آيت الله اعرافي امام جمعه ميبد در خطبه عبادي نماز جمعه اين هفته ميبد با اشاره به اهميت امانتداري و تاكيد اسلام در اين خصوص گفت : در اخلاق و فقه اجتماعي اسلام ، امانتداري يك مقوله بسيار مهم است و اخلاق و احكام اجتماعي اسلام در زندگي سعادتمند بشر در دنيا و آخرت بسيار موثر است .

به گزارش یزد فردا به نقل از میبد آدینه ، امام جمعه ميبد گفت : خداوند براي سعادت دنيا و آخرت ما يك سلسله ارزشها و اخلاق هاي اجتماعي را مقدر كرده است و در ميان اين فهرست بلند بالاي اخلاق و ارزشهاي اجتماعي اسلام ؛ امانتداري جايگاه مهمي دارد .

خطيب جمعه ميبد با بيان اينكه اسلام تاكيد ويژه ايي برحفظ امانت و سپرده هاي ديگران در رعايت و بازگرداندن آن به صاحب اصلي اش دارد افزود : وقتي يك نظام اجتماعي و جامعه ايي سالم و كامل خواهد بود كه ارزش امانت داري در آن جامعه رعايت شود .

وي با اشاره به اقسام امانت گفت : يك قسم از امانت ، امانت هاي مالي هستند مانند اينكه كسي پول ، كتاب ، وسيله كار و يا اموالي را در نزد او به امانت گذاشته باشد .

قسم دوم از امانت ، امانت هاي غيرمالي هستند مانند اينكه كسي فرزند خود را به دست آموزش و پرورش سپرده باشد و يا همه عالم به يك معنا امانت خداست كه در نزد انسان به امانت گذاشته است كه دايره وسيعي دارد .

آيت الله اعرافي در ادامه گفت : قسم ديگر امانت ، امانت بشري و انساني است يا امانت هاي الهي است . گاهي شخص يا گروهي يا جامعه ايي چيزي را پيش فردي به امانت مي گذارد  اما گاهي امانت الهي است و همه اين عالم و آنچه كه در آن است امانت الهي است و خداوند بر آن آيين نامه معين كرده است و يا پيامبر اسلام حضرت محمدمصطفي (ص) كه دو امانت يعني قرآن كتاب خدا و اهل بيتش را نزد اصحاب خود به امانت گذاشته است .

امام جمعه ميبد همچنين افزود : گاهي امانت فردي و عمومي هستند : امانت فردي يعني شخصی پولي را پيش فردي به امانت مي گذارد و يا هنگام سفر خانه خود را براي حفظ به او مي سپارد. اما امانت گاهي هم عمومي است مانند اموال بيت المال مسلمين ، مسئوليت هاي اجتماعي ، كه مسئوليتش هم سنگين است .

خطيب جمعه ميبد در خصوص قسم چهارم امانت هم گفت : امانت هاي مالي دو قسم اند . امانت مالكي و امانت شرعي . امانت مالكي يعني اينكه شخصي امال خود را به دست كسي بسپارد تا آن را حفظ كند اما امانت شرعي نظير چيزي است كه شخصي چیزی را پيدا كند و آن را بردارد بايد در حفظ آن و برگرداندن آن به صاحب اصلي اش تلاش كند يا خانه ايي در اجاره كسي باشد بايد درحد معين از اين خانه استفاده كند و در حفظ آن بكوشد .

پس اقسام امانت بدين ترتيب است : 1- امانت هاي مالي و غيرمالي 2- امانت هاي بشري و الهي 3- امانت هاي فردي يا عمومي 4- امنت هاي مالكي يا شرعي .

اهميت اداي امانت و شدت زشتي خيانت در امانت: 

آيت الله اعرافي با بيان اينكه اسلام روي اداي امانت بعنوان يك پيمان عمومي و ارزش اجتماعي بسيار تاكيد دارد به چند نكات مهم اشاره كرد .

امانتداري حكم عقل بشر است و شرع هم آن را تاييد كرده است . هرعقل سالم و فطرت پاك برحفظ مال ديگري و امانت سپرده شده چه شخصي و چه عمومي تاكيد دارد .

خداوند هيچ پيامبري را از آغاز تا فرجام مبعوث نكرده است مگربه وفاي به عهد و اداي امانت . همه پيامبران الهي موظف بودند ارزش امانتداري را درجامعه ترغيب كنند و فرهنگ امانتداري را درجامعه گسترش دهند .

3 – روايتي از پيامبر بزرگ اسلام حضرت محمدمصطفي (ص) است كه امانت ها در روز قيامت شافي انسانها خواهند بود و در قيامت 5 گروه شعفاي انسانها مي شود .

1- قرآن . در روز قيامت شفيع قاريان و حافظان خودش خواهد بود . كساني كه امروز در انس با قرآن و عمل به قرآن كوشا هستند در كنف حمايت كتاب آسماني هستند و در روز قيامت دست همراهان خود را خواهد گرفت و از پل صراط عبور خواهد داد .

2 – رحم و خويشان . كسي كه حقوق خويشان خود را ادا كرده باشد از سوي خويشان خود در روز قيامت كمك خواهد شد .

3- امانت ها . امانت هايي كه ديگران به شما سپرده اند مانند خانه ، اموال ، زن و فرزند خود اگر حقوق آنها را رعايت كرده باشي اين امانت ها در قيامت شفيع شما خواهند بود .

4- پيامبرخدا . وجود نازنين پيامبرخدا حضرت محمد مصطفي (ص) بالاترين شفيع در قيامت است و شخصي كه عشق به پيامبر و به ياد پيامبر باشد و بر او و خاندان او صلوات بفرستد عنايات پيامبر خدا شامل حال او خواهد شد .

5- اهل بيت پيامبر، ائمه طاهرين و حضرت زهرا (س) . پس امانت درميان اين نكات يكي از موارد شفاعت انسان است و اهميت فوق العاده اي دارد . كسي كه در كارخانه اي كار مي كند اين امانت را بايد حفظ كند  ، سرمايه اي كه به ديگران سپرده مي شود ، بيت المالي كه در اختيار اداره و مسئولين است ، ساختمان عمومي و مسئوليت همه امانت هايي است كه در روز قيامت در صورت رعايت آن شفيع انسان خواهد بود .

آيت الله اعرافي در تشريح چهارمين نكته مهم در اهميت امانت داري  گفت : شهادت در راه خدا و قتل في سبيل الله كفاره گناهان مي شود رزمنده اي كه با خدا معامله كند و براي حيات اسلام و بقاء دين و ارزشهاي الهي جان خود را تقديم كند شهادت او كفاره همه گناهان است بجز در امانت . شهادت در راه خدا نمي تواند خيانت در امانت را جبران كند .

در حقوق بيت المال سر سوزن هم نبايد كم يا زياد شود و در فرهنگ جامعه ما از كوچك و بزرگ بايد حفظ مال ديگران سرلوحه كار همه باشد .

امام جمعه ميبد با اشاره به يكي ديگر از روايات از پيامبر خدا گفت : پيامبرخدا فرموده است : كسي كه بر دين من و دين انبياء پيشين است بايد ازدواج كند و اگرنمي تواند به جنگ و جهاد در راه خدا بپردازد و اگر در جنگ با دشمن خدا به شهادت رسيد نعيم الهي ارزاني اوست مگر دو كس . كسي كه برعليه پدر و مادر خود به ناحق قد علم كند و دوم : كسي كه امانت مردم در گردن اوست . بنابراين خانه ، اداره و جامعه ايي كه فرهنگ امانتداري در آن باشد و جامعه اي كه فرهنگ امانتداري در آن نباشد هم از لحاظ دنيوي و هم اخروي و هم فردي و اجتماعي بسيار متفاوت خواهد بود .

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا