دکتر محبوبه محمودی عضو هيات علمي دانشگاه آزاد يزد

 ابداع روش جدید خود برای درمان بيماري های گرفتگي عروق کرونر قلب را تشریح کرد

یزدفردا "دکتر محبوبه محمودی دکتری مهندسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یزد با استفاده از دو روش لیزر ترمبولیز و نانوتکنولوژی روشی را برای درمان بیماری های گرفتگی عروق کرونر قلب  ابداع نمود

دکتر محبوبه محمودی دکتری مهندسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد یزد در رابطه با ابداع خود  گفت : حملات قلبی که در اثر ایجاد لخته در رگ های کرونری قلب رخ می دهد سبب بیشترین مرگ و میر می باشد و طرح ارائه شده یک روشی نوین از تلفیق دو روش لیزر ترمبولیز و نانوتکنولوژی است که برای درمان بیماری های گرفتگی عروق کرونر قلب بکار می رود.

وی هدف از این طرح ساخت نانوکپسول های حاوی داروی ترمبولیتیک وانتقال آن توسط لیزر به داخل لخته خون به منظور درمان بیماریهای گرفتگی عروق کرونری عنوان کرد و گفت : روشهاي متداول برای درمان بیماری های گرفتگي رگ هاي کرونر قلب از جمله استفاده از بالن آنژیوپلاستی، استنت، دارودرمانی و جراحي بايپس می باشد که هر کدام از این روش ها دارای معایبی می باشند و مشکلاتی را در بیمار ایجاد می کنند.

وی افزود:گرفتگي مجدد و مشکلات عمل قلب باز در روش جراحي از جمله عوارض و دشواريهاي روش های مذکور به شمار مي روند.

دکتر محمودی  افزود : روش لیزر ترمبولیز روشی مناسب برای درمان گرفتگی عروق کرونر قلب، دستیابی به رگ های کوچک و جلوگیری از جراحی می باشد که در این روش با استفاده از يك لیزر مناسب، ميكرو حباب هاي درون بافتي تشکیل، رشد و سپس منهدم مي شوند و در اثر برهمکنش پرتو با لخته، لخته به قطعات میکروسکوپی تبدیل شده و تخریب می گردد، همچنین آستانه کندگی لخته توسط لیزر کمتر از دیواره رگ می باشد، بنابراین انرژی پالس لیزر فقط توسط لخته جذب می شود و به رگ آسیب نمی رساندhttp://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_34429.jpeg

وی تاکید کرد:بايد توجه نمود كه با این روش نمی توان به طور کامل لخته را در رگ پاکسازی كرد و تکه هایی از لخته در دیواره های رگ و جریان خون باقی می ماند و سبب آمبولی و گرفتگی مجدد رگ می گردد.

دکتر محمودی افزود :بنابراین در این تحقیق با تلفیق روش لیزر ترمبولیز با تکنولوژی نانو معایب روش فوق برطرف می گردد و رگ بطور کامل از لخته پاکسازی می شود. بدین منظور نانوکپسول های دو لایه حاوی دارو آماده سازی شد و توسط لیزر به عنوان نیروی مکانیکی خارجی به داخل لخته خون آماده سازی شده با سخترین ترکیب، انتقال یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد یزد در ادامه افزود:همچنین پوشش خاص بر روی نانوکپسول ها، باعث نفوذ بیشتر ذرات به درون لخته می گردد و تخریب لخته را نسبت به داروی آزاد افزایش می دهد. داروی فیبرینولیتیک پروتئینی است که دارای نیمه عمر کوتاه و اثرات جانبی از جمله خونریزی می باشد.

این عضو هیات علمی واحد دانشاه آزاد یزد ادامه داد : همچنین دوز بالای آن برای اثر بیشتر در بیماران سکته قلبی مشکلات فراوانی را در بدن ایجاد می کند و مصرف این دارو در مواقعی که شخص تحت عمل جراحی قرار گرفته یا دارای زخمی در بدن باشد امکان پذیر نمی باشد و سبب خونریزی در بیمار می گردد ، بنابراین حمل این دارو توسط نانوذرات، سبب کاهش دوز مصرفی دارو، کاهش اثرات جانبی، ترمبولیز بیشتر، جلوگیری از مصرف مکرر دارو، افزایش راحتی و پذیرش آن توسط بیمار می گردد.

وی در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به دست آوردهای تجربی این پروژه مهندسی پزشکی، با پاکسازی کامل رگ از لخته از گرفتگی مجدد رگ و آمبولی جلوگیری می گرددhttp://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_34429.jpeg

دکتر محمودی در پایان گفت:امیدواریم با همکاری پزشکان متخصص قلب بتوانیم این روش را در مراکز درمانی گسترش داده و سن بروز مرگ ناشی از این بیماری را در کشور مان از میانسالی به سنین بالا تر افزایش دهیم.

لازم به ذکر است آزمایش ها ی مربوط به این پروژه در آزمایشگاه لیزر و بیوفتونیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر زیر نظر پروفسور خسروشاهی و آزمایشگاه روش های نوین دارورسانی دانشگاه تهران زیر نظر پرفسور فاطمه اطیابی انجام گرفته است.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا