خبری عجیب اما واقعی: تهدید به اخذحکم تخلیه یک مدرسه در اردکان در آستانه سال تحصیلی!!!

دست اندركاران شركت خودرو كوير، مسئولين مدرسه را تهديد به اخذ حكم تخليه مدرسه تا 28 شهريور كرده اند."


اردکان :محمد حسین پایدار اردکانی :یزدفردا :تنها مدرسه غیر انتفاعی پسرانه شهرستان اردکان با 10 سال سابقه فعالیت در آستانه تعطیلی قرار دارد.


مدرسه غیر انتفاعی پسرانه "آیت الله حاج ملا محمد حایری" اردکان، که از سال 1380 تا کنون و با مجوز و تحت نظر صنایع خودرو کویر اردکان در حال فعالیت بوده، هم اکنون و در آستانه سال تحصیلی جدید در خطر تعطیلی و تخلیه قرار دارد!


این درحالیست که سرنوشت 75 دانش آموز این دبستان که حدود 15 نفر از آنها از دانش آموزان یتیم و بی بضاعت و تحت حمایت این مدرسه هستند، در هاله ای از ابهام قرار دارد.


ظاهراً ماجرا به اینجا باز می گردد که "شرکت صنایع خودرو کویر" که صاحب امتیاز این مدرسه غیر انتفاعی است ، از مسئولین مدرسه می خواهد تا ساختمان مدرسه را که متعلق به این شرکت است تخلیه کنند و آنرا به شرکت واگذارند.


این اقدام عجیب در حالی انجام شده که شرکت مذکور هیچ اقدامی برای تهیه ساختمان جایگزین و تلاش برای تداوم کار این دبستان انجام نداده و نماینده قانونی این شرکت، در اقدامی تاسف بارتهدید نموده است که  از مسئولین دبستان شکایت کرده و حکم تخلیه مدرسه را برای روز "28 شهریور" ( آستانه سال تحصیلی جدید) می گیرد!!!


آنچه مایه تاسف است اینکه مشخص نیست کارخانه ای که قرار بود در اردکان آن اقدامات آنچنانی را جهت پیشرفت شهر انجام دهد و مدیران و دست اندرکاران آن با تبلیغات فراوان پای به عرصه صنعتی شهر گذاردند، نه تنها نتوانست اهداف صنعتی خود را به سرانجام برساند و هنوز هم تکلیف سهام مردم را مشخص نماید، که حتی توان اداره و نگهداری یک مدرسه را نیز ندارد و به بهانه های مختلف زمینه را برای تعطیلی یک مرکز آموزشی غیر دولتی فراهم کرده است.


جای سوال است که آیا در اردکان، قرار نیست که صنعت، بستر مناسبی برای توسعه آموزش و فرهنگ ایجاد کند یا اینکه مثل مورد کنونی قرار است برعکس عمل نماید؟


دست اندرکاران خودرو کویر تا کنون چه نقش موثر و مثبتی در پیشرفت و توسعه اردکان عزیز داشته اند که حالا می خواهند با کج سلیقگی هر چه تمامتر تنها دبستان پسرانه غیر انتفاعی شهرستان را نیز تخلیه کنند و نزدیک به 80 خانوار اردکانی را در آستانه سال تحصیلی جدید، نگران آینده فرزندانشان نمایند؟


ظاهراً قول مدیریت محترم اموزش و پرورش اردکان مبنی بر در اختیار نهادن یک فضای آموزشی برای انقال مدرسه به مسئولین این دبستان نیز به دلایلی محقق نشده و هم اکنون علیرغم ثبت نام دانش آموزان و تاکید موکد و اصرار فراوان اولیاء برای ماندن در این مکان، خودرو کویر مصمم به گرفتن حکم تخلیه دبستان در آستانه سال تحصیلی است.


و حال ما می مانیم و چند سوالی که باید مسئولین بدان پاسخ دهند:


توسعه صنعتی که به بهای توقف توسعه فرهنگی و آموزشی اجرا شود، به چه درد می خورد؟


آیا توسعه صنعتی نباید منجر به ساخت بستر مناسب برای دستیابی به توسعه آموزشی و فرهنگی شود؟


مسئولین اموزش و پرورش اردکان چه اقدام عملی در راستای جلوگیری از اجرای این اقدام انجام داده یا خواهند داد؟


مسئولین شهرستان چه اقدامی در جهت حفظ این مکان آموزشی انجام خواهند داد؟


آیا به راستی قرار است در شهر" علم و ادب و فرهنگ" – اردکان- ، دیاری که ما به "یونان کوچک" بودنش افتخار می کنیم، در آستانه سال تحصیلی، حکم تخلیه مدرسه ای صادر خواهد شد؟!!


چه کسی جوابگوی افت تحصیلی، مشکلات روحی و روانی و مسائل و مشکلات دیگر خانواده های این دانش آموزان خواهد بود؟


آیا همین که قریب به 80 میلیون تومان هزینه ای که از محل دایر بودن این مدرسه از روی دوش آوزش و پرورش اردکان برداشته می شود و در صورت تعطیلی این مدرسه بر دوش این سازمان سنگینی می کند، نباید مسئولین اموزش و پرورش را مجاب به حفظ و تداوم کار این مدرسه نماید؟


اینگونه قرار است در اردکان به سمت توسعه متوازن و پایدار گام برداریم؟


آقایان مسئولین شهرستان، حضرات دست اندرکار خودرو کویر، آقایان مسئولین آموزش و پرورش، جداً متاسفیم.


البته در صحبتی که با اعضاء محترم انجمن اولیا و مربیان این مدرسه داشتیم، عنوان می کردند که حتی اگر به قیمت بر پا کردن چادر کنار خیابان هم باشد، آنها حاضر به تعطیلی این مدرسه نیستند و اجازه نخواهند داد در روند تحصیلی فرزندانشان وقفه ای ایجاد شود.


  بی صبرانه منتظر روز 28 شهریور می مانم. روزیکه قرار است حکم تخلیه " مدرسه ای در اردکان" صادرشود. می خواهیم به چشم دیدن این اقدام تاریخی ، عجیب و تاسف بار را از دست ندهیم!!!


آیا مسئولین این شرکت و مسئولین اردکان و مجریان این حکم- تبعات فرهنگی و آموزشی و قضاوت افکار عمومی در این خصوص را به جان خواهند خرید؟

بالبته در آخرین دقایق تنظیم خبر مطلع شدیم :به گفته دادستان اردكان، تا اين لحظه هيچ حكمي در اين خصوص صادر نشده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا