آیت­الله اعرافی، رئیس جامعه­المصطفی، در ادامه جلسات سخنرانی خود در دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، موضوع سخنان خود درباره عوامل ناظر و شاهد بر اعمال انسان را پی گرفت.

به گزارش خبرنگار یزدفردا به نقل از مرکز خبر و اطلاع­رسانی جامعه­المصطفی، آیت­الله اعرافی با اشاره به آیات و روایات متعددی که بر تحت کنترل بودن تمام اعمال آشکار و نهان انسان در دستگاه الهی دلالت دارند، خاطرنشان کرد: «از آیات و روایات اینگونه استفاده می­شود که ده عامل کنترل بر اعمال وجود دارد. این عوامل: 1. علم واسع خداوند بر اعمال؛ 2. نظارت ملائکه؛ 3. شهادت پیامبر(ص)؛ 4. شهادت ائمه هدی(علیهم­السلام)؛ 5.شهادت نفس بر اعمال در روز قیامت؛ 6. شهادت اعضاء و جوارح انسان؛ 7. شهادت زمین و مکانی که در آن عبادت و یا عصیان واقع شده است؛8. شهادت قطعه­های زمانی مانند ماه مبارک رمضان؛ 9. ظهور حقیقت ملکوتی اعمال در قیامت؛ 10. شهادت دوستان و نزدیکان و دیگر عوامل را شامل می­گردد».

رئیس جامعه­المصطفی در بررسی دومین عامل، به نظارت و ثبت و ضبط اعمال توسط ملائکه الهی اشاره نمود و اظهار داشت: «بر اساس روایات فراوانی که مورد قبول علمای شیعه و سنی است، به غیر از خداوند، ملائکه ویژه­ای، از زمان تولد تا هنگام مرگ، مسئول ثبت ریز و درشت اعمال هر فرد در نامه اعمال او هستند و بیشتر انسان­ها، برای نخستین مرتبه در هنگام احتضار و مرگ با این نامه مواجه می­شوند».

وی افزود: «در روایات آمده است هنگامی که انسان با مرگ روبه رو شد، اعمال او در برابرش ظاهر می­شوند. در آیات متعددی نیز به این حقیقت اشاره شده است که ملائکه از سوی خدا گماشته شده­اند تا اعمال انسان را در کتاب­هایی از جنس ملکوت ثبت نمایند».

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث درباره ملائکه را حائز اهمیت دانست و گفت: «ایمان به ملائکه از مقدمات ایمان به خداست. شانزده وظیفه مهم به ملائکه محول شده است و آنان در اداره عالم هستی، از نقش بسزائی برخوردار هستند».

آیت­الله اعرافی، در ادامه، با برشمردن وظایف ملائکه در اداره و تدبیر عالم غیب، عالم مادی، برزخ، قیامت، بهشت و جهنم، انتقال انسان به عالم مرگ، به هم ریختن عالم برای برپایی قیامت، عبادت خداوند، انزال وحی، ارتباط با برخی انسان­ها، لعن و نفرین کفار، تنفر از اعمال بد، عنایت به اعمال خوب و...،‌ اظهار داشت: «یکی از وظایف مهم ملائکه، زیارت عتبات مبارکه است. بر اساس روایات، هر روز، هفتاد هزار ملک جدید به زیارت امام حسین(ع) مشرف می­شوند».

رئیس جامعه­المصطفی، با اشاره به نقش ملائکه در جنگ بدر، اهمیت این جنگ را نسبت به سایر جنگ­های تاریخ اسلام، موقعیت حسّاس و سرنوشت­ساز آن خواند و افزود: «ارزش اعمال به دو عامل میزان اخلاص و شرایط انجام آن عمل بستگی دارد. رمز ارزش ضربه امام علی(ع) در جنگ خندق نیز در همین دو مسئله است».

وی ادامه داد: «اگر سپاه اسلام در جنگ بدر که اولین جنگ رسمی جبهه اسلام و کفر بود، شکست می­خورد، مسلمانان قتل عام شده، طومار اسلام درهم پیچیده می­شد. این جنگ از نظر تعداد و تجهیزات نیز نابرابر و به سود مشرکان بود. در این شرایط حساس، اوج اخلاص و ایمان سپاه اندک اسلام در برابر سپاه کفر تجلی یافت و امداد ویژة الهی از طریق ملائکه به سپاه اسلام رسید».

آیت­الله اعرافی، امداد ملائکه در جنگ بدر را از راه استوار ساختن ایمان سپاه اسلام و کوچک جلوه دادن مشرکان در نظر آنان خواند و ادامه داد: «یکی از توجهات خاص ملائکه به روزه­داران است، به ویژه کسانی که روزه مستحبی پنهانی می­گیرند یا به عیادت مریضان و بازدید برادران ایمانی می­روند».

رئیس جامعه­المصطفی با اشاره به چند آیه از قرآن کریم، یادآور شد: «در قرآن از ملائکه با نام حافظ یاد شده است. حافظ بودن به دو معنی ثبت اعمال و محافظت از انسان اطلاق می­گردد». 

وی افزود: «در آیه­ای از سوره انفال آمده است، خداوند از وسوسه­های قلب انسان با خبر و از رگ گردن به او نزدیک­تر است. در ادامه این آیه خداوند می­فرماید با وجود این، دو ملک همواره با شما هستند و سخنی از شما صادر نمی­گردد، مگر آنکه توسط آنان ثبت و ضبط گردد».

آیت­الله اعرافی، در پایان، به تفاوت ثبت اعمال خیر و شر انسان توسط ملائکه اشاره نمود و ابراز داشت: «بر اساس روایات، ملکی که مسئول نوشتن اعمال نیک است، اعمال را فوری و ده برابر به ثبت می­رساند، اما ملکی که اعمال بد را ضبط می­کند، عمل را به همان اندازه و با تأخیر ثبت می­نماید. تأخیر در ثبت گناه به این خاطر است تا انسان عاصی فرصت توبه و بازگشت را قبل از ثبت آن در نامه اعمال داشته باشد. این مسئله نشان­دهنده میزان اهمیت توبه و مقدار لطف و عفو خداوند است».

شایان ذکر است، این جلسات تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا