گفتاری ازحجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه

  ابرکوه-حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی :بحث تقدیر الهی یکی از فصلهای اعتقادی ما است که آنچه در امر خیر مقدر انسان است از جانب حضرت حق به مقتضای عملکرد انسان با معیار صلاحیت (عمل صالح)برای بشر پیش می آید.شهادت مرحوم آیت ا... صدوقی در 11 تیر سال 60 برابر با دهم رمضان المبارک با دهان روزه در خانه خدا و پس از اقامه نماز جمعه ، زهی توفیق برایش بود زیرا این سعادت به کمترین کسی که حتی شخصیت الهی آسمانی هم دارد رسیده است.

اما عجیب اینکه چگونه است که در همان سالروز شهادت (11تیر) باید شاهد عروج یگانه یادگار عزیزش به جنت الخلد برای میزبانی این پدر باشیم؟

روزی که همه ما جهت نکوداشت یاد و خاطره آن شهید والامقام آماده برگزاری مراسم بودیم و چشم به درب مسجد دوخته منتظر ورود میزبان و صاحب مجلس بودیم که ناگهان با شنیدن تلخ ترین خبر گویا آسمان بر سرمان خراب شد.

به همین مناسبت برآن شدم که به این مناسبت غمبار قطره ای از دریای ذمه خویش را به حضور آن شهید والامقام و فرزند عزیزش ادا کنم و در این خصوص فقط به مبانی اعتقادی و عملی این بزرگوار و یادگارش می پردازم.

مبنای شهید صدوقی مبتنی برایمان به مبدا و ومعاد آنهم فراتر از علم الیقین بود و به استناد کلام حسینی که (ان الحیاه عقیده و جهاد) همواره مدافع سرسختانه متعقدات دینی و اصول خمسه آن بود و پیروی از ولایت معصوم را مفترض الاطاعه می دانست و به عنوان نماینده استان یزد در مجلس خبرگان قانون اساسی مدافع سرسخت اصل  ولایت فقیه به عنوان نایب ولی امر معصوم بود. در بحث جهاد در راه خدا مبارزه با رژیم ستم شاهی را به پیروی از امامش در راس برنامه های خود قرار داده و در پیروزی انقلاب اسلامی نقشی محوری داشت و در دوران جنگ تحمیلی نیز در جبهه و پشت جبهه  و سنگر نماز جمعه حامی بی چون وچرای رزم آوران افتخار آفرین جبهه اسلام بود. و در راه هدف تا سرحد شهادت آمادگی داشت و وقتی منافقین او را تهدید به قتل و شهادت می کردند ، تهدید شان را طعن می گرفت و می فرمود : چرا مرغابی را از آب می ترسانید؟

این روحیه والا دروی نبود مگر به خاطر ولایت پذیری چنانچه در آخرین خطبه نماز جمعه و آخرین کلام خود خطاب به امام (ره) و مقتدایش فرمود : *ای امام بزرگوار ، آنچه را که تو دستور دهی دستورات تو را بر سر می گذاریم و به جان و دل فرمانت را اطاعت خواهیم کرد.*

شجاعتش در مقابله با طاغوت و رژیم ستم شاهی و سپس مبارزه با ضد انقلاب و منافقین به ویژه طیف لیبرالی بنی صدری بی باکانه و زبانزد عام بود و این ویژگی ها را فرزند بزرگوارش نیز از او میراث دار بود که آن مرحوم هم تمام مواضعش براساس ولایتمداری آنهم به صورتی متعبّدانه بود و درتمام خطبه های جمعه همواره بر فرمایشات و مواضع رهبری تاکید داشت و همچون پدر شهید خود مبانی اعتقادی و عملیش در جهت اعتلای کلمه الله و احقاق حق و محو باطل ، مبارزه با مظاهرت طاغوت و ظلم و کفر و نفاق و عوامل سر سپرده  استعمار بود.

*مبانی سیاسی و اجرائی شهید صدوقی و یادگارش*

نقش کلید شهید صدوقی در جریان انقلاب و مبارزه با شاه و هدایت بخشی انقلاب در نیمه جنوبی کشور بر کسی پویشده نیست و مستندات ساواک علیه ایشان گویا است و شاه و ساواک از او حساب می بردند و ترس رژیم بخاطر جایگاه مردمی ، روحانی درجات علمی وفقهی ، موقعیت خانوادگی (که از نوادگان مرحوم شیخ صدوق بود) مدیریت دقیق، ساده زیستی و قاطعیت او بود.

اینها مبانی اقتدار وی بود که به عنوان بازوی پرتوان و یار دیرین امام موقعیتی برجسته را در بین مردم و در نظام اسلامی به عنوان فریاد رس مردم داشت. چنانچه حضرت امام (ره) نیز پس از شهادت ایشان در پیامشان اشاره دارند که : شهید صدوقی عزیز شهید بزرگی که در تمام صحنه های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار گرفتاران و مستمدان بود و وقت عزیزش صرف در راه پیروزی اسلام و رفع مشکلات انقلاب می شد.

موضع گیری سیاسی به وقت در قبال خباثتهای شاه و سپس دسیسه های آمریکا و خیانت منافقین از جمله ویژگیهای ایشان بود که برای نمونه در 28 مرداد 57 شاه برای تخریب چهره انقلابیون ، سینما رکس آبادان را به آتش کشید و ایشان اولین کسی بود که دست رژیم شاه را در این جنایت طی اطلاعیه ای افشا کرد به گونه ای که مرحوم حاج احمد آقا می فرمود : اعلامیه حضرت امام راجع به محکومیت آتش زدن سینما رکس آبادان تا حدود زیادی با توجه به اطلاعیه شهید صدوقی (ره)بود (کتاب یاد امام (ص65).

خدمات فرهنگی وعلمی و عمرانی آن شهید در استان و بعضی مناطق کشور و فریاد رسی محرومین و آسیب دیدگان حتی در لبنان و خارج از کشورفراوان است که احداث مدارس و دانشگاه ، ساخت مساجد و مدارس دینی رسیدگی به زلزله زدگان ، نمونه هائی از آن است و مرحوم حاج شیخ محمد علی (ره) نیز تداوم بخش مبانی پدر در این زمینه ها و حافظ آثار و مروج اهداف ایشان بود.

روحشان شاد و راهشان مستدام باد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا