گزارش یزدفردا  ازحواشی  نشست نقد و بررسی فیلم یه حبه قند در سینما تک یزد

سرویس فرهنگ و هنر یزدفردا :بهنام خواجه امینیان خبرنگاریزدفردا :شب گذشته نشست نقد وبررسی فیلم یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی  محصول حوزه هنری با حضور جوانان و خانوده های یزدی در کنار بازیگران فیلم به همت حوزه هنری استان یزد در مجموعه سینما تک یزد برگزار شد.

این فیلم بخاطر داشتن گویش یزدی و به تصویر کشیدن خانواده قدیمی و اصیل یزدی در بین مردمان یزد دارای اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در طی چند روز پس از اکران از سوی مردم یزد و همچنین محافل فرهنگی و هنری یزد مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

فیلم یه حبه قند که در نظر کارشناسان سینمایی به عنوان یک فیلم ایرانی و توصیف کننده سنتها و اداب یک خانوده اصیل ایرانی است با تحلیل های فراوان و نقطه نظرات بسیارهمراه و در برنامه های نقد وبررسی محافل سینمایی و همچنین در سایتهای سینمای سر و صدا زیادی به راه انداخته و نگاه ها را به خود معطوف کرده است.فیلم یه حبه قند که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر با استقبال خوبی همراه بود و در نظر بسیاری از کارشناسان امیدهای بسیاری برای کسب جایزه داشت ولی پس از مسائلی که بین رضا میر کریمی و هیئت داوران جشنواره پیش آمد در اهدای جوائز حتی یک جائزه هم نصیب این فیلم نشد.

این نشست پس از اکران ساعت 18 فیلم در سال شماره یک سینما تک یزد آغاز و از حدود ساعت 20:30 با حضور بازیگران مجموعه در جوی شاد و صمیمی با حضور همه علاقه مندان و تماشاگران داغ تر شد.از عوامل فیلم که در جلسه حضور پیدا کرده بودند می توان به خانمها نگار عابدی ، نگار جواهریان ،ریما رامین فر و همچنین  سعید پور اشاره کرد ، عدم حضور رضا میر کریمی در این نشست در ابتدا بیش از حضور بازیگران دیگر به چشم می آمد و حضار جلسه را با این پرسش که :آیا آقای میر کریمی حضور ندارد؟؟ روبرو می کرد ،که البته در ادامه دلیل حضور نیافتن کارگردان مجموعه را کسالت و نرسیدن به پرواز تهران-یزد اعلام نمودند.

حضور جوانان فیلم ساز و اهل هنر یزد بخصوص فعالان نهادهای سینمائی و نمایشی استان و همچنین دانشجویان دانشگاه هنر و بخصوص رشته فیلم سازی در کنار خانواده های یزدی فضا جلسه را صمیمی تر و شادتر کرده بود ،همچنین در بین حضار در جلسه کارشناسان و منتقدان سینمایی و اساتید حوزه سینما و تئاتر استان هم حضور چشمگیری داشتند که دراز این بین  کارشناسان و منتقدان  پیغمبری و ولدی و ثقفی به عنوان کارشناسان میهمان بروی جایگاه رفته و فیلم را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

در این جلسه با توجه به عدم حضور اقای میرکریمی خیلی از بحث های مربوط به مسائل فنی فیلم که در حوزه پاسخگوی کارگردان مجموعه پر فروش این روزهای سینمای ایران بود، نا تمام ماند و خیلی از سوالات منتقدان و حضار را هم استاد پور صمیمی به عنوان کسی که از نزدیک در روند کار مجموعه قرار داشته و با عنوان اینکه حرفهای گفته شده میر کریمی را در طول فیلم شنیده و برداشت های که کرده و با این بیان که اگر میر کریمی حضور داشتند به نظرم چنین می گفت سوال ها را به صورت کلی پاسخ داد.

در این نشست  یک  و نیم ساعته بحث های مختلفی در مورد فیلم به میان امد که از جمله انها ،بحث هایی در مورد نوع بیان و ادای لهجه یزدی توسط بازیگران و پرداختن به اداب و رسوم ایرانی اصیل و سنتی در فیلم، چرا برای فیلمبرداری مجموعه یه حبه قند یزد ، لهجه یزدی انتخاب شد،سینمای ملی و ایرانی ، دلیل عدم استفاده از بازیگران بومی در مجموعه ، هم چنین از عوامل خوب و اثر گذار فیلم همچون نور پردازی ، فیلم برداری ، بازی سایر بازیگران و ...مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در بین سخنان کارشناسان و مهمانان فیلم حضار هم دیدگاههای خود را بیان کردند.

اقای پور صمیمی بازیگرقدیمی و استاد کهنه کار تئاتر و سینما و همچنین ایفا گر نقش دایی در طول فیلم در پایان مراسم با بیان این که  مراسم را یک نقد عالی و واقعی دانست از حضور در چنین مراسمی ابراز رضایت کرد...

این برنامه در ساعت 10:30 پایان یافت و در حضار با جمع شدن به دور بازیگران مجموعه و چهره های محبوب خود و گرفتن عکس و امضاء به آنها ابراز علاقه و از انها بابت بازی خوبشان تشکر کردند.

انشالله در گزارش بعدی مشروح مطالب ایراد شده تقدیم مخاطبان خوب فردایی خواهد شد

تا بعد.....

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا