یزدفردا "صدرالدین دهقان:  حجت الاسلام  صدوقی نه تنها نماینده مقام معظم رهبری است بلکه انتصاب ایشان مربوط به زمان حضرت امام خمینی (ره) می باشد،  هنوز یک هفته از ارتحال  آیت الله خاتمی (ره) نگذشته بودکه حضرت امام خمینی(ره) با تدبیر ودور اندیشی تمام طی حکم انتصاب ،شیخ محمد علی صدوقی را به عنوان نماینده خود و امام جمعه یزد تعیین کردند.با این توضیح که در این حکم ،امام  ضمن تجلیل از پدر ایشان  شهید محراب آیت الله صدوقی، از شخص ایشان به عنوان شخصیتی مستقل که دارای مدیریت و کفایت می باشند یاد کردند.
علاوه بر اینها در موارد دیگری و در زمان حضرت امام، حجت الاسلام  صدوقی را امین و محرم خود می دانستند . به طوری که به عنوان  نماینده ناظر و امین امام (ره) در شورای عالی قضایی  منصوب گردیدند .

در طی حیات امام (ره) ایشان حتی  در مورد موضوعاتی که مربوط به بنیاد صدوق بود  از جمله پیگیری های مربوط  به مسایل  زلزله زدگان  طبس و تامین هزینه های  آن  از محل این بنیاد  از حضرت امام خمینی ( ره) استفتاء نمودند که حضرت امام ، ضمن تقدیر و تشکر از این حرکت ، به تدابیر آقای شیخ محمد علی صدوقی صحه گذاشتند.


حضور شیخ  محمد علی  صدوقی را در کنار پدر در مجموعه حوادث قبل و اوایل  انقلاب  موثربود به گونه ای که  زمانی که هنوز قدرت در دست رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی بود، حضور شیخ محمد علی صدوقی  در فرانسه ودر پرواز صبح  روز دوازده بهمن در کنار حضرت امام و استاد شهید مطهری  در تاریخ انقلاب ثبت شده است .


پس از انقلاب، صدوقی همواره در خط امام و مورد علاقه و تایید شهید بزرگوار بودند . فراموش نمیکنم در اواخر سال 1360 در زمانی که عده ای ایشان را مرتبط با گروه موسوم به خط 3 می دانستند، شهید بزرگوار محراب ،طی نامه ای کتبی با عباراتی از قبیل : فرزندم شیخ محمد علی در در خط اسلام  و کاملا مکتبی  می باشد، نسبت به کسانی که این چنین نسبت هایی می دادند ابزار نارضایتی کرده و از نامبرده حمایت کردند. همچنین در مصاحبه ای  که در سال های پیش با خانم فاطمه کرمانشاهی همسرمحترمه شهید محراب صدوقی داشتیم ،نامبرده نیز ضمن تاکید بر اینکه شهید محراب همواره از تنها فرزند پسرش راضی بوده و از طرفی خود ایشان نیز همواره سعی کرده است که رضایت پدر را تحصیل نماید .

حکم انتصاب حجت الاسلام  صدوقی از سوی حضرت امام (ره) به سمت امام وامام جمعه یزد در مورخه 13 /8 /67  صادر شد . در این حکم از ایشان بعنوان فردی با کفایت , متدین و مدیر  نام بردند و از اهالی یزد ،روحانیون به ویژه نهاد های انقلابی در خواست همکاری های لازم را با ایشان نمودند که سند این نامه در جلد 21 صحیفه نور موجود است.


 دو سال  نمایندگی مردم استان یزد در انتخا بات میان دوره ای دوره اول انتخابات مجلس  شورای اسلامی پس از شهادت شهید دکتر سید رضا پاکنژاد و  انتخاب صدوقی به عنوان نماینده مردم تهران در سومین دوره مجلس از تجربیات مرحوم صدوقی است .

حجت الاسلام محمد علی صدوقی  در طی سالهای نمایندگی  امام و مقام معظم رهبری در این استان دارای مشی اعتدال و میانه روی بوده است. هیچگاه فراموش نمی کنم که قبل از انتخابات دوم خرداد،وقتی سخنرانی آیت الله خزعلی در مدرسه مصلی  توسط طرفداران  اقای خاتمی به نشانه ی اعتراض قطع شد و هر لحظه، احتمال تشنج ،درگیری و ایجاد بحران می رفت، حجه الاسلام صدوقی از مخالفین  خواست تا از هر گونه بی احترامی به ایشان جلوگیری کنند و موضوع را با تدبیر ودرایت هوشمندانه خود،به خوبی خاتمه داد.
 اگر به حوادث زمان انتخاب حجت الاسلام صدوقی به نمایند گی امام (ره) برگردیم ، حتی زمانی که مرحوم آیت الله خاتمی(ره)  رحلت کردند ، عده ای از اشخاص  مشهور سیاسی  وجناحی استان با تهیه طوماری جهت ارسال به امام(ره) ،  خواستار انتصاب مرحوم آیت الله سید عباس خاتم  به عنوان نماینده ایشان و امام جمعه یزد شدند وعملا به طور غیر مستقیم مخالف خود را با شیخ محمد علی صدوقی که نامزد دیگر مطرح این سمت بود،  اعلام داشتند .اما علی رغم این تلاش ها حضرت امام (ره) یک هفته پس از این واقعه با تصمیم قاطع خود، ایشان را به عنوان نماینده و امام جمعه یزد منصوب نمودند.
 نکته مهم اینکه حتی در زمان امام (ره) اشخاص سر شناس و مطرح استان حاضر نشدند طومار خویش را صراحتا علیه ایشان تهیه کنند.
اتفاقا ولایت پذیری مرحوم  شیخ محمد علی صدوقی برای اصحاب انقلاب ، کاملا  روشن و آشکار بود در بسیاری از مواقع  با توجه به موضع گیری و جهت گیری مسئولین ارشد نظام ،ایشان بر خلاف منافع ومصالح گروههای سیاسی  نزدیک  به خود، موضع گیری رسمی و علنی نموده که از آن جمله می توان  موضوع سخنرانی آقا جری وآیت الله طاهری نام برد .
 ایشان همواره در افزایش وفاق عمومی- تلطیف روابط سیاسی و خشونت زدایی در استان یزد تلاش وافری نمود. صدوقی پس از شهادت و ترور پدرش توسط منافقی که مبلس به لباس نظامی بوده با توجه به برخی از شایعات و اتهاماتی که که نسبت به سپاه مطرح بود با اعلام مواضع وحمایت از سپاه اظها رنمود : همچنان که پدرم همیشه پشتیبان سپاه بود، من نیز پشتیبان سپاه هستم و از مردم می خواهم که خدای ناکرده دچار احساسات نشده و خللی در سپاه وارد نشود.

وی پس از شهادت پدر و انتصاب آیت الله خاتمی همواره ایشان را دوست صمیمی و یار قدیمی پدر یاد کرده و همچنان که در خدمت پدر بودندبا انتصاب ایشان نیز همواره حامی و پشتیبان مرحوم آیت الله  خاتمی بود.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا