یزدفردا- واحدتأمین خبر:فروش فیلم های سینمایی ایران و جهان، شوهای رقص و آواز، آخرین کلیپ های تصویری خوانندگان ایرانی و خارجی و متاسفانه فروش فروش فیلم ها و سریال های مستهجن خارجی تنها بخشی از محتوای این سی دی ها در کنار خیابان ها هستند که به راحتی نیز در دسترس قرار می گیرند.آیا به راستی خطری که فروش این محصولات دارند از برنامه های ماهواره ای کمتر است؟دلیل گسترش فروش این سی دی ها به چه دلیل است؟چرا مردم به خرید این نوع از محصولات علاقه پیدا کرده اند؟

سرویس فرهنگی پایگاه 598 
/ فرهنگ یکی از مقوله های اساسی هر کشوری در جهان محسوب می شود و از این روست که هر جامعه ای از داشته های فرهنگی خود حراست می کند و در صدد انتقال آن نیز به دیگر جوامع دیگر است.

 به انتقال این داشته های فرهنگی به اصطلاح جامعه شناسی "پدیده انتشار"گفته می شود که با گسترش رسانه؛ انتشار آن ضرب آهنگیسریع تر به خود گرفته است، در واقع کشورهای که دارای رسانه ای قوی تر و بهتری هستند در زمینه انعکاس و گسترش فرهنگ خود بهتر عمل کرده اند.جدای از انفجار اطلاعات ونقش رسانه بر روی جوامع  انسانی، جهانی شدن و حرکت به سمت جهان یک پارچه نیز هجوم فرهنگ های بیگانه را در این زمینه تسریع بخشیده است.

ماهواره، تلویزیون، رادیو و... همگی از ابزار های تاثیر گذار در این زمینه هستند که به اندازه کافی از آن ها یاد شده است،اما مقوله ای که کمترمورد توجه قرار گرفته است و یا مورد توجه قرار نگرفته است پخش و فروش غیر مجاز محصولات سینمایی در خیابان ها و به اصطلاح "سی دیفروش ها"هستند.

فروش فیلم های سینمایی ایران و جهان، شوهای رقص و آواز، آخرین کلیپ های تصویری خوانندگان ایرانی و خارجی و متاسفانه فروش فروش فیلم ها و سریال های مستهجن خارجی تنها بخشی از محتوای این سی دی ها در کنار خیابان ها هستند که به راحتی نیز در دسترس قرار می گیرند.آیا به راستی خطری که فروش این محصولات دارند از برنامه های ماهواره ای کمتر است؟دلیل گسترش فروش این سی دی ها به چه دلیل است؟چرا مردم به خرید این نوع از محصولات علاقه پیدا کرده اند؟

باگردشی که در خیابان های تهران و گفتگویی که با مردم داشتیم نکات جالبی ذکر شد که در ادامه می آید.

حمید که چند حلقه سی دی خریداری کرده است معتقد است رسانه ملی مشکل اساسی است و از نبود کانال های غیر دولتی گله مند است وی گفت: به نظر من تلویزیون نمی تواند خواسته های بخش عظیمی از جوانان را تامین کند.دلیل این امر هم محدود بودن کانال های تلویزیونی و پخش برنامه های کلیشه است هر چند به نظر بنده سیاست های تلویزیون و صدا و سیما هم اشتباه است چرا که اگر این طور نبود امکان این را به وجود می آوردند که رسانه های خصوصی نیز اقدام به فعالیت کنند و این می توانست بسیار مفید تر واقع شود و حداقل یک بیننده تعدد انتخاب داشته باشد و از تلویزیون فراری نباشد.

یکی دیگر از خریداران که خود را محسنی معرفی می کند معتقد است که عدم جذابیت و ارضای فکری جوانان به خرید این محصولات روز به روز افزایش کند. وی گفت: در کشور فرانسه تحقیقی صورت گرفت و محققین متوجه گرایش جوانان این کشور به فیلم های هیجانی واکشن امریکایی-هالیودی شدند،نتایج این تحقیق به مسئولین داده شد و از روی همان تحقیق فیلم های اکشن امابا ذائقه مردم فرانسه ساخته شد که بلوک 13 و فیلم تاکسی از این قبیل کار ها است.

متاسفانه در کشور ما همه چیزبر عکس است نه تنها در این زمینه کاری از پیش نبرده ایم بلکه رسانه ملی نیز به بازپخش همان فیلم های سینمایی آن هم با محدودیت های مختلف می پردازد ،به نظر شما بهتر نیست که همان محصول را با قیمیت پایین و کیفیت بالا خودمان تهیه کنیم.

 

بخش عمده ای از این مشکل به عدم مدیریت درست رسانه ای کشور باز می گردد اما نباید از مشکل اقتصادی و معیشتی نیز به راحتی گذشت.اشتغال یکی از اساسی و اصلی ترین دلیل به وجود آمدن این پدیده است چرا که فروشندگان این سی دی ها تنها جوانان نیستند بلکه افرادی با رده های سنی بالایی را نیز در برمی گیرد.

خلیل خود یکی از این فروشندگان است و به سختی نیز با ما مصاحبه کرد وی نبود کار را دلیل اصلی به وجود آمدن "سی دی فروشی"می داند و معتقد است: کار مشکل تمام جوانان کشور است. الان در کشور کسی با مدرک دانشگاهی سر کار نمی رود پارتی بازی هم بلای دیگر جوانان است کافی شما بعد از این جا سری به طور مثال به بهزیستی و دیگر جاهای خدماتی بزنید تا ببینید که چند نفر از کارمندان مدرک مدد کاری دارند این باعث تاسف است،تحصیل به نظر بنده یک بهانه است چرا که شما افرادی را می بینید که دارای مدرک هم هستند اما استخدام جایی نمی شوند مشکل جای دیگری است.به نظرمن حتی اگر تمام جوانان این کشور هم مدرک فنی داشته باشند تا نگاه درستی به حل بیکاری نداشته باشیم بیکاری حل نخواهد شد.

این فروشنده که خود را معتقد و متعهد می داند از فروش فیلم های با محتوای مستهجن خوداری می کند و ادامه می دهد:شما به راحتی می توانید بسیاری از فیلم های خصوصی مردم و مستهجن را از همین سی دی فروشی ها بدون کمترین مشکلی تهیه کنید. من با این طورکار کردن مخالفم و از فروش این قبیل فیلم ها خودداری می کنم اما بیشتر و بهتر بگوییم 90 درصد سی دی فروشی ها این کار را می کنند.

درکنار این مشکلات یاد شده نباید از وجود قوانین درست و نظارت صحیح ارگان های ذیل ربط نیز غافل بود در بسیاری از کشور های اروپایی برای "کپی-رایت"قوانین بازدارنده با جریمه های سنگینی اتخاذ شده است.عدم توانایی و یا علاقه برای برخورد با چنین پدیده ای از دیگر دلایل رشد این گونه موراد است.

به هر حال مشکل رسانه ی ملی،اقتصاد و قانون، شبکه ای پیچیده را ترسیم کرده است که جز حرکت هماهنگ و همسو امکان اصلاح این چنین مواردی میسر نخواهد بود









  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا