یزدفردا:امام جمعه بافق: جهاد کشاورزی باید همگام با شعار امسال ، با محوریت تولید ملی و توسعه زیربخش‌ها فعالیت کند.

 حجت الاسلام و المسلمین “سید جواد سلیمانی” در دیدار با مدیر و کارکنان جهاد کشاورزی بافق که بمناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، ضمن ارج نهادن به زحمات کشاورزان زحمتکش و مجموعه جهاد کشاورزی افزود: کشاورزی به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه انسان، محور محسوب می شود و برای رسیدن به این امر مهم به عزم ملی و وحدت بیشتری در جامعه نیاز است.

وی به جایگاه ویژه کشاورزی در دین مبین اسلام و در بیان ائمه اطهار و امامان معصوم اشاره کرد و گفت: دین اسلام و تمامی بزرگان دینی، به کشاورزی اهمیت فراوانی داده و برای آن ارزش بالایی قائل هستند.

امام جمعه بافق با معرفی هفته جهاد کشاورزی، به عنوان هفته خدمت، تلاش و مجاهدت گفت: در چند دهه اخیر کشور ایران در بخشهای مختلف علمی ، پزشکی ،‌هسته ای بخصوص بخش کاورزی گامهای بلندی برداشته که نتیجه فکر و تلاش فرزندان و کارشناسان این کشور می باشد.

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به تولیدات بخش کشاورزی و دامی اظهار داشت: در جامعه امروزی به دلیل تقاضای بالای مردم و عرضه پائین محصولات کشاورزی مشکلات عدیده ای برای مردم بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با کمبود محصولات کشاورزی باید همگام با شعار امسال ،جهاد کشاورزی با محوریت تولید ملی و توسعه زیربخش‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته سلیمانی کشاورزی در مناطق کویری خصوصا شهرستان بافق علیرغم شرایط آب وهوای گرم و خشک همراه با شوری آب وخاک ما حصل خلاقیت و ابتکار کشاورزان سختکوش این منطقه است که با نخلستان های سربه فلک کشیده و باغات پسته خود کمربند سبزی را ایجادکردند که شهربافق را مانند نگینی در برگرفته است .

در ابتدای این دیدار مدیر جهاد کشاورزی بافق ضمن تبریک فرارسیدن هفته جهاد کشاورزی گفت: توسعه و توجه به بخش کشاورزی از زمینه های حمایت از تولید ملی است و برای تحقق پیام مقام معظم رهبری در این بخش باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم.

“حمید عسکری” با ارائه گزارشی از عملکرد و فعالیت های جهادکشاورزی بافق در یک سال اخیر افزود: اجرای بیش از ۷ کیلومتر احداث کانال بتنی از اعتبارات استانی ، ملی و خشکسالی و لوله گذاری بیش از ۲۸ کیلومتر همچنین اجرای آبیاری تحت فشار در سطح ۱۵ هکتار از مهمترین پروژه های این شهرستان محسوب می شود.

عسکری با اشاره به برنامه های آتی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بافق گفت: اجرای سیستم های نوین آبیاری و پوشش انهار و لوله گذاری، اصلاح الگوی کشت وکشت گیاهان کم آبخواه، شناسنامه دار کردن بهره برداران کشاورزی و دامی، افزایش ضریب مکانیزاسیون ، افزایش سطح کشت های گلخانه ای و توسعه طرح های آبزی پروری از جمله برنامه های سال ۹۱ می باشد.

وی یادآور شد: شهرستان بافق دارای ۴۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی است که از مقدار اراضی ۳۰۰۰ هکتار بارور و ۱۵۰۰ هکتار نهال عمده محصولات خرما ، پسته ، زردآلو ،بادام و… می باشد.

عسکری تصریح کرد: سطح زیرکشت محصولات زراعی در سال گذشته ۱۸۰۰ هکتار بوده که عمده محصولات آن گندم ،جو ، یونجه و روناس می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی بافق با اشاره به فعالیتهای ادارات تابعه این مدیریت گفت: توزیع ۱۲ هزار اصله پاجوش خرمای کبکاب بین کشاورزان ، احیاء و مرمت قنوات ، مبارزه با آفات و بیماریهای باغی ، توزیع ۱۳۶ تن جو یارانه ای خشکسالی بین دامداران ، رها سازی بیش از ۴ هزار ماهی خاویاری در سایت پرورش ماهی و مزارع ، رهاسازی ۳۶۰۰۰ قطعه بچه ماهی گرمابی (تیلاپیا )، توزیع بیش از ۹۰۰ تن انواع کود شیمیایی و سموم ، توزیع ۵۸۲هزار کیلوگرم خوراک دام ،نهال کاری توام با آبیاری ۶۴ هکتار ،تسطیح راه دسترسی ۱۰۰ کیلومتر ، تهیه طرح مرتعداری ۱۶۷۲۰ هکتار ، ایجاد کمربند حفاظتی در شهرستان بیش از ۱۲۰۰ مترمکعب از جمله شاخصهای این حوزه در سال گذشته می باشد.

 

گفتنی است ۲۱الی ۲۷ خردادماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا