"علیرضا محمدزاده" گفت: فقر منابع آبی طبس، این شهرستان را نیازمند بهره مندی از خط دوم انتقال آب به استان یزد کرده است.

طبس- سرپرستی یزدفردا: مدیر امور آبفای طبس در جمع خبرنگاران وي به اهميت آب به ويژه در كوير طبس، اشاره کرد و گفت: اميدواريم با اطلاع رساني صحيح بتوانيم در جهت آموزش همگاني قدمي موثر برداريم و استفاده از این سرمایه الهی را مدیریت کنیم.

"علیرضا محمدزاده" افزود: قرار گرفتن طبس در بين دو كوير بزرگ ايران، موقعيت خاصي را براي اين شهرستان ايجاد كرده است  كه از منابع آبي پايين و مناطق فقير آبي محسوب مي شود.

وی با یادآوری اینکه شركت آبفا، تامين و توزيع آب در سطح شهر را عهده دار است، گفت: در حال حاضر 15 هزار و 700 مشترك آب داريم كه از 24 چاه فعال تامين آب مي شوند.

محمدزاده تصریح کرد: كليه منابع آبی در اختيار آبفای طبس، توان توليد 226 ليتر آب در ثانيه را دارند که از دامنه غربي رشته كوه شتري– آبرفت حومه طبس و سد دره بيد تأمین می شوند، که البته در گذشته از آب سد دره بيد استفاده مي شد اما خشكسالي هاي موجود باعث عدم دسترسي به اين منبع شد.

وی خاطرنشان کرد: آب استحصالي از منابع زيرزميني پس از ذخیره در مخازن شهری به گنجایش 13 میلیون لیتر، از 100 كيلومتر خط انتقال وارد منازل مسکونی و اماکن عمومی طبس مي شود.

مهندس محمدزاده افزود: علاوه بر 13 ميليون ليتر ذخيره آبی، منابع 5 هزار متر مكعبی آب مسکن مهر و نیز 10 هزار متر مكعبی تامین آب تصفیه خانه در دست احداث است که به شبكه آبي شهرستان خواهد پیوست.

وی با اشاره به مصرف روزانه 18 ميليون ليتر آب در تابستان داغ طبس، گفت:  امسال حداكثر دما در طبس 2 درجه پايين تر بوده كه موجب كاهش مصرف بود و البته در سال 90 بعد از هدفمندي يارانه ها، افزايش مصرف نداشته و 6 درصد كاهش مصرف در طبس به چشم می خورد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای شهر طبس با 691/37 نفر جمعیت، روزانه به ازاي هر نفر 425 ليتر آب از چاهها استحصال مي شود و در اختيار شهروندان قرار مي گيرد که در مجموع مصرف روزانه در فصول گرم سال، كولرهاي آبي 35 درصد آب استحصالي را مصرف مي كند و خرابي آن مي تواند هدر رفت  بسياري را به دنيال داشته باشد.

مدیر آبفای طبس تاکید کرد: كاهش بارندگي هاي اخير موجب پايين آمدن سطوح آب زيرزميني شد و 84 ميليمتر بارندگي در میانگین 40 ساله شهرستان طبس به 69 میلیمتر در سال 89 و نیز به 53 ميليمتر در سال 1390 تقلیل یافت.

علیرضا محمدزاده افزود: کاهش نزولات آسمانی موجب منفي شدن بيلان آب زيرزميني منطقه  شد و امروز با توجه به پتانسيل هاي شهرستان، اقليم، معادن و زرخيز بودن طبس و فقر منابع آبی، این شهرستان نياز مبرم به بهره مندی از خط دوم انتقال آب به استان يزد را دارد.

وی از 54 كيلومتر خط انتقال آب شيرين با 90 جايگاه عمومي در سطح شهر طبس خبر داد و گفت:  217 كيلومتر آب شبكه عمومي شهر و 98 كيلومتر خطوط آب كه از خارج شهر به مخازن آبی مي ريزند، دائمأ تحت کنترل و نگهداری آبفای طبس می باشد.

مهندس علیرضا محمدزاده تاکید کرد: آب طبس فاقد هر گونه آلودگي ميكروبي است و روزانه توسط آزمايشگاه آبفاي طبس تست سلامت شده و بعد در مسير توزيع قرار مي گيرد.

 مدیر آبفای طبس در خصوص تاخیر 8 ماهه در ساخت و تحویل مخزن 5 هزار متر مكعبي آب مسكن مهرطبس گفت: عملیات ساختمانی این مخزن به دليل ضعف پيمانكار به كندي انجام مي شود و قرار بود تا دهه فجر سال 90 افتتاح شود، ولي به تاخير افتاده است و مراتب بارها به پیمانکار گوشزد شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا