تابش با اشاره به اجرای دوباره طرح مال‌پاشی با استفاده از ماده‌ای جدید:عراقی‌ها برای کاهش گرد‌ و غبار به اعتبارات ایران چشم دوخته‌اند

رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس، با اشاره به هجوم دوباره طوفان‌های گرد و ‌غبار به مناطق جنوب و غرب کشور، گفت: متأسفانه کشورهای همسایه مانند عراق هیچ تمایلی برای تثبیت شن‌های روان در مناطق خود ندارد و گمان می‌کنند ایران باید با اختصاص بودجه‌های کلان زمینه را برای اجرای طرح‌های «مالچ‌پاشی» فراهم کند.


محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به هجوم دوباره طوفان‌های گردو‌غبار به مناطق جنوب و غرب کشور، افزود: متأسفانه این‌گونه طوفان‌ها، زندگی مردم این مناطق را مختل کرده است.


نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، اجرای طرح‌های تثبیت شن‌های روان به‌وسیله «مالچ‌پاشی» را یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد طوفان‌های گرد‌وغبار دانست و گفت: این روش در بیابان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی از دوران قبل از انقلاب به اجرا درآمد، اما متأسفانه به‌علت فقدان برنامه‌ریزی مناسب متوقف شد.


وی از اجرا دوباره طرح مالچ‌پاشی بیابان‌ها در کشور خبر داد و یاد‌آور شد: بر اساس پیشنهاد فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار قرار است به جای ماده نفتی مالچ، از ماده جدیدی استفاده کنند که افزون‌بر قیمت مناسب، آلایندگی زیست‌محیطی کمتری دارد.


رئیس فراکسیون محیط‌زیست و توسعه‌پایدار مجلس هشتم، با تأکید بر این که یکی دیگر از راه‌های کاهش طوفان‌های گرد‌وغبار، همکاری میان کشورهای همسایه است، افزود: متأسفانه کشورهای همسایه مانند عراق هیچ تمایلی برای تثبیت شن‌های روان در مناطق خود ندارد و گمان می‌کنند ایران باید با اختصاص بودجه‌های کلان زمینه را برای اجرای طرح‌های «مالچ‌پاشی» فراهم کند.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هشتم، با بیان این که هم‌اکنون چشم‌انداز روشنی برای کاهش طوفان‌های گرد‌وغبار دیده نمی‌شود، تصریح کرد: با وجود اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، هنوز گرد‌وغبار استان‌های جنوبی و غربی کشور را تحت شعاع قرار داده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا