درمان آلزایمر؛ هزینه های فراموش نشدنی فراموشی!

/۶۰۰.000.000.000.000 - ششصدهزار میلیارد تومان /600.000.000.000- ششصد میلیارد دلار

/368.505.867.900.000 بودجه سال 1389ایران


تندرستی "یزد فردا" انتخاب مطلب؛ رضا بردستانی : هم اکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر در جهان آلزایمر دارند. در ایران بیش از ۱۸۲ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر وجود داردگزارش جهانی آلزایمر نشان می دهد که هزینه‌ سالانه این بیماری برای سیستم های بهداشتی ممالک دنیا، بیشتر از درآمد شرکت‌های بزرگی نظیر سوپرمارکت‌های زنجیره ای والمارت است.

بنابر گزارش جدید این نهاد بین المللی در رابطه با فراموشی و آلزایمر، هزینه های تحمیل شده توسط این بیماری در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار (۶۰۰ هزار میلیارد تومان) بوده است.بدین ترتیب بیماری‌های مربوط به زوال عقل (Dementia) پرهزینه ترین بیماری قرن لقب خواهند گرفت و بحران ناشی از آن به مهترین چالش بهداشتی جهان تبدیل خواهد شد.به همین علت گزارش جهانی آلزایمر از سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواسته است تا پرداختن به این بیماری ر ا الویت اصلی خود قرار دهد.
طرفداران این درخواست، خواستار افزایش بودجه‌های تحقیقاتی و گسترش خدمات درمانی برای بیماران گرفتار به آلزایمر و سایر بیماریهای مرتبط با فراموشی شده اند.علت اصلی افزایش چشمگیر آمار مربوط به آلزایمر به بالا رفتن میانگین طول عمر نسبت داده شده است و احتمال آن می رود که با افزایش تدریجی طول عمر سالخوردگان در سالهای آینده، این آمار بیشتر نیز شود.در حقیقت، بررسی جدید نشان می دهد که نرخ رشد افراد مبتلا به دسته بیماریهای مرتبط با فراموشی تا سال ۲۰۳۰ دو برابر و احتمالا تا سال ۲۰۵۰ احتمالا سه برابر خواهد شد.
آلزایمر بیماری پیش رونده ای است که به تحلیل قوای سیستم عصبی انسان می انجامد. علت اصلی آن همچنان ناشناخته است و درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد اما یافته های جدید از امکان کنترل و کاستن از علایم این بیماری حکایت دارند.همزمان کارشناسان پیش بینی می کنند که با گسترش دامنه خدمات بهداشتی و بزرگ تر شدن سازمان‌های امداد رسانی در کشورهای پیشرفته دنیا، هزینه های مربوط به نگهداری و درمان این بیماران با سرعتی فراتر از نرخ رشد آنها افزایش یابد.برای مثال، آمارهای ارایه شده توسط بریتانیا نشان می دهد که این گروه از بیماری ها هم اکنون نیز یکی از پرخرج ترین بیماری هایی هستند که سیستم بهداشتی بریتانیا با آن سرو کار دارد.
پرفسور، مارتین پرینس، عضو موسسه روانپزشکی بریتانیا و از کسانی که در تهیه گزارش جدید جهانی آلزایمر مشارکت داشته، معتقد است که دولت ها از هم اکنون باید به فکر تهیه برنامه های بهتری برای نگهداری و مراقبت از بیماران آلزایمری باشند.او می گوید: "تاریخ نشان می دهد بیماری‌هایی که میزان ابتلا به آنها فراوان است، در صورت افزایش آگاهی عمومی و سرمایه گذاری های مناسب بخش دولتی در زمینه های تحقیقاتی و مراقبتی، قابل پیشگیری و کنترل هستند."
آلزایمر بیماری پیش رونده ای است که به تحلیل قوای سیستم عصبی انسان می انجامد. علت اصلی آن همچنان ناشناخته است و درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد اما یافته های جدید از امکان کنترل و کاستن از علایم این بیماری حکایت دارند.هم اکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر در جهان آلزایمر دارند. در ایران بیش از ۱۸۲ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر وجود دارد که تعداد کمی از آنها تحت خدمات بهداشتی و مراقبتی قرار دارند.
از دست دادن حافظه، اختلال در روند قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار، از بارزترین نشانه های بیماری آلزایمر است.اگر چه عموما آلزایمر به عنوان بیماری که بر اثر کهولت سن حادث می شود، شناخته شده است اما این بیماری مختص به دوران پیری نیست و پزشکان توصیه می کنند که برای جلوگیری از پیشرفت علائم آن، افراد در سنین مختلف به هنگام مواجهه با نشانه های آلزایمر به پزشک مراجعه کنند.فراموشی، اختلال در حافظه و به یادآوردن موضوعات روزمره، اختلال در قضاوت و اختلال در جریان حل مسئله، نشانه های رایج آلزایمر هستند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا