یزدفردا:تهران در ميان شهرهاي جهان به عنوان يکي از شهر هاي ارزان قيمت جهان در سال 2012 معرفي شده است. اين اتنخاب در حالي صورت گرفته که در چند ماه اخير قيمت ارز نوسان هاي متعدد داشته است.
به گزارش  مهر ، نوسانات ارزي و نرخ ارز رايج هر کشور از اين جهت داراي اهميت است که ملاکي براي تعيين ميانگين هزينه زندگي مورد توجه قرار مي گيرد.

در همين ارتباط خبر گزاري رسمي چين ( شينهوا) در گزارشي که از سوي واحد اطلاعاتي اکونوميست منتشر شد 10 شهر ارزان جهان را بر اساس ميانگين هزينه هاي زندگي معرفي کرد که در اين ارزيابي شهر «نيويورک» به عنوان شاخص 100 در نظر گرفته شده است و بقيه شهر ها نيز در مقايسه با اين شهر آمريکا رتبه بندي شدند.

حوزه آسيا و خاورميانه 10 شهر نخست اين رتبه ربندي را به خود اختصاص داده اند. اين در حالي است که در سال گذشته هشت شهر از 10 شهر معرفي شده در ليست سال گذشته نيز حضور داشتند و تنها شهرهاي «مانيل» و «تونس» با دوشهر «مسقط» از عمان و «کاتماندو» از نپال در ليست جديد جايگزين شده است.

بنابر اين گزارش شهر کراچي از کشور پاکستان با نمره 46 در مقايسه با نيويورک در جايگاه اول قرار دارد. شهر بمبئي هند با نمره 52 در جايگاه دوم و پس ازآن تهران با شاخص 56 در مقايسه با نيويورک در جايگاه سوم قرار دارد و پس از تهران به ترتيب شهر دهلي نو ، جده، کاتماندو از کشور نپال، شهر پاناما، الجزاير، داکا از بنگلادش و مسقط 10 شهر ارزان جهان را تشکيل مي‌دهند.

پيمايش جهاني هزينه زندگي Worldwide Cost of Living (WCOL) survey بنابر گزارشي که روزنامه دنياي اقتصاد در خرداد ماه منتشر کرد پيمايشي است که واحد اطلاعات مجله اکونوميست سالي دو بار انجام مي‌دهد و بيش از 400 قيمت را در ميان 160 کالا و خدمات با يکديگر مقايسه مي‌کند.

اين محصولات شامل غذا، نوشيدني، پوشاک، کالا‌هاي خانگي و وسايل بهداشتي شخصي، اجاره خانه، حمل‌و‌نقل، مدارس خصوصي، قبض‌هاي خدمات رفاهي، خدمات در خانه و هزينه‌هاي تفريحي هستند. در ارائه نتايج اين پيمايش، همه شهر‌ها با شهر مبناي نيو‌يورک (با شاخص 100) مقايسه شده‌اند.

در هر بار انجام اين پيمايش در ماه‌‌هاي سپتامبر و مارس، بيش از 50 هزار قيمت جمع‌آوري مي‌شوند و نتيجه در دو ماه ژوئن ( خرداد) و دسامبر ( آذر ) انتشار مي‌يابد.

پژوهشگران واحد اطلاعات اکونوميست فروشگاه‌هايي متنوع همچون سوپر‌مارکت‌ها، مغازه‌هايي با قيمت‌هاي متوسط و فروشگاه‌هاي ويژه با قيمت‌هاي بالا را در بررسي‌هاي خود وارد مي‌کنند. قيمت‌ها هزينه بيش از 160 محصول را در هر شهر باز‌تاب مي‌دهند. سپس قيمت‌هاي گرد‌آوري‌ شده با استفاده از نرخ ارز رايج هر کشور، به يک ارز واحد (دلار آمريکا) تبديل مي‌شوند و براي دستيابي به شاخص‌هاي مقايسه‌اي، به آنها وزن داده مي‌شود. شاخص هزينه زندگي همان مجموعه وزن‌هايي را که در سطح بين‌المللي مبنا قرار مي‌گيرند، به کار مي‌برد و خود را با الگوي مخارج هيچ کشور خاصي تطبيق نمي‌دهد.

قياس تاثير گذاري قيمت ارز با وجود نوسانات رو به افزايشي که در ماههاي اخير از خود نشان داده است در مقايسه با معرفي ارزانترين شهرهاي جهان در سال گذشته نشان مي دهد تغييرات ارزي در شهرهاي ديگر همچنان موثر بوده است به گونه اي که رتبه تهران از هشتم در سال گذشته به رتبه سوم در سال 2012 ميلادي رسيده است.

گران‌ترين شهر‌هاي دنيا

در قياس با شهرهاي ارزان ، شواهد نشان مي‌دهند که شهر‌هاي پاريس و فرانکفورت هنوز شهر‌هايي نسبتا گران هستند. جايگاه سنگاپور از آسيا نيز خبر از تغيير اين موازنه مي دهد. با اين حال، اروپاي غربي هنوز 24 شهر از 50 شهر گران‌قيمت دنيا را در خود جاي داده و 14 شهر از اين 50 شهر نيز آسيايي هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا