صبح چهارشنبه 21 تیر با اطلاع به مرکز فوریت های آتشنشانی میبد مبنی بر احتمال گازگرفتگی فردی در داخل چاه در محله مهرجرد، پرسنل ایستگاه شماره یک آتش نشانی بلافاصله در محل حاضر و نسبت به بیرون آوردن فرد یا افراد احتمالی از داخل چاه اقدام کردند

به گزارش یزدفردا به نقل از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میبد صبح چهارشنبه 21 تیر با اطلاع به مرکز فوریت های آتشنشانی میبد مبنی بر احتمال گازگرفتگی فردی در داخل چاه در محله مهرجرد، پرسنل ایستگاه شماره یک آتش نشانی بلافاصله در محل حاضر و نسبت به بیرون آوردن فرد یا افراد احتمالی از داخل چاه اقدام کردند.

در جریان این حادثه فردی که در داخل چاه مشغول به فعالیت بوده دچار گازگرفتگی می شود، کارگر دیگر در بالای چاه که به دلیل عدم پاسخ دادن دوست خود احتمال می داده است که اتفاقی برای دوستش افتاده برای نجات وی داخل چاه می رود که او هم دچار گاز گرفتگی می شود.

پس از مدتی اهالی محل به علت عدم حضور این افراد در بالای چاه گزارش احتمال گازگرفتگی آنها را به مرکز فوریت های آتش نشانی اطلاع می دهند. خوشبختانه تماس به موقع و حضور سریع و بدون تأخیر مأموران آتش نشانی در صحنه حادثه، این دو نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

متأسفانه هر سال در میبد شاهد این گونه حوادث هستیم که حتی در برخی موارد منجر به فوت نیز می شود.

در این رابطه رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری میبد از كارگران خواست تا هنگام كار، نكات ایمنی را به صورت كامل رعایت كنند تا شاهد تکرار حوادث ناگوار نباشیم. وی گفت : یكی از نكات مهم و كمك كننده هنگام وقوع حادثه این است كه اطرافیان خونسردی خود را حفظ كنند و قبل از انجام هر گونه اقدامی ، فوری با نیروهای امدادی و اورژانس تماس بگیرند.

 شهروندان عزیز می توانند برای جلوگیری از گاز گرفتگی و در موقع حادثه به نکات زیر توجه داشته باشند:

  • برخي گازهاي سمي توليدشده در چاه هاي در حال استفاده يا چاه هاي مجاور آنها به قدري خطرناك است كه با تنفس چند باره آنها فعاليت تنفسي متوقف مي شود يا آسيب شديد در ريه ها رخ مي دهد و منجر به مرگ مي شود.
  • در چاه هايي كه در زمين هاي غيرمسكوني كنده مي شود و در اطراف آن چاه ديگري قرار ندارد هر چند خطر كمتر از ساير چاه ها است اما در اينگونه چاه ها نيز امكان اختلال تهويه و كمبود اكسيژن وجود دارد.
  • قبل از ورود به چاه هاي مستعمل بايد براي زمان قابل توجهي آنها را تهويه كنيم و از خالي شدن چاه از گازهاي سمي يا بي اثر مطمئن شويم و هميشه در حضور افراد وارد چاه شويم تا در صورت بروز حادثه امكان خروج سريع فراهم باشد.
  • مدت زمان زیادی را در داخل چاه نمانیم و در فاصله های زمانی کوتاه صحت سلامتی خود را به افراد بالای چاه اطلاع دهیم.
  • در صورت بروز حادثه بدون اطلاع به واحدهای امدادی و افراد دیگر به تنهایی اقدام به نجات افراد داخل چاه نکنیم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا