دکتر آریامنش در سفر نوروزی خود به استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد فردا بر ضرورت توجه بیشتر به پتانسیل های موجود در زمینه ژئوتوریسم در استان یزد تاکید نمود.

وی چشم انداز های زمین شناختی و علوم زمین در استان یزد را یکی از نعمات ارزشمندی  دانست که پروردگار به این استان عطا فرموده است. این عضو هیئت علمی دانشگاه، ازاستان یزد به عنوان بهشت زمین شناسی ایران نام برد و تاکید کرد علاوه بر بهره برداری های معدنی، توجه به رونق ژئوتوریسم در منطقه می تواند به همان میزان در اقتصاد منطقه تاثیر گذار باشد. دکتر محمد آریامنش وجود پدیده های مختلف و منحصر به فرد زمین شناسی در جای جای استان یزد را از مواهب الهی تلقی نمود و از آنها به عنوان منابع اقتصادی نامرئی در دنیای امروز یاد کرد.
وی اضافه نمود که ژئوتوريست ها معمولاً گردشگرانى قانع هستند که به دنبال هتل هاى لوکس وشرايط بسيار عالى خدماتى نيستند و می توان با یک برنامه ریزی خوب ازحضور آنان بهره برداری نمود. آنها مى توانند در شرايط ابتدایی زندگى کنند، مسيرهاى طولانى وسخت را پيمايش کنند و پدیده ها و جاذبه های طبیعی را مطالعه نمایند.
این استاد دانشگاه افزود که ژئوتوريسم گردشگرى آگاهانه در طبيعت با هدف تماشا و شناخت پديده ها وفرآيندهاى زمين شناختى و آموختن نحوه شکل گيرى وسيل تکامل آنهاست که با اهداف سایر زمینه های توریستی به کلی متفاوت است . وی معتقد است که اين گونه گردشگري ها با حفظ منابع گردشگري، می تواند علاوه بر زمینه های اقتصادی قابل توجه  براي جامعه ميزبان ،بهره های معنوي براي گردشگران را به همراه داشته باشد. وی اضافه نمود که با توسعه فعالیتهای جهانگردی زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشور که با جمعیت جوان و متقاضی کار روبه رو هست، بسیار مفید بر شمرد. آریامنش در ادامه سخنان خود تاکید نمود برخی مطالعات نشان می دهد که از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود تقریبا" یک فرصت شغلی خوب ایجاد می شود.  وی جاذبه های موجود در پدیده های زمین شناختی استان از جمله آبگرم مرتضی علی طبس، آبگرم نایبیند، کفه نمک دره انجیر، کفه نمک عقدا، کفه نمک ساغند، کفهنمک طاقستان، کفه نمک دستگردان، کفه نمک ابرقو، کویر اردکان (سیان کوه)کویر هرات و مروست، کویر بهشت آباد، کویر بهادران،کویر حاجی آباد و کویر زرین آباد و همچنین دامنه های شیرکوه،  رشته کوه هایپشت کوه ندوشن، کوههای شتری طبس، آبخورک ، دهشیر، تفت وتپه طاق ، دیهوک، پرورده، و سایر جاذبه های شهر های میبد، بافق، مهریز و ابرکوه رااز مناطق جالب زمین شناسی در استان نام برد که هر کدام می توانند به عنوان یک پایگاه ژئوتوریست مورد توجه قرار گیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا