گام نخست:
به دنبال پژوهش های صورت گرفته در کشور معضلات نظام اداری کشور شناسایی می شود. که یکی از این معضلات ، بزرگ بودن حجم یا بدنه ی دولت و همچنین
تمرکز امور در بخش دولتی است.
گام دوم :
برای رفع مشکلات شناسایی شده، توسط متخصصان ذیربط، ۷ برنامه ی تحول اداری که وصف آن را عموم علاقه مندان شنیده اند تدوین می شود. بخشی از یکی
از این برنامه ها کوچک سازی دولت و همچنین واگذاری امور به بخش غیر دولتی و خصوصی سازی را به عنوان راهکار مد نظر دارد.
بر اساس این برنامه استخدام نیروی انسانی در دستگاههای دولتی محدود می شود و بر واسپاری امور به بخش غیر دولتی تاکید می شود.
گام سوم:
برنامه ۵ ساله ی چهارم به مجلس شورای اسلامی می رود و پس از مباحث زیاد به تصویب نمایندگان مردم می رسد و به دستگاههای اجرایی ذیربط ابلاغ می شود.
گام چهارم:
شاخص تعداد نیروی انسانی و کاهش ردیف های سازمانی و کوچک کردن سازمان به عنوان شاخص مهمی مورد توجه دستگاههای دولتی قرار می گیرد و در این زمینه پیشرفتهایی حاصل می شود
گام پنجم:
با تغییر دولت هشتم ، و بر سر کار آمدن دولت نهم به یکباره از سوی رییس جمهوری، مصاحبه و سخنرانی و سپس دستوری مبنی بر استخدام نیروهای متخصص بخش غیر دولتی شاغل در بدنه ی دستگاههای دولتی به رغم مغایرت آن با برنامه ی ۵ ساله ی چهارم و اهداف آن صادر می شود. یکی از موارد آن استخدام ۳۰۰۰ نفر در دانشگاه پیام نور و ۲۶۰۰ نفر برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
گام ششم:
بخش زیادی از آحاد جامعه که مشمول این دستور می شوند امیدوار شده و برای تحقق رویای خود و دستور رییس جمهور به تکاپو می افتند و هر چه بیشتر تلاش می کنند ، کمتر نتیجه می گیرند و امیدهایشان می رود که به نا امیدی تبدیل شود.
گام هفتم:
دستورالعمل پشت دستورالعمل و نامه پشت نامه در بین دستگاههای دولتی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله می شود. اما به دلیل مغایرت اصل ماجرا با برنامه ی ۵ ساله ی چهارم نه تنها افاقه نمی کند ، بلکه روز به روز به ابهامها افزوده می شود و روند برخی امور نیز در این زمینه رو به کندی می گراید.
گام هشتم:
شایعه ی برکناری « فرهاد رهبر » از ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر سر زبانها می افتد.
گام نهم:
« فرهاد رهبر » در واکنش به انتشار شایعه تاکید می کند که استعفا نمی دهد.
گام دهم:
این بار اما محمود احمدی نژاد از الحاق ادارات استانی سازمان مدیریت به استانداری ها تحت عنوان معاونت و تغییرات اساسی در این سازمان سخن می گوید و بر اجرای آن اصرار می ورزد که فرهاد رهبر مخالف این طرح است.
گام یازدهم:
گام بعدی پیش بینی می شود خروج فرهاد رهبر از کابینه ی دولت نهم باشد.

محمد امامي

مطالب ديگر اين نويسنده در يزد فردا :

 

به فکر اعتلای فرهنگ در وبلاگستان یزد باشیم به فکر اعتلای فرهنگ در وبلاگستان یزد باشیم
تاریخ : 02 خرداد 1385 - قبل‏ازظهر 03:41


                                       يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا