مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد در برنامه زنده سیمای تابان اعلام کرد:

معتبرترین پژوهش های علمی را پژوهش های اسنادی تشکیل می دهند

 

یزدفردا "محمد رضا ملک ثابت، که به مناسبت سالروز تأسیس آرشیو ملی ایران شنبه شب(17اردیبهشت ماه 90) در برنامۀ زندۀ مژدۀ بهار سخن می گفت، اسناد ملی را هویت و شناسنامه ملت و دولت دانست و درباره اسناد استان يزد اظهار داشت: علاوه بر اسناد موجود در بایگانی ادارات دولتی که به تدریج پس از تعیین تکلیف به سازمان اسناد منتقل می شوند بخش زیادی از اسناد نیز در دست مردم است.

وي افزود: اسناد تجاری، اسناد خانوادگي، وقف نامه ها، انواع فرمانها و مكاتبات شخصي و دولتي که در دست صاحب منصبان یا تجار و علما در دوران گذشته بوده و اکنون در دست نوادگانشان است از جمله اسناد قابل استفاده در پژوهش هاي مختلف تاريخي، اجتماعي، سياسي و غيره مي باشد.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان با اشاره به اين كه یزد از نظر داشتن اسناد و نسخه های خطی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است، از مردمان نیکوکار و فرهنگ دوست یزد درخواست کرد، اسناد و نسخه های خطی را که در خانه های خود دارند برای جلوگیری از فرسودگی و مرگ تدریجی و اطمینان از نگهداری امن و سالم، به اين سازمان تحویل دهند. وی شیوه های گرفتن اسناد از مردم را اهداء، خرید و امانت بیان کرد.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی استان پژوهش های اسنادی را معتبرترین پژوهش هاي علمي دانست و گفت: استناد به اسناد ارزش علمی پژوهش را افزایش می دهد.
ملک ثابت در ادامه به بیان نمونه هایی از اسناد که ارزش پژوهش و کار تحقیقی دارند اشاره کرد و گفت: به مدد اسناد تاریخی از هزار سال پیش تاکنون است که امروزه می توان ثابت کرد نام خلیج فارس در طول تاریخ خلیج فارس بوده است و نام دیگری که بعضی کشورها به کار برده اند جعلی و بدون هیچگونه پیشینۀ تاریخی است. منشور حقوق بشر کوروش اثبات کننده تمدن بالا و نوع دوستی ایرانیان در 25 سده پیش از این یعنی بسیار پیش تر از تمدن پرمدعای آمریکا است. کتیبه تاریخی مسجد جامع یزد- که سال گذشته به سرقت رفت- تشیع مردمان این دیار را در قرن نهم هجری ثابت می کرد و شکواییه زنان یزدی به مجلس شورای ملی در دوران مبارزه رضا شاه با حجاب؛ از عمق معرفت دینی، بینش والای سیاسی و شجاعت آنها در آن دوره سیاه و خفقان حکایت می کند.
وی همچنین اضافه کرد: اسناد مجلس شورای ملی در زمان محمدرضا شاه نشان می دهد که بحرین تا سال 49 استان چهاردهم ایران بوده است و در اردیبهشت این سال بر اثر سازشكاري محمدرضا شاه اين منطقه سوق الجيشي از ایران جدا شده است. وی افزود: با بررسی اسناد دویست سال پیش تاکنون می توان به این نتیجه رسید که در زمان حكومت هر کدام از پادشاهان بخش هایی از کشور عزیز ایران بر اثر بی کفایتی آنها جدا شده است و تنها دوره ای که با وجود تحمیل جنگ و مصائب قبل و بعد از آن هیچ بخشی از ایران جدا نشده دوره حكومت جمهوری اسلامی است.

وی در پاسخ به سوال مجري برنامه درباره یکی ديگر از اسناد ماه اردیبهشت یزد به اولین مکتوب سیاسی امام خمینی اشاره کرد که در سال 1323 به درخواست مرحوم وزیری نوشته شده است. ملک ثابت در این باره گفت: از طریق این مکتوب که اصل سند آن هم اکنون در یزد نگهداری می شود می توان به پویایی اندیشه والای سیاسی امام خمینی در آن زمان و نیز روحیۀ ظلم ستیزی و روشنگری ایشان و دعوت مردم خصوصاً روحانیان به وحدت پی برد.


مدیر اسناد و کتابخانه ملی ارائه عمومی و نمایشگاهی اسناد استان را از جمله کارهای جدید این سازمان در استان اعلام کرد و گفت: تاکنون اسناد انقلاب اسلامي مردم استان یزد، اسناد حمله نظامی آمریکا به ایران(واقعه طبس) و بخشی از اسناد مبارزات شهید صدوقی براي نخستين بار در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفته و برای پژوهش های بیشتر در اختیار پژوهشگران و سایر متقاضیان قرار می گیرد. وی از وجود اسنادی با موضوعات متنوع از قبیل واقعه کشف حجاب در یزد و مقاومت مردم در برابر آن، مشروطه خواهی مردم یزد، اسناد تجاری و بازار، قنات، خريد و فروش ترياك در زمان پهلوي، آگهي ها، تصاوير دوران قاجار، فباله هاي ازدواج و... در سازمان اسناد استان خبر داد و افزود: در آينده اي نزديك نمایشگاه هايی جداگانه با مشاركت سازمان هاي مختلف در يزد برگزار مي شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا