عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با انتقاد از تعلل غیر قابل تسامح مجلس و دولت در جدایی بند ناف بودجه از نفت تاکید کرد: باید مکانیزیمی بازدارنده طراحی شود تا همه مسئولین از بالا تا پایین تصمیم گیرند و موظف شوند تا در جهت کاهش و قطع وابستگی بودجه به نفت گام بردارند.

محمدرضا تابش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت گفت:زمانی که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارسال می کند مجلس در تغییر ارقام و اعداد و اهداف بودجه بیشتر از دو تا شش درصد دخالت ندارد و به طور کلی ازدید کارشناسی دخالت بیش از حد مجلس در امور بودجه نیز به صلاح نیست.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که  بنیه کار اجرایی کارشناسی دولت قوی تر از مجلس  است افزود:پیشانی نظام ،دولت است و کار اجرایی را دولت باید سر و سامان دهد و از این منظر دولت باید بودجه کارشناسی به مجلس ارسال کند.

تابش در خصوص بی توجهی دولت در تدوین بودجه به شکلی که وابستگی آن به درآمدهای حاصل از نفت کم باشد تاکید کرد:متاسفانه دولت در بودجه ای که هر سال به مجلس ارسال می کند، مصوبات قانون برنامه پنجم مبنی بر کاهش وابستگی به نفت را رعایت نمی کند و نمایندگان نیز در این خصوص در تعامل با دولت در می‌آیند.

وی ادامه داد: بخشی از نمایندگان چشمشان را در سال های قبل بر روی روند افزایشی وابستگی بودجه به نفت بستند و امروز که زیر سایه تحریم ها قرار گرفته ایم نگران متضرر شدن از این مسئله هستیم.

تابش با تاکید بر این وابستگی بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت در سه مقطع زمانی باعث ایجاد مشکل در عرصه اقتصاد کشور می شود،گفت: در زمان جنگ، در زمان کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی و در زمان های تحریم های اقتصادی از وابستگی بودجه به نفت متضرر می شویم.

وی افزود: در این دوره ها باز شعار جدایی بودجه از نفت را سر می دهیم اما باز با گذر از بحران لزوم این مسئله را فراموش می کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاکید کرد:باید مکانیزیمی بازدارنده طراحی شود تا همه مسئولین از بالا تا پایین تصمیم گیرند و موظف شوند تا در جهت کاهش و قطع وابستگی بودجه به نفت گام بردارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا