بازار داخلی قبل از شروع تعطیلات تهران به پیشواز آن رفت تا قیمت‌ها روزهای کم‌نوسانی را تجربه کنند. قیمت دلار گرچه تا سطح 2190 تومان بالا رفت؛ اما در مقابل از ارزش سکه دو هزار تومان کاسته شد. البته با نرخ اعلام شده نیز فروش چندانی صورت نمی‌گرفت. بسیاری از فعالان بازار از کاهش نقدینگی در بازار خبر می‌دهند و معتقدند: بازار ارز و سکه از ابتدای هفته به تعطیلات رفته است. رفتاری که موجب ثبات نسبی قیمت‌ها شده و قیمت‌ها با فشار کمتری در مقایسه با هفته‌های قبل نوسان دارد.

 

خرید و فروش کم شد
کم فشار بودن نوسان قیمت در بازار
 نوسان قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در این روزها و به ویژه در روز گذشته با توجه به تعطیلی پیش رو در تهران و اراده برای کنترل نرخ‌ها محدود بود  و در واقع نتیجه حضور عرضه و تقاضا در روزکاری پیش از تعطیلات نتیجه‌ای جز یک افت و خیز در قیمت بر جای نگذاشت. قیمت برخی ارزها نیز البته کاهش داشت.سکه نیز در بازار دیروز قدری از ارزش خود را نهایتا از دست داد.
در عرصه جهانی نیز برخی رویداد‌های طبیعی این بار به کمک بازارهای کالایی آمده و منحنی تغییرات قیمت طلا به دنبال افزایش قیمت نفت رو به افزایش داشت، اما در ادامه دوباره تا سطح روزهای گذشته کاهش یافت. تاثیر این افزایش موقتی قیمت جهانی طلا بر بازار داخلی موجب رشد لحظه‌ای قیمت سکه تا قبل از ظهر دیروز شد که البته دوباره فروکش کرد.
در بازار ارز نیز البته تغییر قیمت در جهت مخالف رو به پایین بود، اما دوباره به سطح قبلی بازگشته و گران شد.
تعطیلی صنوف مختلف بازار تهران در ایام برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد شرایط ویژه‌ای را در شرایط کنونی منطقه‌ای و بین‌المللی پدید آورده است. اقتصاد کشور در آستانه برگزاری این اجلاس مترصد استفاده از بهترین فرصت‌ها است و البته بازار ارز و سکه نیز در این ایام تعطیل است و از این رو نقدینگی چندانی تا پس از این ایام در بازار نخواهد ماند که به طور طبیعی تقاضا را کاهش می‌دهد. در عین حال تقاضای سفته‌بازانه در بازار همچنان وجود دارد که بخش اعظمی از مسایل روانی بازار را تشکیل می‌دهد.
در همین حال زمان بین تعطیلات پس از عید سعید فطر تا تعطیلات پیش رو عملا نیمه‌تعطیل به حساب می‌آید و رسما تقاضای زیادی متوجه بازار ارز و سکه نیست. در واقع برای ارزیابی قیمت‌های درست باید تا روز یکشنبه آینده منتظر ماند و نتیجه روند دو هفته بازار نیمه تعطیل را در آن زمان بر تابلو به نظاره نشست. دیروز برخی از دلالان نیز حتی از خرید و فروش ارز خودداری کرده و بازار را ترک کردند. در همین حال به قول برخی ازدحام هیجانی در بازار شرایط را برای خرید و فروش سخت کرده و ترجیح داده می‌شود که تا زمانی که نتوان به چشم‌انداز روشنی رسید نباید خرید و فروش انجام داد.
قیمت‌ها در بازار داخلی
روز گذشته قیمت دلار آمریکا در پایین‌ترین سطح خود به 2170 تومان هم رسید. در این سطح قیمت خرید 2150 تومان اعلام شد. اما در ساعت 30/12 تا 13 ظهر قیمت دلار تا 2181 تومان و در ادامه تا ساعت 15 بعداز ظهر تا 2190 تومان بالارفت.
قیمت دلار 2190 تومانی در حالی بود که یورو در سطح 2750 تومان باقی ماند. ین ژاپن تغییری نداشت و در سطح 2780 تومان به ازای هر 100 عدد آن باقی ماند اما پوند انگلیس با 4 تومان کاهش قیمت 3470 تومان فروخته شد. ریال عربستان و درهم امارات هر یک 2 تومان ارزان شدند.
دلار کانادا و دلار استرالیا هم با 2 تومان و 8 تومان کاهش قیمت مواجه شدند.
در بازار سکه و طلا همانطور که اشاره شد افزایش ساعات ابتدایی بازار دوام چندانی نداشت. قیمت سکه امروز برای ساعاتی تا 842 هزار تومان هم بالارفت اما در ادامه به 834 هزار تومان رسید که نسبت به قیمت روز یکشنبه 2000 تومان کاهش هم داشت. تحویل سکه‌های ثبت نام شده همچنان ادامه دارد و عملا تقاضای خرید سکه تا حدود زیادی کاهش یافته است. با این حال ارزش واقعی طلای موجود در سکه با وجود دلار 2190 تومانی و اونس 1670 دلاری طلا بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها حداقل 860 هزار تومان است. درواقع سکه در این روزها همچنان حباب منفی دارد.
قیمت سکه طرح قدیم هم با 2000 تومان کاهش تا 836 هزار تومان افت کرد. نیم سکه و ربع سکه البته تغییر قیمت نداشته و به ترتیب 417 هزار تومان و 209 هزار و 500 تومان فروخته شدند.
در بازار طلا قیمت هر مثقال 17 عیار بدون اجرت ساخت تنها 398 تومان کاهش داشت و نرخ هر گرم 18 عیار هم در این راستا تنها با 91 تومان کاهش 85 هزار و 161 تومان فروخته شد. در هنگام گزارش این ارقام در بازار قیمت‌ها به سرعت در حال جابه‌جا شدن هستند و از این رو از تغییر یا تفاوت قیمت‌ها در ساعات مختلف بازار با ارقام جداول و متن گزارش عموما گریزی نیست.
طلا در بازارهای جهانی
قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته در اولین روز کاری هفته معاملاتی جدید، ابتدا تا 1677 دلار افزایش یافت که 7 دلار رشد ثبت کرده است، اما در ادامه به سطح تقریبی بسته شده پایان هفته گذشته 1670 دلاری بازگشت.
در این روزها در خلیج مکزیک احتمال وقوع توفان ایزاک بر قیمت نفت سایه انداخته است. قیمت نفت ازاین جهت اندکی افزایش داشته است. نفت در روزهای اخیر با وجود تلاش‌های آمریکا برای تزریق ذخایر استراتژیک خود در بازار و شکستن قیمت نفت همچنان افزایشی است که بر بالارفتن بیشتر قیمت طلا تاثیرگذار بوده است.
در همین شرایط افزایش قیمت محصولات کشاورزی در آمریکا که به دلیل بروز خشکسالی‌های بی‌سابقه در آمریکا نگرانی‌های جدیدی را مطرح کرده بر افت ارزش دلار و افزایش قیمت یورو و سایر کالاها تاثیرگذار بوده است.
در همین حال آنچه که بازارهای مالی و پولی جهان را همچنان دلمشغول خود ساخته است، برپایی جلسه 2هفته آینده در فدرال رزرو است که همچنان بر بازارها اثرگذار خواهد بود.در بعد از ظهر چهارشنبه 22 شهریور ماه امسال کمیته بازار باز فدرال رزرو جلسه‌ای دیگر را تشکیل می‌دهد و این بار خیلی‌ها امیدوارند که بالاخره برنانکه موافقت کمیته با سیاست‌های انبساطی و تزریق پول بیشتر به اقتصاد این کشور را اعلام کند. این شرایط در صورت وقوع قطعا قیمت طلا را به شدت بالا خواهد برد.
در این روزها البته روند افزایشی قیمت طلا و نفت در بازارهای جهانی یک ترمز قوی‌تر هم بر سر راه خود می‌بیند. فشار فرانسه و آلمان بر یونان در این روزها به نهایت رسیده تا جایی که این کشور 19 جزیره خود را برای فروش گذاشته تا هر یک به ازای متر مربعی 3 یورو فروخته شود. اتفاقی که اگرچه روزگاری به دیده محال به آن نگریسته می‌شد در این روزها رنگ واقعیت به خود گرفته است. فروختن خاک یک کشور برای پس دادن وام‌های یورویی. این شرایط چشم‌انداز مثبتی برای اروپا به نظر نمی‌آید. اگرچه ممکن است بازارهای مالی در صورت رفع مشکل بدهی یونان در کوتاه مدت تعبیر مثبتی از آن ارائه دهند.

منبع:دنیای اقتصاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا