عضو فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برخی از کسانی که در دولت هستند مجرب نبوده و راه تعامل سازنده با مجلس را نمی‌دانند، در گذشته چنین تنشی که اکنون بین دولت و مجلس وجود دارد، وجود نداشت.
دولت بدون اطلاع مجلس یارانه ها را افزایش داد

همچنین در ادامه این برنامه  محمدرضا تابش، دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس  با اشاره به اینکه عرصه انتخابات عرصه خطیر و حساسی است،  تصریح کرد: در شهر اردکان مردم مشارکت 85 درصدی در انتخابات  داشتند و 65 درصد کل آراء نیز به بنده تعلق گرفت.
 
وی با بیان این مطلب که مردم و گروه‌های سیاسی نباید از انتخابات ک حق و تکلیف است، کناره‌گیری کنند ، اظهار داشت: تا زمانی که امکان حضور باشد نباید راه گفت‌وگو را بست. در زمان انتخابات نیز انتظار می‌رفت حاکمیت زمینه حضور همه طیف‌ها را مهیا کند و تا حدی نیز این زمینه فراهم شد که البته این موضوع تنها با تدبیر مقام معظم رهبری صورت گرفت.
 
تابش بااشاره به نهادهای مسئول در امر انتخابات  وتسامح و تساهل بیشتری که در این دوره برای  کاندیداها وجود داشت تا خود را در معرض رای مردم قرار دهند، توضیح داد: ملت ایران زمان ‌شناس هستند چرا که کشور در وضعیت حساسی قرار داشت.مردم همیشه حضور خود را در صحنه نشان داده‌اند. حضور 65 درصدی مردم در انتخابات به عنوان یک رکورد در انتخابات مجلس به شمار می‌رود؛ چرا که در این زمان حساس مردم به دلیل انقلاب و آرمان‌های آن پای صندوق‌ها آمدند و این حضور خود می‌تواند تمام کاستی‌ها را برطرف کند.
 
این نماینده مجلس درباره معطوف شدن مجلس به موضوعاتی مانند  سؤال از رئیس‌جمهور و وزیر کار  و بی توجهی به گرانی‌های اخیر، اظهار داشت: باید گرانی‌های اخیر و مسائل و مشکلات آن را ریشه‌یابی کرد؛ مسلماً بخش زیادی از این مسئله به کارکرد مسئولان در سه قوه بستگی دارد.
 
وی با اشاره به اینکه ساختار دولت و مجلس با مشکل مواجه است، گفت:پرونده 7 میلیون نفر در قوه قضائیه در نوبت رسیدگی است. همچنین آئین‌نامه داخلی مجلس دارای عیب‌های فراوانی بوده که  در حال حاضر رفع شده است.
 
تابش خاطرنشان کرد: وقتی رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس با نمایندگان شوخی می‌کند و در واقع به آنها اهانت می‌شود آنها هیچ قدرتی ندارند؛ از این رو نمایندگان اصلاح آئین‌نامه را در راستای رفع خلاء های کارکردی مجلس انجام دادند چراکه سؤال از رئیس‌جمهور بسیار سخت است و همچون سؤال از وزرا نیست.
 
به گفته تابش برخی مواقع با آقای لاریجانی و حدادعادل صحبت‌هایی می‌کردم که اگر ذاتا خوب نبود،‌ نباید آنها را مطرح می‌کردم؛‌ مجلس اهتمام زیادی به مسئله گرانی دارد و جلساتی در این راستا گذاشت اما رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد به آن جلسات نیامدند.
 
تابش با تاکید بر اینکه مجلس همواره اهتمام خود را به موضوع گرانی نشان داده اما این مسئله در دست دولت است، یادآور شد: دولت پیشانی کار است و مجلس به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری ریل گذاری می‌کند. برخی از کسانی که در دولت هستند مجرب نبوده و راه تعامل سازنده با مجلس را نمی‌دانند، در گذشته چنین تنشی که اکنون بین دولت و مجلس وجود دارد، وجود نداشت.

تابش به موضوع بودجه سال 91 اشاره کرد و گفت: دولت 2 ماه لایحه بودجه را دیر به مجلس ارائه کرد و ما دو دوازدهم آن را تصویب کرده‌ایم؛ از این رو کار بودجه که یکی از بحث‌های مهم آن قانون هدفمندی یارانه‌ها است مختل شده است.
 
وی با تأکید بر این امرکه دولت بدون هماهنگی با مجلس مسئله افزایش 28 هزار تومان به یارانه قبلی را مطرح کرد، گفت: این مسائل باید با اطلاع مجلس صورت گیرد؛ امید است دولت با یک شیب ملایم فاز دوم را اجرا کند تا مردم پس نزده و واحدهای تولیدی نیز سرپا باشند.
 
نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین افزود: نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری نیز نشان داد که تولید تا چه اندازه مهم است و باید تلاش کرد تا اجرای آن محقق شود.کشور در موقعیت حساسی قرار دارد؛ باید در امر تولید سازوکارها را فراهم کرد که یکی از پایه‌های امر تولید هدفمندی یارانه‌ها است.
 
وی با اشاره به اینکه باید نقدینگی و تورم را که نشأت گرفته از همین هدفمندی است، کنترل کرد؛ اظهار داشت: شهرهایی همچون آذربایجان، تبریز و یزد  دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند اما به دلیل نبودن وام و تسهیلات از تولید باز مانده‌اند؛ از این رو بخش تولید در هدفمندی یارانه‌ها باید تقویت شود؛ چراکه در این صورت اشتغال به وجود آمده و بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه به مرحله اجرا درمی‌آید.یکی از مهمترین ساختارها در اقتصاد هر جامعه‌ای تولید است، بحث تولید می‌تواند مسائل اجتماعی زیادی را همچون اشتغال تحت پوشش خود داشته باشد.
 
تابش تأکید کرد: تحقق شعار امسال که تولید ملی و حمایت از کار است، باید با توجه به سرمایه‌ها و منابع انسانی باشد؛ پیش نیاز حضور جوانان نیز جلب اعتماد آنها است؛ تامین دو اصل امنیت و آزادی برای سرمایه‌گذاران، ‌کارآفرینان و نخبگان نیز بسیار مهم است تا آنها به بحث تولید ملی اهتمام داشته باشند.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین به غیر سیاسی و غیر دولتی کردن اقتصاد نیز اشاره و تصریح کرد: باید اقتصاد را از سیطره دولت نجات داد؛ اصل 44 قانون بسیار خوبی بود همچنین تنش زدایی در بحث سیاست خارجی در این زمینه بسیار مهم و اثر گذار است.: باید بخش خصوصی که دلبسته به انقلاب و نظام است، وارد میدان شود.
 
دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس با تاکید بر اینکه اگر به جریانات سیاسی و تنش‌هایی که در کشور رخ داده، بنگریم خواهیم دید مردم از افراط و تفریط دوری و همواره انسان‌های معتدل را می‌پسندند، خاطرنشان کرد: حرکت اصلاح‌طلبان حرکت بر مدار اعتدال و منطق است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا