امام علی (ع) دریایی بود که هیچ چیز جزء آه مظلوم نتوانست آن را متلاطم کند

در مکتب علوی حق گرفتنی است و تن به ظلم دادن همانند ظلم کردن گناه است

 

نماینده مردم اردکان در مجلس وقوع بعضی فسادها و تبعیض‌ها و طبقاتی شدن جامعه به نحوی که اقلیّتی با پول و پارتی و پیوند بابرخی مسئول نماها بتازند وبنازند و مناسبات ناعادلانه ای را در جامعه رقم زنند، منافی شعارها وآرمانهای برگرفته از مکتب علوی دانست و تاکید کرد:عدم مقابله جدی وساختاری با این پدیده ها به اعتبار نظام وانقلاب خدشه  وارد می سازد.»

محمدرضا تابش با مغتنم دانستن فرصت ماه مبارک رمضان وشب قدر، این شب را شب عبادت  و دعا وتفکّر و اندیشیدن دانست وبه مردم خصوصا" جوانان توصیه کرد تا با برقراری تعامل وپیوند با مبدأ وجود و یگانه هستی بخش ، آبشاررحمت ومغفرت الهی را بر روح وروان خویش جاری سازند.

وی با بیان برخی ویژگیهای شخصیتی امام علی (ع) از قبیل زهد وساده زیستی ، همنشینی با فقراء ومصاحبت با ضعیفان وبینوایان، تکریم مردم، عهده داری شخصی رفع حوائج، مواظبت بر حفظ بیت المال و... اوصاف آن حضرت از زبان نبی مکرم اسلام (ص) را برشمرد وبا بهره گیری از کلام گهربار آن حضرت از نهج البلاغه عنوان کرد: در زندگانی امام علی (ع) عدالت به صورت فردی واجتماعی خودنمایی می کند. به زعم آن امام عدالت رکن زندگی اجتماعی وبزرگترین فضیلت وکرامت برای یک سیستم  سیاسی وزمامداران آن می باشد .در جامعه ای که عدالت علوی رعایت شود، حرکت جامعه به سمت پویایی وسلامت است.

 وی افزود: اجراء عدالت هزینه هایی دارد، کمااینکه امام علی (ع) جان خود را برای اجراء عدالت گذاشت.

 تابش ادامه داد: مسئولان در نظام منتسب به آن امام ، باید به مسئولیت و موقعیت اجتماعی خود به عنوان امانت الهی نگاه کنند وخدمت به مردم و رفع حوائج آنها و برقراری عدالت و مقابله با تبعیض و فساد را سرلوحه امور خویش  قراردهند.

وی وقوع بعضی فسادها و تبعیض‌ها، طبقاتی شدن جامعه به نحوی که عده‌ای درحضیض فقر و درماندگی از تأمین هزینه های اولیه زندگانی خویش بازمانند واقلیّتی با پول و پارتی و پیوند بابرخی مسئول نماها بتازند وبنازند و مناسبات ناعادلانه ای را در جامعه رقم زنند، منافی شعارها وآرمانهای برگرفته از مکتب علوی دانست.

این نماینده مجلس همچنین هشدار داد:عدم مقابله جدی وساختاری با این پدیده ها به اعتبار نظام وانقلاب خدشه  وارد می سازد و به باورهای انقلابی و ارزشی مردم لطمه می زند و مردم را به عصیان و  دین گریزی سوق می دهد.

 نماینده مردم اردکان گفت : در مرام امام علی (ع) کفش وصله دار او با ارزش تر از خلافت بود،مگر آنکه خلافت وسیله ای برای اقامه حق ویا مبارزه با باطل باشد.امام علی (ع) دریایی بود که هیچ چیز جزء آه مظلوم نتوانست آن را متلاطم کند.

وی یادآور شد: آنچه از فرمان آن امام به مالک اشتر و سایر والیانش مشهود است . امام علی (ع)  جامعه ای  می خواهد که درآن جان ومال و عمر وآبروی همه افراد محفوظ بوده و هرکس در کمال امنیت وآرامش به انجام وظایف فردی و اجتماعی مشغول باشد.

 

تابش افزود: امیرالمومنین بر احترام بر خون وحق حیات افراد تصریح می کند و عدم توجه به این موضوع را موجب کیفر الهی و زوال نعمت و کوتاهی عمر و سقوط  حکومت می داند و عوامل حکومتی را به عدل و دادگری و پرهیز از ظلم و اختناق و زورگویی وستم توصیه می کند و فرجام زورگویی و ستم را مقابله و شورش مردم می داند .امری که امروز بواسطه قیامهای مردمی در کشورهای استبدادی شاهد وقوع آن هستیم.

 این نماینده مجلس تصریح کرد: امام علی (ع)رابطه بین زمامدار وملت را رابطه ای متقابل می داند و حکومت را در برقراری عدالت اجتماعی وحفظ مصالح عمومی وحقوق فرد وجامعه مسئول وپاسخگومعرفی می کند. آزادی را طبیعی ترین حق آدمی می داند و  همه وجوه آن را  مورد حمایت قرار می دهد.

وی با بیان اینکه  افق فکری امام علی (ع) آنقدر گسترده است که در فرمان به مالک اشتر گویی برای امروز ما  سخن می گوید، اظهار داشت: آنجا که امام علی(ع) حق انتخاب مسکن وکارو داشتن مال رامحترم می شمارد و بر حق آزادانه افراد در بیان نقطه نظرات اصلاحی و انتقادی خویش بدون بیم وهراس توصیه می کند و برای حق آزادی مذهبی و برابری ارزش واعتبار قائل است.مردم را یا برادر دینی می داند و یا در آفرینش همانند او. به عفوو اغماض و مسالمت و مدارابا آنها توصیه می کند ودر مورد برابری مردم در حقوق وتکالیف و بهره مندی از بیت المال و حق داوری و اجراء قانون به مالک سفارش می کند.

تابش تاکید کرد: در مکتب علوی حق گرفتنی است و تن به ظلم دادن همانند ظلم کردن گناه است و انسان مظلوم به احقاق حق توصیه شده است.

وی با طرح این پرسش که رمز و راز محبت به امام علی (ع) و شعله ور تر شدن این دوستی و جاودانگی عشق به مولا درچیست؟ و آیا فضیلت های اخلاقی وانسانی او، شجاعت و ایثارش ، حکمت وعلم وی ، جود وسخاوت وبخشش ، یتیم نوازی ومهربانی و عطوفت آن امام و با ظلم ستیزی و عدالت پروری او در این امر مؤثرند؟ عنوان کرد: اینها تک به تک و درجمع همه در عشق و ارادت به امام علی (ع) مؤثرند، اما ایمان و اخلاص و رنگ خدا گرفتن اعمال وافعال امام علی (ع) وفانی شدن اودرحراست که وی را  جاودانه ساخته و الگوی همه انسانهای کمال طلب معرفی می گردد.

تابش با قدردانستن این ایّام ، بازشناسی مکتب امام علی (ع) و آسیب شناسی انقلاب اسلامی توصیه کرد و پرهیز از رویه ها و بدعتهایی که به نام دین وانقلاب گاهی در جامعه جاری می شود و رفع ضعف ها ونقصانهایی که باعث خدشه دار شدن اعتقادات مردم می گردد را ضروری دانست و طلب توفیق  کرد تا همه مسئولان با تأسی به روش ومنش مولا علی (ع) در خدمتگزاری به مردم و برقراری جامعه ای عادلانه و پیشرفته که رفاه وامنیّت و رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد، موفق باشند.

وی رفع تنگناها و مشکلات مردم و زنده نگاه داشتن غرور و احساس وامید به آینده در آنها از جمله ضروریاتی دانست که مسلما" مرضی نظر آن امام و خداوندخواهدبود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا