امام جمعه میبد در دیدار با تعدادی از جوانان میبدی گفت : متاسفانه صنعت میبد تا حدودی تک قطبی شده در صورتی که حوزه صنعت این شهر پتانسیل های بسیاری دارد و باید تنوع صنعتی بوجود آورد و اگر ما بتوانیم تلنگری به داروسازی، صنعت پتروشیمی و برخی زمینه‌های دیگر بزنیم، مطمئنا این تنوع صنعتی رخ خواهد داد.

در جلسه ای با حضور اعضایی مجمع همگرایی جوانان میبدی با هدف طرح و پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان در محل بیت آیت الله اعرافی برگزار شد. در ابتدای جلسه محمدرضا شیخ نیا مسئول مجمع همگرایی با عرض تسلیت ایام شهادت مولی الموحدین حضرت علی (ع) و تشکر از حاج آقا که امکان نشست دوم را در اختیار جوانان قراردادند مواردی را بیان نمود .

در ادامه حضار به ایراد نقطه نظرات خود پیرامون مسائل شهرستان پرداختند .

در ادامه امام جمعه میبد ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی (ع) با اشاره به تاثیر جلسات مجمع همگرایی ، به تاریخ سیاسی و جغرافیای شهرستان میبد پرداخت و گفت: میبد در صبحگاه انقلاب تنها به 18 محله محدود و از لحاظ جغرافیایی جایگاه مناسبی نداشت، حضور خوب مردم میبد در دوره انقلاب پشتوانه ای شد تا مطالبات انباشته شده تاریخی نتیجه دهد، بنابراین حضور و پشتیبانی مردم از انقلاب،‌آغاز حرکت و تحول در میبد بود و به خاطر حضور قوی توانستند این شهر را در جایگاه بهتر و شایسته ای ارتقا دهند.

وی همچنین افزود: بنابراین به تدریج شاهد تحول در این شهر بودیم. و سه گام، تبدیل به بخش شدن،‌سپس شهرستان و در نتیجه حل مسائل شهرک صنعتی میبد، پشت سر گذاشته شد و هم اکنون میبد در بسیاری از زمینه ها شهرستان ممتاز استان محسوب می شود و اگر بعضی تبعیضات نبود قطعاً در همه جهات این شهرستان موفق بود.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه مردم میبد باید قدردان آنچه پیش از انقلاب رخ داده، باشند بیان داشت: سه دهه انقلاب برای میبد سه دهه رشد و ترقی بود و باعث ورود به عرصه پیشرفت و تحول شد.

وی یادآور شد :برغم همه پیشرفتها، جمعیت اول شهرهای استان و نیز زمینه های رشد شهرستان با مساحت سرزمینی آن تناسب ندارد و مسئولان محترم باید با ملاحظه همه جوانب برای آن تدبیری بیاندیشند و البته مردم عزیز باید به تدبیر مسئولین اعتماد کنند و مطمئن باشند مسئولان ارشد شهرستان اعم از نماینده محترم و فرماندار محترم و شورای محترم و نیز فعالان و جریانهای اجتماعی در حد توان خود پیگیر مسائل منطقه هستند و البته باید باز هم بر این تلاشها بیافزایند و با خلاقیت و ابتکار عرصه های جدیدی بگشایند.

نماینده ولی فقیه در میبد با اشاره به تبعیض در حوزه های انتخابیه گفت: عدالت اقتضا میکند همه مناطق استان بویژه مناطق و شهرهای کمتر برخوردار و محروم در طراحی حوزه های انتخابی مورد توجه قرار گیرند و نیز در سرمایه گذاری و حمایتها و تسهیلات سرمایه گذاری به این نکته توجه شود و تبعیضی روا نشود.

آیت الله اعرافی از تدوین سند راهبردی شهرستان توسط مسئولان خبر داد و در خصوص سرمایه گذاری از طریق صنعت گفت: میبد شهری است که مردم آن سرمایه گذار بودند و هیچ گاه از بیرون در این شهر سرمایه گذاری نشده و همه سرمایه ها از درون جوشیده‌اند؛ لذا سرمایه ما بومی و ریشه دار فرهنگ است و البته حمایت‌های گسترده دولت در تسهیلات درخور تقدیر است و گسترش صنایع کاشی و سرامیک نمادی از این امر است.

امام جمعه میبد با اشاره به مشکلات و آسیب‌های موجود در بخش صنعت افزود: متاسفانه صنعت میبد تا حدودی تک قطبی شده در صورتی که حوزه صنعت این شهر پتانسیل های بسیاری دارد و باید تنوع صنعتی بوجود آورد و اگر ما بتوانیم تلنگری به داروسازی، صنعت پتروشیمی و برخی زمینه‌های دیگر بزنیم . مطمئنا این تنوع صنعتی رخ خواهد داد.

امام جمعه میبد در جمع اعضای مجمع همگرایی جوانان با اشاره به مشکل بزرگ شرکت فولاد میبد بیان داشت: که امیدهایی برای شکستن طلسم چند ساله شرکت فولاد میبد وجود دارد و امیدواریم با پیگیری مستمر مسئولان و عنایت مسئولان کشور و استان حل شود و البته باید سعی کنیم صنعت پاک پایه ریزی شود، پایه ریزی صنعت پاک یک سیاست راهبردی است و مسئولان و سرمایه گذاران باید بدان توجه نمایند.

امام جمعه میبد در خصوص تنوع صنعتی شهرستان اضافه کرد: باید در کنار صنعت سرامیک به صنعت قطعه سازی و دانش فنی آن روی آورد و زمینه تولید زیرساخت‌های صنایع سرامیک را مهیا کرد. مطمئناً شهرستان میبد می‌تواند قطب قطعه سازی و حرکت به سمت کارخانه سازی و تولید و صادرات دانش فنی سرامیک همانند کشور ایتالیا باشد.

نماینده ولی فقیه در شهرستان میبد با بیان اینکه بخشی از بافت‌ میراث فرهنگی در دهه های گذشته و قبل از انقلاب از بین رفته، بر توجه هر چه بیشتر مسئولین به میراث فرهنگی و صنایع دستی تاکید کرد.

وی در ادامه ثبات مدیریتی در حوزه آموزش و پرورش میبد را یکی از نقاط قوت این دستگاه فرهنگی دانست و توفیقات آن را ستود.

وی همچنین با بر شمردن پروژه های آموزش و پرورش بر توجه هر چه بیشتر به دانش آموزان مستمند و ارتقای تحصیلی آنها و نیز ضرورت اهتمام بیشتر به امور اخلاقی و تربیتی و نیز هنر و ادبیات و پژوهش تاکید کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آخرین وضعیت مراکز آموزش عالی از چاپ کتاب مجموعه آموزش عالی شهرستان میبد در آینده نزدیک خبر داد.

امام جمعه میبد با ابراز تاسف عدم رخداد تحول جدی در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خاطر نشان کرد: آن طور که باید و شاید از ظرفیت‌های بالقوه کشاورزی در میبد استفاده نشده و نباید آن را دست کم گرفت و باید به سمتی برویم که شهرک کشاورزی داشته باشیم.

وی همچنین بر علمی سازی آبیاری، اصلاح کانال های آبرسانی تاکید کرد و افزود: دولت اختیارات گسترده ای برای کارگروه کشاورزی تفویض کرده اما با استفاده از این ظرفیت میتوان اشتغالزایی در شهرستان داشت. و بحمدالله مسئولان محترم و فرمانداری اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده اند و برنامه های خوبی در سالهای اخیر اجرا شده است و جای تشکر دارد.

در ادامه آیت الله اعرافی ضمن ابراز خرسندی و تشکر از اقدامات خیّرین و نیز حمایتها و پیگیریهای نماینده محترم، دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری محترم و شبکه و بیمارستان گفت: درحوزه بهداشت و درمان به تناسب زیرساختهای موجود، خدمات نرم افزاری و مردمی رشد نکرده است و بیش از اینها باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله اعرافی همچنین در خصوص شهرسازی و عمران میبد بر تصویب نهایی طرح جامع شهر، گشودن گره های ترافیکی،‌تکمیل طرح های نیمه تمام، انتقال کارگاه مزاحم شهری تاکید کرد.

وی با اشاره به اختصاص ناچیز بودجه برای شهرسازی نسبت به طرح های نیمه تمام در شهر بیان داشت: با وجود اینکه شهرستان میبد یک شهر فعال و پویاست ولی بودجه ناچیز 8 میلیارد تومان در شهرستان میبد نمی‌توان طرح های بزرگتری را به پیش برد و شورای محترم و مسئولان محترم باید راه حلهای اساسی پیش بینی نمایند.

 امام جمعه میبد ظرفیت فرهنگی و ادبی شهرستان را بسیار بالا عنوان کرد و در خصوص تاثیر ساکنان غیربومی بر بافت فرهنگی شهرستان تصریح کرد: از آسیب های کلان شهری مهاجرت نخبگان،‌ مهاجرت سرمایه و تاثیر مهاجران ساکن شهرستان است لذا مسئولان موظف به مهندسی، کنترل و نظارت بر فرهنگ شهر هستند.

وی آمادگی خود را برای برگزاری جلسات دیگر نیز اعلام نمود تا به دیگر مباحث و محورها هم پرداخته شود و زمینه استفاده بیشتر از جوانان و نخبگان فراهم شود.

وی همچنین از همه مسئولان خواست تا تعامل خود را با جوانان و مجمع همگرایی بیافزایند و از مسئولانی که در این زمینه روی خوش نشان داده اند تشکر کرد.

در پایان مصوبات نشست مجمع همگرایی جوانان قرائت شد که اهمّ این موارد بدین شرح است:

1-      ارائه جدول جلسات اعضای مجمع با مسئولین وارائه نتایج به حاج آقا

2-      تشکیل کارگرههای تخصصی در مجمع(اعم از اتحادیه هیاتهای جوانان، تاریخ شفاهی میبد، زنان وخانواده ،صنعت ،نخبگان وفرهنگی اجتماعی و...)

3-      ایجاد اتاق فکر در مجمع همگرایی

4-      تشکیل جلسه نقد و بررسی سند توسعه شهرستان

5-      ارائه پیشنهاداتی به دفتر امام جمعه

6-      تهیه بانک اطلاعات نخبگان شهرستان

7-      ساماندهی انجمن‌های فرهنگی و هنری شهرستان میبد

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا