شست ميز انديشه با موضوع آسيب شناسي فرهنگي با حضور جمعي از مسئولين و محققين در يزد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)-منطقه يزد، اين مراسم با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين احمد عجمين مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، دونفر از مدرسين دانشگاه يزد دكتر حاجي‌زاده و دكتر محمد عابدي اردكاني و عضو شوراي فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سرهنگ غلام حسين دشتي در سالن گفتار پژوهشي در مجتمع فرهنگي امام علي(ع) يزد برگزار شد.

حجت‌الاسلام عجمين اين گونه نشست‌ها را در موضوع آسيب شناسي فرهنگي در يزد موثر دانست و اظهار داشت: بحث كليد واژه‌ها در گفتار پژوهي بسيار حائز اهميت بوده و بايد مسئولين با مشكلات فرهنگي و اجتماعي آشنا شوند.

اين مقام مسئول در ادامه گفت: در مباحث فرهنگي آسيب شناسي امري نيست كه بتوان آن را خيلي روشن نشان داد و از جمله اين نشست‌ها راه را براي پژوهش‌گران و محققين باز مي‌نمايد تا بتوانند در اين مقوله مهم اقدامات شايان ذكري را انجام دهند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در پايان يادآور شد: مي‌توان در آينده از تمام قشر‌هاي جامعه در اين گونه نشست‌ها دعوت نمود تا از پيشنهادها و انتقادات آنها مطلع شد.

دكتر حاجي‌زاده، مدرس دانشگاه يزد در ادامه‌ي اين جلسه خاطر نشان ساخت: به نظر مي‌رسد انسان‌ها بيش از آنكه منطقي باشند تظاهر به منطقي بودن مي‌نمايند و بيشتر تابع غرايز خود هستند.

وي افزود: رفع مشكلات فرهنگي تابع انسان شناسي است و براي اين منظور بايد از كارشناسان و افراد صاحب‌نظر استفاده نمود.

حاجي زاده در ادامه ضمن اشاره به وضعيت نامطلوب كتابخانه‌ها در ايران اظهار داشت: كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هاي ايران آمار 5 درصدي از كتاب‌هاي موجود در كتابخانه‌هاي يك كشور پيشرفته را دارا مي‌باشد .

اين عضو هيات علمي دانشگاه يزد در پايان تصريح نمود: نشان دادن اهميت فرهنگ نيازي به آسيب شناسي فرهنگي ندارد، بلكه در آسيب شناسي فرهنگي موانعي كه باعث رشد فرهنگ مي‌شوند را شناسايي مي‌نمايد.

دكتر محمد عابدي اردكاني مدرس ادبيات دانشگاه در ادامه اين نشست بيان داشت: ايران از لحاظ شاخص‌هاي توسعه فرهنگي تنها 10 درصد شاخص‌هاي كشورهاي پيشرفته را دار مي‌باشد و اين زنگ خطري براي سياستگذاران فرهنگي كشور به شمار مي‌رود تا اهميت بيشتري نسبت به آسيب‌هاي فرهنگي داشته باشند.

وي افزود: مطالعه منوط به داشتن وقت آزاد است و يك فرد براي خريد كتاب بايد از درآمد اقتصادي مناسب برخوردار باشد و اين گونه آسيب‌ها باعث شده است فرهنگ كتابخواني در كشور به سطح پائيني برسد.

عابدي تصريح كرد: دليل پايين بودن تيراژ كتاب در كشور و استان يزد مشكلات اقتصادي و فرهنگي كشور و مردم است و متاسفانه هنوز اين باور نيست كه مطالعه مي‌تواند درارتقاي سطح فرهنگ و حتي اقتصاد كشور مفيد باشد.

وي خاطر نشان ساخت: كشور ايران در سال 1371 مبلغ 200 ميليون ريال معادل 135 هزار دلار براي خريد كتاب به كتابخانه‌هاي كشور اختصاص داد، در حالي كه انگلستان در سال 1368 مبلغ 126 ميليون و 254 هزار و 354 دلار يعني حدود 720 برابر ايران براي خريد كتاب به كتابخانه‌هاي خود اختصاص داد.

اين مدرس دانشگاه در پايان يادآور شد: اگر ساختار پژوهي در كشور ايران مشكل دارد، مسلماً در سطح كمي و كيفي كتاب نيز مي‌تواند موثر باشد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا