مدیر کل و رییس کنفرانس عمومی یونسکو روز سه شنبه 16 ژانویه طی مراسم ویژه ای در تالار یونسکو در پاریس از خدمات دکتر احمد جلالی در این سازمان قدردانی می کنند. 
در این مراسم که مقامات فرهنگی، سفرای و ایرانیان فرهیخته مقیم پاریس به آن دعوت شده اند، استاد محمد رضا شجریان به طور افتخاری برنامه ای اجرا خواهد کرد.

Image

دکتر احمد جلالی از سال 1379 تا 1381 به ریاست کنفرانس عمومی یونسکو انتخاب شد که این بالاترین مقامی است که یک ایرانی طی 60 سال فعالیت سازمان ملل بدت آورده است .
دکتر جلالی از سال 1381 تا 1383 نیز ریاست مجمع عمومی کنفرانسیون میراث جهانی را عهده دار بوده است .

مهمترین دست آوردهای جلالی برای یونسکو، به تصویب رساندن بیانیه جهانی تنوع فرهنگی بود که مهمترین حرکت کشور های غیر غربی علیه جهانی سازی فرهنگ غرب تلقی می شود.
علاوه بر این، جلالی در طول خدمات خود در یونسکو موفق شد در سال 2001 با وجود مخالفت شدید آمریکا و انگلیس، قطعنامه ضد تروریستی یونسکو را به تصویب رساند. نکته مهم این قطعنامه این بود که نهاد فرهنگی سازمان ملل صراحتاً خواستار ریشه یابی عوامل منتهی به تروریسم شده بود.
ایجاد جایزه جهانی اخلاق در علم بنام ابن سینا، قراردادن موضوع گفتگوی تمدن ها در استراتژی یونسکو و تصویب کنوانسیون جهانی فرهنگی از دیگر خدمات دکتر جلالی در یونسکو محسوب می شود.

دکتر احمد جلالی، علاوه بر ریاست مجمع عمومی یونسکو طی سالهای 1376 تا 1385، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این سازمان نیز بوده است.
تقدیر ویژه یونسکو از جلالی در پی اعزام سفیر جدیدی از طرف دولت ایران به مقر یونسکو و تصمیم وی به ترک پاریس بازگشت به میهن اتخاذ می شود .
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا