم شده بکاهد و مرهمی باشد بر زخم های مردم.


البته عذر خواهی های دقیقه 90  و مصلحتی  را در این چند ماه اخیر زیاد دیده و شنیده ایم.

هنوز از یاد ها نرفته است که در ماجرای اختلاس بزرگ 3 هزار میلیاردی که افکار عمومی را بسیار جریحه داردکرد هیچ مقام دولتی حاضر به عذر خواهی از مردم نشد مگر در پای میز استیضاح  و چندین هفته گذشته از ماجرا.
 
 
وزیر اقتصاد در پای میز استیضاح از مردم و مجلس عذر خواهی کرد تا فرصت دوباره برای حضور در وزارتخانه را بیابد  و پیش از آن هرگز کلامی مبنی بر پشیمانی و قبول اشتباه از دولتی ها شنیده نشدهر چند که در همان روز عذر خواهی در پای میز استیضاح نیز آقای وزیر تاکید کرد اختلاس بزرگ یک فساد مالی نیست بلکه یک سوء استفاده کوچک مالی است!.
 
ماجرای توهین رئیس سازمان هدفمندی به ساحت مجلس و عذر خواهی وی بعد جدی شدن طرح شکایت مجلس از وی نیز نمونه دیگری از این عذر خواهی های دقیقه نودی و مصلحتی است.

داستان  اما از این قرار بود که بهروز مرادی در صحن علنی مجلس بعد از درگیری لفظی بر سر ماجرای هدفمندی یارانه ها ، مجلس را  " حيوان خانه " خطاب کرد  و عملا به مجلس توهین کرد.

در حالی که  نزدیک به 5 ماه از این توهین گذشته بود، کلامی مبنی بر عذر خواهی از زبان این مقام مسئول شنیده نشد  تا زمانی که ماجرای شکایت از بهروز مرادی شد و با اعلام شکایت  مجلس توسط علی لاریجانی ، ناگهان آقای رئیس به مجلس نامه عذر خواهی نوشت !

حالا نیز در بازار گرم گرانی ها که از آفتاب تابستان داغ تر است ،  مرغ 8 هزار تومانی می شود، نان گران می شود، شیر و لبنیات با افزایش قیمت مواجه می شوند و وضعیت بازار مسکن نیز نابسامان است اما کلامی مبنی بر عذر خواهی از اقتصادی های دولت شنیده نمی شود و هیچ مقام دولتی حاضر نیست اشتباهات مدیریتی خود را بپذیرد و تنها وعده های بی عمل به مردم داده می شود و تقصیر ها به دیگری واگذار می شود.

از سوی دیگر ، رئیس دولت دهم نیز که نام برخی از افراد کابینه اش به عنوان متهمین در فساد مالی مطرح است، نه تنها در این باره از مردم دلجویی نمی کند بلکه از متهمین دفاع هم می کند و با  دادن پست های جدید ،آنها را مورد تشویق نیز قرار می دهد.

ماجرای حلقه یاران نزدیک به دولت هم که از مدت ها پیش سیاسیون کشور را درگیر خود کرده است، نمونه ای دیگر از پشتیبانی دولتی ها از افرادی است که از نظر فرهنگی و سیاسی برای کشور مشکل ساز بوده اند.


در هر حال، به نظر می رسد فرهنگ عذر خواهی و دلجویی از مردم و پذیرش اشتباه در ادبیات سیاسی کشور جایی ندارد و برای رسیدن به این فرهنگ پسندیده که در اسلام نیز به آن توصیه شده است، راه درزای باقی مانده.راهی که تا سیاسیون و مسئولین نخواهند، پیشرفتی در آن حاصل نخواهد شد.

برخورد قاطع قوه قضا با مفسدين

الهیار ملکشاهی*با توجه به اينكه جلسات رسيدگي به دادگاه پرونده اختلاس سه‌هزار ميلياردي موسوم به فساد بزرگ اقتصادي به پايان رسيده است بايد تاكيد شود كه قوه قضائيه توانست با بهره گيري از نيروهاي مجرب خود و در فرصت زماني مناسب از دقت و سرعت توامان بهره برده و پرونده را به نتيجه برساند.

در اين ميان نبايد از همكاري اين قوه با رسانه ها براي پوشش مناسب خبري دادگاه هاي برگزار شده غافل شد زيرا افكار عمومي نيازمند دريافت خبر مناسب و صحيح از نحوه برگزاري جلسات بود و در اين ميان قوه قضائيه در تعامل مناسبي كه برقرار كرد توانست اين امكان را براي افكار عمومي فراهم آورد كه جلسات دادگاه را پيگيري كند.

نكته ديگر اعلام راي برخي از اين مفسدين در جلسه نشست سخنگوي اين قوه است كه در ادامه تعامل و ارتباط اين قوه با مردم و رسانه ها صورت گرفته زيرا مردم بعد از آخرين جلسه دادگاه فساد مالي بزرگ منتظر اين اقدام و اعلام راي آن بودند تا شاهد برخورد مناسب قوه قضائيه با مفسدين اقتصادي باشند.

بر اساس قانون، قوه قضائيه بايد با مجرميني كه موجب اخلال در نظام اقتصادي كشور شده اند و از اين رو ضررهاي جبران ناپذير اقتصادي را به كشور وارد كرده اند برخورد كند و بر اساس قوانين نيز حكم اينگونه افراد اعدام اعلام شده و اعلام حكم مجازات اعدام نيز بر اساس قانون بوده است.

در بررسي جلسات علني اين دادگاه نيز متوجه اين نكته شديم كه قوه قضائيه در انتخاب قاضي پرونده نيز دقت و توجه خاصي داشته و فردي با صعه صدر بالا و متانت را كه يكي از قضات با تجربه و قديمي كشور است در راس اين دادگاه مهم قرار داده تا بتوان به تجربه اين فرد تكيه كرد و بايد بيان شود كه به صورت كلي عملكرد قوه قضائيه در برخورد با متهمين اين پرونده قابل تقدير است. نكته ديگر در اين پرونده استفاده از كارشناسان و افراد با تجربه در بررسي اسناد و مدارك است كه در فرصت زمان مناسب و بلافاصله پس از كسب و دستيابي به اسناد آن را مورد بررسي قرار داده و نتيجه را به دادگاه اعلام كرده اند زيرا بررسي اين پرونده با توجه به ابعادي كه داشته نيازمند كارشناسان خبره بوده تا در برهه زمان مناسب احكام مربوطه آن صادر شود.

آنچه نبايد در اين ميان ناديده گرفت اين است كه حكم اعلام شده از سوي سخنگوي قوه قضائيه يك حكم بدوي است و هنوز پاسخگوي افكار عمومي نخواهد بود و مردم و نمايندگان مردم به نيابت از آنها در انتظار تاييد و اعلام حكم اصلي خواهند ماند.

نبايد پيگيري ها كم شود و در نتيجه بي توجهي حكم به فراموشي سپرده شود و مراحل بعدي آن به كندي صورت بگيردبلكه اعلام حكم نهايي نيز به همان اندازه برگزاري دادگاه ها قابل اهميت و توجه است.

جامعه نيازمند اين است كه اعتماد از دست رفته مردم نسبت به مسئولين كه به سبب بروز چنين پرونده هايي كاهش پيدا كرده ترميم شود و اين مهم محقق نخواهد شد مگر اينكه قوه قضائيه مراحل بعدي نهايي شدن حكم و اجرا شدن احكام را همچون مراحل بررسي پرونده با دقت و توجه كافي پشت سر بگذارند و حكم را در كمترين زمان ممكن اجرايي كنند. * رئیس کمیسیون قضایی منبع: تهران امروز

 ابلاغ حکم «مه‌آفرید خسروی» به وکیل وی

 
رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب، صبح امروز حکم «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده فساد بزرگ بانکی را به وکیل وی ابلاغ کرد.
 رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب، صبح امروز حکم «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده فساد بزرگ بانکی را به وکیل وی ابلاغ کرد.
 
حکم متهم اصلی پرونده فساد بزرگ مالی از سوی ناصر سراج رئیس شعبه یک دادگاه انقلاب، به غلامعلی ریاحی وکیل «مه‌آفرید خسروی» ابلاغ شد.
 
این حکم که گفته می‌شود بیش از هزار صفحه دارد، بدوی و در صورت اعتراض متهم و وکیل او قابل تجدیدنظر است.
 
بر اساس این گزارش، ابلاغ احکام متهمان فساد سه هزار میلیاردی از روز گذشته آغاز شده و از مجموع 39 متهم پرونده که محاکمه شده‌اند، 4 نفر به اعدام، 2 نفر به حبس ابد و سایر متهمان نیز به حبس از 25 سال تا کمتر محکوم شده‌اند.
 
برای متهمان همچنین مجازات‌هایی چون «رد مال و پرداخت جریمه نقدی» در نظر گرفته شده است.
 
غلامعلی ریاحی در گفتگو با فارس با تأیید خبر ابلاغ حکم «مه‌آفرید خسروی» به وی در عین حال از ذکر جزئیات رأی صادره خودداری و اظهار نظر در خصوص این حکم را به پس از مطالعه و بررسی دقیق آن موکول کرد.منبع: خبرگزاری فارس
 

اعتراض وکیل مه‌آفرید به حکم اعدام

وکیل متهم ردیف اول پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی که وکالت مسئول حقوقی و وکیل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا را هم برعهده دارد، از صدور حکم اعدام برای متهم ردیف دوم این پرونده نیز خبر داد.
وکیل «مه‌آفرید خسروی» متهم اصلی پرونده ستاد بزرگ مالی گفت که موکلش به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به اعدام محکوم شده است.

 غلامعلی ریاحی اظهار داشت: صبح امروز احکام موکل بنده از سوی دفتر شعبه یک دادگاه انقلاب تهران به من ابلاغ شد.
 
وی تصریح کرد: «مه‌آفرید خسروی» مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا به اتهام اخلال در نظام اقتصادی مفسد فی‌الارض شناخته و به اعدام محکوم شده است.
 
ریاحی همچنین گفت که موکلش به رد مال به بانک‌‌ها معادل ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و پرداخت یک چهارم این مبلغ به عنوان جریمه به دولت محکوم شده است.
 
وکیل متهم ردیف اول پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی که وکالت مسئول حقوقی و وکیل شرکت توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا را هم برعهده دارد، از صدور حکم اعدام برای متهم ردیف دوم این پرونده نیز خبر داد.
 
به گفته ریاحی دیگر محکوم به اعدام پرونده فساد بزرگ مالی مسئول امور مالی شرکت امیر منصور آریاست که وی نیز مانند دو متهم قبلی مفسد‌فی‌الارض شناخته شده است.
 
وکیل «مه‌آفرید خسروی» در پایان گفت که بر اساس قانون ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم برای اعتراض به رای صادره در دیوان عالی کشور مهلت دارد که پس از مشورت موکلانش در این خصوص اقدام خواهد کرد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا