یزدفردا :یک ph.dعلوم تغذیه در یزد در همایش دیابتی های نوع یک توصیه کرد: دیابتی های نوع یک باید بلافاصله بعد از تزریق انسولین وعد ه های اصلی غذایی (صبحانه، ناهار و شام) مصرف نمایند.


به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان در یزد، دکتر فاطمه کاسب ph.dعلوم تغذیه در این مراسم با تاکید بر امیدواری، نشاط و شادابی در دیابتی ها اظهار داشت: شرط داشتن یک زندگی خوب و شاد در بیمار دیابتی کنترل این بیماری با صبر و حوصله است.وی با تاکید بر کنار آمدن این بیماری در این افراد افزود: کنترل قند خون می تواند از بروز عوارض مختلف در این بیماری پیشگیری کند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد انسولین درمانی را اساس و پایه رژیم درمانی در مبتلایان به دیابت نوع یک عنوان کرد و افزود: در صورتی که افراد دیابتی از انسولین های تنداثر (رگولار) استفاده می کنند باید بلافاصله بعد از تزریق انسولین وعد ه های اصلی غذایی (صبحانه، ناهار و شام) مصرف نمایند واگر انسولین های متوسط اثر استفاده می کنند اکیدا میان وعده بعدازظهر (ساعات 3 الی 4) استفاده شود.


وی با تاکید بر اینکه نحوه تزریق انسولین باید با نظر پزشک متخصص مشورت شود تصریح کرد: زمان پیک انسولین بلا استثناء باید مواد غذا مصرف شود چرا که فرد دچار هیپوگلایسیمی (افت قند خون) می شود و عواقب خطرناکی را برای او به دنبال دارد.


این ph.dعلوم تغذیه افزود: در صورتی که انسولین طولانی اثر در هنگام صبح تزریق شود حتما بایست اخر شب یک میان وعده مصرف شود.


دکتر کاسب خطاب به دیابتی های نوع یک توصیه کرد: اگر یک کودک دیابتی بدون دریافت میان وعده آخر شب به خواب برود در طول شب دچار افت قند خون شده که بسیار خطرناک بوده و به سلولهای مغز آسیب می رساند.


وی اضافه کرد: در صورتی که یک کودک دیابتی انسولین استفاده می کند دچار اضافه وزن شد والدین باید توجه کنند که وزن کودک را تدریجی کاهش دهند چرا که در غیر این صورت عوارض خطرناکی برای کودک دارد.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه بعضا افراد از میوه بجای آب استفاده می کنند یادآور شد: اینکه بعضی افراد وعده های اصلی را حذف نموده و میوه مصرف می کنند کار بسیار اشتباهی است وباعث افزایش تری گلیسیرید خون می شود.


این ph.dعلوم تغذیه با اشاره به اینکه اگر شخص دیابتی میان وعده های کنترل شده داشته باشد هیچ گاه دچار افت قند خون سریع نمی شود توصیه کرد: در صورتی که یک دیابتی دچار قد خون سریع شد می توان دو حبه قند بزرگ در نصف لیوان حل نموده و بنوشد و همچنین یک کف دست نان و پنیر و یک عدد گردو به فرد داده شود و 15 دقیقه اجازه داد تا به بهبودی یابد، در صورتی که فرد بهبود نیافت دو مرتبه این عمل تکرار می شود و در نهایت اگر بیمار بهبود نیافت بلافاصله به متخصص غدد مراجعه شود.


دکتر کاسب خطاب به والدین کودکان دیابتی خاطرنشان ساخت: در مواردی همچون زودرنجی، پرخاشگری، افت یادگیری کودک (به دلیل افت قند خون) بنابراین توصیه می شود اولیاء مدرسه در جریان بیماری کودکشان قرار گیرند.


وی همچنین به والدین کودکان دیابتی توصیه کرد: زمانی که کودک در هوای گرم قرار دارد و یا با فعالیت ورزشی و بازی دچار افت قند خون می شود والدین باید در مرحله اول دو حبه قند بزرگ دراب حل نموده و به کودک بخورانند و در مرحله بعد از یک سهم میوه (سیب، هلو، پرتقال متوسط) ، دو قاشق کشمش، سه عدد رطب و یا یک لیوان شیر بهره ببرند.


وی افزود: در صورتی که قبل از ورزش نیز کودک دچار افت قد خون می شود حتما یک میان وعده (مثل خشکبار یا بیسکویت) همراه کودک نموده تا در مدرسه مصرف کند


این متخصص تغذیه با تاکید برکاهش مصرف روغن در ای بیماران عنوان کرد: مصرف بی رویه روغن ها برای بدن خطرناک است چرا که با مصرف زیاد آنها اسدهای چرب به کلسترول د بدن تبدیل می شود.


دکتر کاسب با تاکید بر مصرف بهینه روغن کنجد و زیتون افزود: افراد دیابتی باید مواد غذایی سرخ کردنی را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند.


وی با اشاره به مصرف شیرین کننده های مصنوعی در دیابتی ها توصیه کرد: مصرف بی رویه این مواد درست نیست . این مواد قند خون را افزایش نمی دهند ولی خطرناک هستند.


این ph.dعلوم تغذیه با اشاره به دیابت بارداری تاکید کرد: مصرف داورهای خوراکی کاهنده قند خون و داروهای گیاهی در این دوران بسیار خطرناک بوده و عواقب سوء بر جنین دارد و در صورتی که مادر باردار به دیابت مبتلا شد فقط انسولین و دارو طبق نظر پزشک استفاده کند.


این متخصص تغذیه توصیه کرد: دیابتی های نوع یک از مصرف داروهای گیاهی اجتناب کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: مصرف مغزی جا توسه عدد تخم مرغ در هفته در کودکان دیابتی بلامانع است.


این ph.dعلوم تغذیه درپایان متذکر شد: والدین به هیچ عنوان نباید انسولین کودک را قطع کنند و مخصوصا دختر بچه های مبتلا به دیابت نوع یک مرتب باید پایش رشد شوند.



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا