علی محمد کارگر دبیر ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان میبد

نوروز امسال شهر خورشید میزبان و پذیرای چند صد هزار نفر از گردشگران و بازدید کنندگان از جای جای ایران اسلامی بود و ساکنان این شهر باستانی پر گهر هزاره ها اهم از زنان و مردان نیز جوانان پر شعر و شعور با دلی لبریز از محبت و سرشار از صمیمیت در میزبانی خود مهربانی را جاودانه نمودند و راستی که امسال میبد چه زیبا آغوش خود را بر روی میهمانانش گشود.

مردمان شهرمان با سادگی و صداقت به شهر چند هزارساله خود بالیدند و بر تجلیگاه هنر زیبایی و تاریخ و تمدن گذشته و حال خود افتخار کردند. بازدید های که به رغم خود هر بیننده را به ژرفا و اعماق تاریخ کهن و تماشای جلوه های شگفت انگیز و پر از راز و رمز این مرز و بوم می برد و نگاه هایی که در این دهلیز پهناور تاریخ مجذوب غنای فرهنگ اصیل و هنر تجسمی بدیع سرشار مردمان پرآوازه و هنر پرور این شهر می نمود.

امسال همتی بلند گردید تا شهر همیشه مستعد پذیرای خیل بیشمار گردشگران و میهمانان خود باشد و راستی خوش درخشید تا میهمانان راضی باشند و استان یزد نیز بر عظمت بی مثال خطه صدف گونه خود افتخار کرد.

ستاد تسهیلات نوروزی میبد متشکل از چندین اداره و نهاد در تاریخ 90/10/5در اولین جلسه زود هنگام به استقبال نوروز رفت تا مسائل و مشکلات پیش روی را واکاری و پیش بینی های لازم را تدارک بینند. در این راستا مصوباتی جهت انجام کارهای پیش روی برنامه ریزی نمود.

متعاقباً با برگزاری دو جلسه پیاپی در تاریخ های  90/11/17و جلسه نهایی با حضور ادارات و ارگان های مربوط هماهنگی های لازم به عمل آمد و طی این جلسات شرح وظایف منطبق با دستور العمل نوروزی 1391 استان ارائه و تشریح گردید که نهایتاً با 25 مصوبه جهت انجام خدمات انتظامی و رفاهی تنظیم و تصویب و برای اجرا ابلاغ گردید.

آنچه برنامه ریزی گردید پشتیبانی شد تا برنامه های جدید و نو فراخور هر نقطه و ناحیه در سطح شهر گسترده باشد به عنوان مثال کارتینگ ماشین سواری رالی کویر واقع در پارک غدیر، نمایشگاه صنایع دستی، نمایشگاه آدمکهای متحرک نمایشگاه مارهای سمی و تاکسیدرمی، برپایی موزه های متعدد، نصب بنرهای گوناگون جهت معرفی آثار، برگزاری جشن چند شبه نوروزی واقع در قلعه بارجین که همه در جای جای این بافت ارزشمند گسترده گردید.

پر واضح است که شهر میبد با تاریخ هفت هزار ساله از صدها اثر تاریخی ماندگار و جاودانه و باداشتن بزرگانی چون مرحوم حضرت آیت الله حائری میبدی مهرجردی، ابوالفضل رشید الدین امام احمد میبدی، قاضی القضات قاضی امیرمیرحسین میبدی، مرحوم حضرت آیت الله اعرافی و صدها بزرگ و عارف نامی دیگر بر پهنه گیتی و تارک ایران اسلامی خوش بدرخشد و جا دارد بسی بیش از این کارشود زیرا هر نقطه و مکان این شهر تاریخی یک ظرفیت بالقوه است که حرفها برای گفتن دارد و می تواند منشاء تولید و اشتغال برای شهروندان باشد. می طلبد که فرهیختگان و بزرگان شهر اهتمام نمایند تا سرمایه گذاران بیشمار این شهر همپایی دوستداران مواریث فرهنگی در شناسایی و شناساندن آن بکوشند.

در پایان به یمن تلاشهای گروهی ادارات و بخش خصوصی اهم از خدمات انتظامی و امنیتی که با هدف روانسازی مسیرهای منتهی به جاده های مواصلاتی و محورهای منتهی به مراکز تفریحی و تاریخی، استقرار با یگانهای سیار و موقت راهنمایی گردشگران در طول مسیر ها، اقدامات حفاظتی و ایمنی برای پارکها، کمپ ها و محلهای پر تجمع مسافران و خدمات شهری و رفاه عمومی اهم از فضا سازی تنظیف روستاها، نظافت شهر، حریم جاده ها، کشیک نوروزی ادارات و نهادها، اماکن تاریخی و مذهبی و امامزاده ها و ... از همگان و یکایک عزیزانی که در این عرصه تلاش می نمایند سپاسگزاری می گردد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا