برگزاری اولین همایش نخبگان و فرهیختگان احمدآباد

 

اولین همایش نخبگان و فرهیختگان احمدآباد شهرستان اردکان با حضور آیت ا.. مصطفی محقق داماد، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی،معاون برنامه ریزی استاندار،امام جمعه،فرماندار و روسای ادارات اردکان،تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی و جمع کثیری از روحانیون .نخبگان و خانواده های شهدا و ایثارگران احمدآباد برگزار شد.



نماینده مردم اردکان در این مراسم سخنان خود را با گرامیداشت اعیاد خجسته شعبانیه و تسلیت رحلت امام جمعه ارجمند یزد و یادی از خلف صالح والد شهیدش حضرت آیت اله صدوقی(ره) آغاز نمود و اظهار داشت: بدون تردید سخن گفتن در چنین نشست با شکوهی که به جلالت حضور شخصیتهای فرزانه و اندیشمند زینت یافته، در زمره دشوارترین مسئولیتهای فکری و فرهنگی است. به ویژه آنکه لازمه تجلیل و ستایش بایسته بزرگان حاضر، نگریستن عمیق و محققانه به جغرافیای فرهنگی سرزمینی است که در تعاملی شگفت در بستر خویش شاهد رویش و بالندگی چنین فرزانگانی بوده است.

محمدرضا تابش ادامه داد: آنچه موضوعیت این نشست را تحت تأثیر قرار میدهد، شرایط و ویژگی ها و نسبت سرزمینی است که زادگاه و خاستگاه و اقامتگاه دانشمندان این دیار را پر رمز و راز نموده است.کویر نامی آشنا است که نامهای آشناتری را در عرصه فکر و فرهنگ، پر آوازه ساخته است.کویر در متن و بطن خویش مظهر سادگی و بی پیرایگی است که صراحت و صداقت و صفا و صمیمیت و دوری از تعلقات را زینت بخش ادبیات گفتمانی در رفتار شناسی مردمان آن می نماید. کویر چونان یک متن آسمانی در شریان نَفَس ها و قلبهای بیدار مردمانش جریان می یابد و روشنائی و آزادی و آزادگی را بسان باران گوهرین، بر رخساره مردم سرزمین مهر و ایمان، طراوتی مانا می بخشد.و کویر منشور ساده زیستی، قناعت، شکیبایی و نجابت و شرافت را در دلهای ایزدی ساکنان خویش متبلور و متجلی می سازد. چنین خصوصیاتی است که کویر را مستعد رشد و تربیت انسانهای وارسته و اندیشمندان فرزانه می سازد تا از پدیده های محیطی خویش و نعمات، مأوی گرفته در نقمات، فرصتی برای پرواز به آسمان پر ستاره کویر بیافرینند.

وی افزود: در این میان احمد آباد، دیاریست از جنس کویر که از دیرباز ، جان مردمانش به زیور صبر و قناعت و تلاش و مجاهدت آراسته شده و در کنار همه این محاسن ارزشمند و ظرفیتها و استعدادهای عظیم مادی و معنوی، روحیه علم آموزی و فضیلت دوستی،از برجسته ترین صفات مردمان عزیز این سامان است.همین امر، منشاء ظهور عالمان و اندیشمندان و فضلایی جلیل القدر از این دیار و درخشش خیره کننده آنان در آسمان علم و فقاهت و فضیلت ایران اسلامی شده است.اگر به تاریخ معاصر علم و فقاهت در حوزه های پرافتخار علمیه بنگریم، بدون شک نمی توان از کنار نام بزرگ و بلند آوازه مرجع عالیقدر و زعیم با فضیلت و عالم وارسته حضرت آیت الله العظمی حاج آقا سید محمد محقق (قدس سره) که بسیاری از مراجع مسلم و معظم کنونی افتخار شاگردی در محضر آن بزرگوار را داشته اند، و بدون یاد کردن از فضائل و صفات نیک و سپهر بی بدیل ذهن و جان والا و مراتب عظیم علمی و فقهی آن سید بزرگوار و آن عالم عامل گذشت.بزرگ مردی که ریشه در این دیار زرخیز دارد و جوهره ذاتی و جان مایه فکری و دوران پرورش ابتدایی او در هوای احمدآباد عزیز شکل گرفته و رشد یافته است.

تابش در ادامه به فرهیختگان برخاسته از خانواده محقق داماد اشاراتی نمود و تصریح کرد: دراین مجال شایسته است از معلم اخلاق و روحانی روشنفکر مرحوم آیت الله خاتمی که روحانی شناس و انسان شناس متبحری بود یاد کنم و به روان پاکش درود فرستم که از کودکی من را با خاندان محقق داماد آشنا نمود و از فضیلت های این عالمان درد آشنا سخن گفت و مهر آنها را در دلم برافروخت.

نماینده مردم اردکان همچنین گفت: دیاری که علاوه بر خاندان معزز، عالم و پرفضیلت محقق، از مراتب فضل و کمال مردانی چون حضرت ایت الله فکور که خود از شاگردان مبرز مرجع عالیقدر حضرت ایت الله العظمی بروجردی(ره) بود، سید عالیقدر حضرت آقای سید یحیی واعظ، حضرت آیت الله خاتم باید که در علم و دیانت و فقاهت زبانزد خاص و عام بود و از اصحاب فتوای حضرت امام (ره)،و از خدمات علمی فاضل ارجمند جناب آقای حاج سید محمد موسوی زاده نیز برخوردار است

محمدرضا تابش افزود: سرمایه احمد ابادیها و اردکانیبها، که نگاهشان به آینده توسعه این دیار در کنار توسعه صنعتی و برخورداری از مواهب طبیعی و خدادادی، دست یافتن به توسعه ای متوازن و پایدار در همه زمینه ها و تربیت انسانهایی ماهر و نخبه که در عین برخورداری از تخصصهای بالای علمی، به زیور فضل و اخلاق نیز آراسته باشند، و در کنار قلبهای خالص و دستان پینه بسته زنان و مردان زحمتکش و آزاد اندیش این دیار، همین بزرگمردانی هستند که تمسک به فضائل علمی و اخلاقی آنان می تواند بستری مناسب و عظیم برای پرورش نسل نوپای این دیار فراهم آورد.

وی در پایان گفت: بر خود فرض می دانم تا به نمایندگی از مردم شریف و فهیم حوزه انتخابیه اردکان بزرگ و احمد آباد سرفراز، بار دیگر به پیشگاه مردمان عزیز، صبور و تلاش گر احمد اباد و عالمان برجسته و پرفضیلت این دیار به ویژه جناب استاد علامه دکتر مصطفی محقق داماد که این مراسم با حضور ایشان رونق دیگری یافت ؛ سر تعظیم فرود آورم و توفیق و سربلندی همه علمای راستین و مردم دار؛همچنین برگزار کنندگان این مراسم و مردم خوب این دیار را از خداوند منان مسئلت نمایم.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام صابری در سخنانی ضمن تبیین اهداف برگزاری این همایش در شهر احمدآباد،شناسایی و بکارگیری نخبگان این منطقه جهت رشد و توسعه احمدآباد را از جمله این موارد برشمرد.

وی با ارائه آماری از تعداد نخبگان،کارآفرینان و شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی احمدآبادی در سراسر کشور، اظهار امیدواری نمود تا این همایش بعنوان آغازی بر استفاده هر چه بیشتر و کاراتر فرهیختگان این شهر در انجام امور فرهنگی و توسعه ای احمدآباد گردد.

بابایی معاون برنامه ریزی استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه به نمایندگی از استاندار یزد در این مراسم حاضر شده است ، بر اهمیت برگزاری چنین گردهمایی هایی جهت شناسایی پتانسیلهای هر منطقه تاکید نمود و از دست اندرکاران این مراسم تشکر نمود.

آیت ا.. دکتر مصطفی محقق داماد نیز بعنوان فرهیخته ویژه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت .از محورهای سخنان وی می توان به ذکر خاطراتی از دوران کودکی. توجه به استعدادهای نهفته در احمدآباد.انتقاد از عدم وجود باورهای اصیل مردم این شهر در زندگی امروزه مردمانش و گلایه از مسئولان بخاطر عدم الگو قرار دادن زندگی مردمان شهر کویری یزد در سطح کشور و ...اشاره نمود

در پایان این مراسم به تعدادی از نخبگان احمدآباد به رسم یادبود هدایایی اهدا شد.
متن سخنرانی دکتر محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در اولین همایش نخبگان و فرهیختگان احمدآباد بدین شرح می باشد:


"بسم الله الرحمن الرحیم"


شعبان که مه سرور هر مرد و زن است تابان ز وجود جلوه چهار تن است


هم مولد سجاد و ابوالفضل و حسین هم مولد پاک حجت ابن الحسن است


سلام و سپاس و تکریم خود را ارزانی وجود یکایک همشهریان ارجمند می­نمایم و اعیاد خجسته شعبانیه را صمیمانه تبریک می­گویم و در آستانه میلاد فرخنده امام عصر (عج) از درگاه خدای بزرگ ظهور پر فروغش را استمداد می طلبم و در این مجال مغتنم رحلت عزیز بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد علی صدوقی امام جمعه ارجمند و محترم یزد و خلف صالح والد شهیدش حضرت آیت اله صدوقی را که در سرزمین یزد منشاء برکات فراوانی بودند، تسلیت و تعزیت می­گویم و برای روح بلندش از درگاه خدای بزرگ مغفرت و هم نشینی با اولیاء و معصومین را خواستارم.


بدون تردید سخن گفتن در چنین نشست با شکوهی که به جلالت حضور شخصیتهای فرزانه و اندیشمند زینت یافته، در زمره دشوارترین مسئولیتهای فکری و فرهنگی است. به ویژه آنکه لازمه تجلیل و ستایش بایسته بزرگان حاضر، نگریستن عمیق و محققانه به جغرافیای فرهنگی سرزمینی است که در تعاملی شگفت در بستر خویش شاهد رویش و بالندگی چنین فرزانگانی بوده است.


کوتاه زمانی است که بحث واژگان ترکیبی نوین، چون جغرافیای فرهنگی و نقش و تأثیر بی بدیل آن در محیط انسانی مورد توجه ، مطالعه و تحقیق فرهنگ پژوهان و محققین عرصه فکر و فرهنگ گردیده است که البته پرداختن به این امر مهم نه در توان گوینده و نه در مجال این محفل و مجلس است. اما ذکر همین کوتاه سخن، شایسته است که یادآوری نمایم آشنائی با هویت راستین ایرانیان و به ویژه اندیشمندان برجسته آن در گرو شناخت نواحی فرهنگی و بوم شناسی فرهنگی است که تلفیق این دو مفهوم با بخش فرهنگی، درهم تنیدگی و چشم انداز فرهنگی را در جغرافیای محیطی پدید می­آورد و علل و عوامل کامیابی یا ناکامی فکری و فرهنگی را آشکار می­سازد.


آنچه موضوعیت این نشست را تحت تأثیر قرار میدهد، شرایط و ویژگی ها و نسبت سرزمینی است که زادگاه و خاستگاه و اقامتگاه دانشمندان این دیار را پر رمز و راز نموده است.


کویر نامی آشنا است که نامهای آشناتری را در عرصه فکر و فرهنگ، پر آوازه ساخته، کویری که حداقل از سه خصوصیت عمده برخوردار است.


کویر در متن و بطن خویش مظهر سادگی و بی پیرایگی است که صراحت و صداقت و صفا و صمیمیت و دوری از تعلقات را زینت بخش ادبیات گفتمانی در رفتار شناسی مردمان آن می­نماید. کویر چونان یک متن آسمانی در شریان نَفَس­ها و قلبهای بیدار مردمانش جریان می یابد و روشنائی و آزادی و آزادگی را بسان باران گوهرین، بر رخساره مردم سرزمین مهر و ایمان، طراوتی مانا می­بخشد.


و کویر منشور ساده زیستی، قناعت، شکیبایی و نجابت و شرافت را در دلهای ایزدی ساکنان خویش متبلور و متجلی می­سازد. چنین خصوصیاتی است که کویر را مستعد رشد و تربیت انسانهای وارسته و اندیشمندان فرزانه می­سازد تا از پدیده­های محیطی خویش و نعمات، مأوی گرفته در نقمات، فرصتی برای پرواز به آسمان پر ستاره کویر بیافرینند.


هنگامیکه خورشید سوزان بر صفحه پاک کویر می تابد، بازتابی از نور و روشنائی، دلهای بیدار فرزانگان را فرا می­گیرد و چونان سایبانی از ابر مهرو محبت بر بام زندگانی مردم سایه می­افکند و زمانیکه ماه رخ می­نماید، شب زنده داری و تشرف به بارگاه حضرت دوست، جان طالبان علم و دانش را ستاره باران می­کند و ایمان استوار و جان آفرین را به کام آنان می­ریزد. و آنگاه که طبیعت کویر دوری از تعلقات دنیوی و مظاهر زندگی مادی را نشانه می­رود، دریچه های معنویت و شکیبائی و قناعت، سفره می­گستراند و اینگونه است که در نگاهی ژرف به حیات مردمان این سرزمین و گذار آنان از فراز و فرود ماجراها و حوادث بیرونی و نیز تاریک و روشن جهان بیرونی آنها، گستره ای عظیم از فرهنگ و تمدن پیش چشم نمایان می­گردد و همه این وقایع در جامه­ای دیگر و به زبانی دیگر در فکر و اندیشه انسانهای برگزیده و ممتاز بازتابی بیکرانه می یابد و از این رو قلمروئی گشوده می شود که در آن کاوش و جستجو در زوایای آثار فکری، ما را به شناخت شاخصه­های فرهنگی رهنمون می گردد و هر شخصیت برخاسته از این مرز و بوم، دریچه ای می­شود که می­توان از آن به پیدا و پنهان جان و جهان انسان ایرانی نگریست و دگرگونیها و چرائیهای آنها را دریافت.


و در این میان احمد آباد، دیاریست از جنس کویر که از دیرباز ، جان مردمانش به زیور صبر و قناعت و تلاش و مجاهدت آراسته شده و در کنار همه این محاسن ارزشمند و ظرفیتها و استعدادهای عظیم مادی و معنوی، روحیه علم آموزی و فضیلت دوستی،از برجسته ترین صفات مردمان عزیز این سامان است.همین امر، منشاء ظهور عالمان و اندیشمندان و فضلایی جلیل القدر از این دیار و درخشش خیره کننده آنان در آسمان علم و فقاهت و فضیلت ایران اسلامی شده است.


اگر به تاریخ معاصر علم و فقاهت در حوزه های پرافتخار علمیه بنگریم، بدون شک نمی توان از کنار نام بزرگ و بلند آوازه مرجع عالیقدر و زعیم با فضیلت و عالم وارسته حضرت آیت الله العظمی حاج آقا سید محمد محقق (قدس سره) که بسیاری از مراجع مسلم و معظم کنونی افتخار شاگردی در محضر آن بزرگوار را داشته اند، و بدون یاد کردن از فضائل و صفات نیک و سپهر بی بدیل ذهن و جان والا و مراتب عظیم علمی و فقهی آن سید بزرگوار و آن عالم عامل گذشت.


بزرگ مردی که ریشه در این دیار زرخیز دارد و جوهره ذاتی و جان مایه فکری و دوران پرورش ابتدایی او در هوای احمدآباد عزیز شکل گرفته و رشد یافته است.


در مناعت طبع و عظمت روح آن مجتهد بزرگ همین بس، که هیچگاه با وجود برخورداری از مراتب عالیه فقاهت و اجتهاد، و کسب فیض از محضر اساتید حوزه علمیه و پرورش و تربیت شاگردانی فاضل و عالم که هر یک خود از استوانه های علمی و اخلاقی حوزه بوده و هستند، هرگز به تکیه زدن بر مسند مرجعیت و صدور فتوا نیندیشید.


ثمره ازدواج این مجتهد فقیه و با فضیلت با زنی مومنه که او نیز از دامن فقاهت پرورش یافته بود و از مشرب فکری و تربیت و زعامت بزرگی چون حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (ره)- موسس معظم حوزه علمیه قم- بهره مند شده بود و به همین سبب پس از آن او را " محقق داماد" نامیدند، فرزندانی شد که هم اکنون افتخار حوزه و دانشگاه و از ستارگان درخشان آسمان فقاهت، اجتهاد، علم، قضاوت و فضیلت و اخلاق و معنویت هستند.


حضرات آیات سید علی و سید مصطفی محقق داماد و روانشاد مهندس جعفر داماد که وی نیز عالمی کار آزموده و خلاق بود.و بدین سان شخصیتهایی مانند استاد فرزانه و اندیشمند برجسته آقای دکتر محقق داماد در جایگاهی فاخر ومنزلتی رفیع و ممتاز، فلسفه را به اوج می­رساند و آزادگی را معنا می­بخشد و اخلاق را معرف می­شود و ما امروز در این نشست که عطر صفا و پاکی و سادگی کویر را در آن استشمام می­کنیم به فرزند برومند این دیار افتخار می­ورزیم و به آستان رفیعش بوسه عشق و ارادت می­زنیم و به بلندای فکر و اندیشه اش تعظیم می­کنیم. امروز بسیار برای من مایه مباهات و افتخار است که در مجلسی سخن می گویم که برای تجلیل از نخبگان احمدآبادی است و به پاس بزرگداشت مقام علمی و فقهی و مراتب تعهد و تخصص و فضیلت عالمی وارسته و فقیهی مجتهد و استادی ارجمند از خاندان معظم روحانیت جلیل القدر برگزار شده که خدمات فراوان او چه در عرصه تحقیق و پژوهش و تربیت شاگردان ممتاز در مراکز آموزش عالی و دانشگاهها ، و چه در امر زعامت و فقاهت در حوزه های علمیه و عرصه قضا و قضاوت ، زبانزد خاص و عام است.


دراین مجال شایسته است از معلم اخلاق و روحانی روشنفکر مرحوم آیت الله خاتمی که روحانی شناس و انسان شناس متبحری بود یاد کنم و به روان پاکش درود فرستم که از کودکی من را با خاندان محقق داماد آشنا نمود و از فضیلت های این عالمان درد آشنا سخن گفت و مهر آنها را در دلم برافروخت.


حضرت آیت الله جناب استاد علامه دکتر سید مصطفی محقق داماد که درجات عالی تحصیلات حوزوی و دانشگاهی را توامان گذرانده اند، در کارنامه درخشان کاری، علمی و فقهی خود، مراتبی چون ریاست سازمان بازرسی کل کشور، استاد و رییس گروه حقوق دانشگاه تهران، ریاست گروه علوم و معارف اسلامی فرهنگستان علوم ایران، ریاست گروه حقوق سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، عضویت هیات داوران خبرگان بدون مدرک، عضویت شورای علمی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، سردبیری فصلنامه فرهنگستان علوم و تالیف چندین مجلد کتاب و رساله تحقیقی و علمی در زمینه فقه و اصول و حقوق خانواده و مباحث مربوط به فلسفه اسلامی و حقوق بین الملل و تحریر بیش از 30 مقاله علمی معتبر در زمینه فلسفه دینی و حقوق را به عنوان تنها گوشه ای از مراتب علمی، فقهی و فضائل مدیریتی و اخلاقی خویش به همراه دارند.


*از بستر تربیت پدر و مادری که یکی از برجسته ترین اساتید حوزه و تربیت کننده مراجع و مجتهدان عظیم الشان گذشته و حال است و دیگری تربیت یافته خاندان مرجعیت و فقاهت، فرزندی چنین باید .*


*علامه دکتر مصطفی محقق داماد که خود نیز تربیت یافته مکتب پرفضیلت استادی چون حضرت آیت الله العظمی حاج میرزا هاشم آملی است، به دامادی استاد خویش درآمد و ثمره وجودی این استاد ارزشمند تربیت شاگردانی است که انشالله مایه فخر و مباهات و از بزرگان علمی و فقهی و ذخایر آینده ایران اسلامی خواهند بود و تراوشات فکری وی و آثار علمی اش بنیان فقه و اصول و حقوق را مستحکم تر خواهد کرد.


دیاری که علاوه بر خاندان معزز، عالم و پرفضیلت محقق، از مراتب فضل و کمال مردانی چون حضرت ایت الله فکور که خود از شاگردان مبرز مرجع عالیقدر حضرت ایت الله العظمی بروجردی(ره) بود و هم مباحثه ای شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی(ره)، نیز بهره مند است.*


در کنار این نامهای بزرگ، نام پرفضیلت و بلند آوازه سید عالیقدر حضرت آقای سید یحیی واعظ نیز افتخاری دیگر برای این دیار سرافراز است.


از حضرت آیت الله خاتم باید یاد کنم که در علم و دیانت و فقاهت زبانزد خاص و عام بود و از اصحاب فتوای حضرت امام (ره). و از خدمات علمی فاضل ارجمند جناب آقای حاج سید محمد موسوی زاده تقدیر و دوام توفیقاتشان را آرزونمایم..


سرمایه احمد ابادیها و اردکانیبها، که نگاهشان به آینده توسعه این دیار در کنار توسعه صنعتی و برخورداری از مواهب طبیعی و خدادادی، دست یافتن به توسعه ای متوازن و پایدار در همه زمینه ها و تربیت انسانهایی ماهر و نخبه که در عین برخورداری از تخصصهای بالای علمی، به زیور فضل و اخلاق نیز آراسته باشند، و در کنار قلبهای خالص و دستان پینه بسته زنان و مردان زحمتکش و آزاد اندیش این دیار، همین بزرگمردانی هستند که تمسک به فضائل علمی و اخلاقی آنان می تواند بستری مناسب و عظیم برای پرورش نسل نوپای این دیار فراهم آورد.


در پایان بر خود فرض می دانم تا به نمایندگی از مردم شریف و فهیم حوزه انتخابیه اردکان بزرگ و احمد آباد سرفراز، بار دیگر به پیشگاه مردمان عزیز، صبور و تلاش گر احمد اباد و عالمان برجسته و پرفضیلت این دیار به ویژه جناب استاد علامه دکتر مصطفی محقق داماد که این مراسم با حضور ایشان رونق دیگری یافت ؛ سر تعظیم فرود آورم و توفیق و سربلندی همه علمای راستین و مردم دار؛همچنین برگزار کنندگان این مراسم و مردم خوب این دیار را از خداوند منان مسئلت نمایم.


خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار



در ابتدای این مراسم حجت الاسلام صابری امام جمعه احمدآباد در سخنانی ضمن تبیین اهداف برگزاری این همایش در شهر احمدآباد،شناسایی و بکارگیری نخبگان این منطقه جهت رشد و توسعه احمدآباد را از جمله این موارد برشمرد.


وی با ارائه آماری از تعداد نخبگان،کارآفرینان و شخصیتهای فرهنگی و اجتماعی احمدآبادی در سراسر کشور، اظهار امیدواری نمود تا این همایش بعنوان آغازی بر استفاده هر چه بیشتر و کاراتر فرهیختگان این شهر در انجام امور فرهنگی و توسعه ای احمدآباد گردد.


بابایی معاون برنامه ریزی استاندار یزد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه به نمایندگی از استاندار یزد در این مراسم حاضر شده است ، بر اهمیت برگزاری چنین گردهمایی هایی جهت شناسایی پتانسیلهای هر منطقه تاکید نمود و از دست اندرکاران این مراسم تشکر کرد.


آیت ا.. دکتر مصطفی محقق داماد نیز بعنوان فرهیخته ویژه این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت .از محورهای سخنان وی می توان به ذکر خاطراتی از دوران کودکی. توجه به استعدادهای نهفته در احمدآباد.انتقاد از عدم وجود باورهای اصیل مردم این شهر در زندگی امروزه مردمانش و گلایه از مسئولان بخاطر عدم الگو قرار دادن زندگی مردمان شهر کویری یزد در سطح کشور و ...اشاره نمود


در پایان این مراسم به تعدادی از نخبگان احمدآباد به رسم یادبود هدایایی اهدا شد.


همچنین قبل از این مراسم نماینده مردم اردکان و آیت ا.. محقق داماد بازدیدی از مجتمع گندله سازی اردکان داشتند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا