در گفتگو با یزدفردا مطرح شد : ناگفته هایی ازآزادراههایی که از استان عبور می کند و اختصاص اعتبارات به شهرستانها و...(12 نظر)


یزدفردا :گروه گزارش علی آبادی :اخیرا خبر هایی در  گوشه کنار مطرح می شود که بزرگراه تهران بندر عباس  توسط  استاندار یزد تغییر مسیر داده شده و به جای یزد از ابرکوه خواهد گذشت و همچنین اینکه بودجه های استان به صورت غیر عادلانه تقسیم شده و بعضی از شهرستانها به دلیل حضور افرادی که زادگاهشان در آن شهرستانهاست و در تیم مدیریت ارشد استان  حضور دارند از بودجه سفارشی برخوردار هستند و ارتباط  با جریانات انحرافی  و همچنین موضوع  انتزاع طبس از یزد و نظر مدیران ارشد استان .

خبر نگار یزدفردا در جهت یافتن پاسخی برای مسائل طرح شده به سراغ یکی از افراد مطلع در استانداری یزد رفت تا  پاسخ هایی را برای سئوالات طرح شده در جامعه بیابد ،هر چند که حاضر به انتشار نامشان نبودند اما پاسخ هایی در مورد موارد طرح شده ارائه نمودند که عینا منتشر می شود .

  • موضوع اول :بزرگراه تهران بندر عباس" آیا یزد را دور خواهد زد یا خیر ؟

بزرگراه نظنز -یزد- سیرجان  با پیگیری فلاح زاده استاندار یزد مطرح و پیگیری شد تا در مصوبات سفر رهبری کنجانده شود و با توجه به شناختی که از استاندار یزد همه داریم می دانیم که وی مصمم به اجرایی کردن مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است و به صورت ویژه امور مربوط به مصوبات رهبری را پیگیری می نماید .

نکته مهم پیرامون بزرگراه نطنز سیرجان این است که محور اصلی آن شهر یزد است که هیچ کس در هیچ مقامی نمی تواند این مسیر را تغییر دهد و مصوبه طرح مذکور تاکید دارد که بعد از انجام مطالعات و توجیه فنی اقتصادی بایستی سرمایه گذار بخش خصوصی این طرح را اجرا نماید و توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد .

  • موضوع بزرگراه اصفهان سیرجان که گفته می شود قرار است از ابرکوه بگذرد چیست؟

در سال 82 در زمان دولت جناب خاتمی شرکت مشاور فرادید با قراردادی که با وزارت راه و ترابی داشت بحث بزرگراه اصفهان سیرجان را مورد مطالعه قرار داد ،مطالعات  و توجیه فنی اقتصادی آن در همان زمان یعنی دولت اصلاحات صورت گرفته است .

وی تاکید کرد :این بزرگراه نیز به هیچ عنوان از ابرکوه نمی گذرد و از نزدیکی های دهشیر خواهد گذشت و بعد از عبور از هرات و مروست (شهرستان خاتم ) در سیرجان به بزرگراه اصلی کشور متصل خواهد شد .(یعنی از فاصله 55 کیلومتری ابرکوه)

براساس مطالعات صورت گرفته این بزرگراه مسیر بندرعباس را 165 کیلومتر کاهش خواهد داد .

وی افزود سوابق این طرح نشان می دهد که طرح و مطالعات آن همه در زمان دولت جناب خاتمی انجام شده و اگر دولت دهم در صدد اجرایی کردن آن  باشد هیچ دخل تصرفی در طرح مصوب نداشته و متاسفانه بعضی با طرح این موضوع به آن رنگ و بوی انتخاباتی داده و قصد بهره برداری در جهت انحراف افکار عمومی دارند .

موضوع مهم دیگری که این روز ها در افکار عمومی مطرح است موضوع اختصاص اعتبارات است که توسط نمایندگان استان هم بعضا مطرح و جای سئوال هم دارد ؟

وی بااشاره به سابقه تصمیم گیری در رابطه با تقسیم بودجه های استان بین شهرستان های استان اشاره نمود و افزود:در زمان استانداری مهندس کلانتری و مدیریت مهندس اولیاء نماینده مردم شریف یزد و صدوق درسازمانهای مدیریت و برنامه ریزی استان جلسه ای در محل فولاد آلیاژی یزد برگزار می شود و بر اساس کار کارشناسی برای هر شهرستان درصد هایی تعیین می شود وبودجه شهرستان های استان براساس آن توزیع می شده است و به طور مثال برای شهر یزد 20 درصد بودجه کل استان در نطر گرفته شده بود که در دولت نهم و دهم نیز بر همین اساس روند توزیع بودجه ادامه داشت که مورد اعتراض نماینده محترم یزد قرار گرفت و مبنای اعتراض ایشان نیز این بود که با توجه به حضور 50 درصد جمعیت استان در شهر یزد  سهم یزد نیز به همین میزان باید نسبت به سایر شهرستان ها افزایش یابد .

و این اعتراض مخالفینی هم داشت که استدلال می نمودند که اگر اینگونه باشد تهران نیزحدود 20 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و باید 20 درصد بودجه کشور را نیز دریافت نماید که هرگز اینگونه نبوده است و بر اساس شاخص های مختلف از قبیل جمعیت ،محرومیت و زیر ساخت ها و غیره درصد ها اختصاص داده می شود .

وی در ادامه افزود:استاندار یزد در جهت حل این معضل و جلب نظر نمایندگان استان خصوصا نماینده محترم مردم یزد جناب مهندس اولیاء پیشنهاد دادند که هر شرکت مشاوری که قبول دارند  و مورد تایید شان است مجددا مطالعات جامعی را انجام دهد و براساس نظر همان مشاور استان بودجه را توزیع نماید .

وی تاکید کرد :شرکت معرفی و کار آغاز شد و جلسات مختلف با حضور صاحب نظران و کارشناسان و نمایندگان استان (خصوصا نماینده مرکز استان )برگزار و نظرات همه اخذ و درصد اختصاص اعتبارات به شهرستانها مجددا بازبینی شد  و تغییر خاصی توسط مشاور پیشنهاد نشد و براساس کار کارشناسی صورت گرفته درصد مشخص شده است و استان نیز بر همین اساس اعتبارات را توزیع نموده است و متاسفانه باز مانور بر روی اختصاص اعتبارات ادامه دارد.

وی افزود:استان در زمینه اختصاص اعتبارات به شهرستان ها نگاهی کاملا یکسان و منطبق با قانون داشته و اتکای کامل به کار کارشناسی در توزیع اعتبارات بوده است .

 

  • موضوع دیگری که در برخی محافل مطرح می شود نگاه تیم مدیریتی استان به جریان موسوم به جریان انحرافی است؟


وی تاکید کرد :جریان انحرافی نزد مدیران ارشد استان محکوم بوده و هر جریانی که با ولایت فقیه زاویه داشته باشد در نزد مسئولین استان آبرویی نداشته و تنها ملاک ارزیابی اتصال به ولایت است و اتصال به ولایت فقیه است که به مدیران و جریانات ارزش می دهد و هر جریانی که از ولایت فاصله بگیرد قطعا در نزد هیچ یک از مدیران ارشد استان هم جایگاهی نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود :در آستانه  ولادت با سعادت آقا امام رضا (ع) هستیم  و ضمن تبریک این میلاد مسعود بهتر است مثالی از آستان مقدس امام رضا (ع) بزنم برای مثال پنجره فولاد اما رضا (ع)به واسطه انتسابش به امام رضا(ع) است که مورد وثوق شیعیان است و زائرین آقا به آن متوصل می شوند ورنه به خودی خود فولادی است که هیچ ارزش و خاصیتی هم نداشته و با اتصال به حرم مطهر آقاست که برای همه ما قابل احترام بوده و به آن توسل پیدا می کنیم .

پس ارزش جریانات سیاسی و اجتماعی تنها به ولایتی بودنشان است و جریاناتی که با ولایت زاویه دارند هرگز در نزدمدیران ارشد استان جایگاهی نداشته و ندارند .

وی بر این نکته تاکید نمود که طرح اینگونه شبهات تنها تلاش های انتخاباتی است و افرادی سعی دارند تا با فضایی که ایجاد می نمایند در انتخابات آتی حرفهایی برای گفتن داشته باشند .

در پایان متذکر می شویم که پیرامون موضوع  انتزاع طبس از یزد و نظر مدیران ارشد استان در این رابطه  نیز سئوالاتی را طرح نمودیم که پاسخ آن  به آینده موکول شد هر چند که انتظار داشتیم مدیران ارشد استان پاسخگوی سئوالات ما باشند اما  در حد دسترسی خبرنگار ما به منابع خبری مطمئن گزارش فوق تقد یم شد .


توضیح یزدفردا :اصلاح درصد ها  توسط یزدفردا براساس  فایل صوتی مصاحبه صورت گرفته و بدینوسیله عذرخواهی می شود.


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا