پرده برداری از آرامگاه قیصر امین‌پور ،تقلب،پرده برداری از پرده برداری ،همه می توانید دریابان باشید وپرده بردار

مقدمه ای از گذشته
یزدفردا "سردبیر :در مردادماه 87 مطلبی تحت عنوان "تشابه (لوگو )آرم شبکه خبر و همراه اول باآرمهای خارجی یعنی کندن گور خلاقیت و نوآوری"را منتشر کردیم که مختصرا آوردیم :
به طور کلی خلاقیت و نوآوری فرایندی است که طی زمان ادامه داشته و ابتکار، انطباق‌پذیری و تحقق از خصوصیات بارز آن به شمار می‌آیند و می‌تواند جوابگویی برای مشکلات باشد. برخی از محققان اصولی برای مشخص شدن مرزهای خلاقیت تعریف نموده‌اند: اول اینکه خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد یا آنکه احتمال وقوع آن بسیار کم باشد. اما باید توجه داشت که نو بودن و اصالت با آنکه شرط لازم خلاقیت است اما کافی نیست. .  خلاقیت واقعی مشروط به دوام آن بینش ابتکاری، ارزیابی و تفسیر و رشد آن باشد. در جمله‌ای کوتاه می‌توان اینگونه بیان کرد «خیلی‌ها ایده‌های خوب دارند اما عده کمی آنها را عملی می‌کنند». همچنین یکی از عواملی که معمولاً با خلاقیت مربوط می‌دانند موضوع هوش است.
کلام رهبر

در حالی که رهبر معظم انقلاب یک سال را به نوآوری و شکوفائی اختصاص می دهند تا توجه همه ایرانیان را به موضوع بیشتر نمایند وحساسیت جامعه را نسبت به این موضوع بالا ببیرند .شاهداتفاقات ریادی هستیم که سابقه هزاران سال تمدنمان را نشانه گرفته است .

سریالهای کره ای

چند سالی است در سریال های رسانه ملی کره ای ها تاریخ های تخیلی خود ساخته را به خورد ایرانیان می دهند و نکته ای که بیش از همه به بحث این یادداشت نزدیک و از چشم خیلی ها دور مانده است .خلاقیت کره ای ها در ساخت این سریالها ست .اگر کمی دقت نموده باشید در سریال جواهری در قصر متوجه تاریخ سازی کره ای ها شده اید و شاهد کشفیات یانگوم در علوم پزشکی بوده اید به گونه ای که درمان آبله و جراحی وخیلی از پیشرفت های علمی را با سادگی هرچه تمام تر به نام کشور  کره ثبت نمودند یانگومی که تنها یک نام کم رنگ در تاریخ کشور کره بوده ،که خود کره ای ها هم از بودنش بی خبر بودند .

در مقابل ایران

ایرانی که مهد تمدن بشری است  و صدها دانشمند در علوم مختلف در ایران از جان مایه گذاشته و کشفیات مهمی  در علوم مختلف داشتند .

ابوعلی سینا ، رازی ابوریحان بیرونی ،فارابی  و....روزی از ما بازخواست خواهند نمود که شما برای دفاع از زحمات ما چه کردید و ما قطعا پاسخی جز سریال برره ،پاورچین و جایزه بزرگ ومردهزار چهره،خانه به دوش ،سه در چهار وجدیدا هم قهوه تلخ و هزاران ساخته ای که برای ایرانیان ارزش دوبار دیدن را نداردو سریالهای ابوعلی سینا وغیره هم در ایران نتوانست خودنمائی کند،  چه رسد به مطرح شدن در جهان و دفاع از سابقه و تمدن ایران اسلامی .

بله ما در برره و قهوه تلخ به دنیا خواهیم گفت که ایرانیان مشتی آدم منگل هستند که چال اسکندرون  افتخارشان وجهانگیر شاه  هم پادشاهشان  که تمدن ایران را  به اینجا رسانده است و این نتیجه پذیرفتن همه چیز به عنوان خلاقیت و نو آوری است.

تقلب و انواع آن

يكي از مشكلات جامعه  ما عدم خلاقيت و نواوري  مي باشدرابطة بين فرهنگ جامعه  و خلاقيت جامعه  خطي است. به عبارت ديگر از طريق تنظيم فرهنگ يك جامعه  مي توان خلاقيت آن جامعه  را افزايش ويا كاهش دادهرچند که استفاده از تجربیات دیگران در قدم‌های نخست بسیار مفید است، اما با ادامه این روند و عدم نوآوری و خلاقیت، درتوسعه جهانی جایگاه برجسته‌ای کسب نخواهیم کرد.دسترسی به اطلاعات، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته و تبادل نظر با متخصصان، نخستین عامل مطرح در زمینه‌ی ایفای نقش در توسعه‌ی کشور محسوب می‌شود

رعايت نشدن كپي رايت يا حق مالكيت معنوي و یا به زبان عامیانه تر تقلب  در كشور موجب از بين رفتن نوآوري و خلاقيت مي‌شود. تقلب در كشور تبعات بسياري دارد كه به دنبال آن استعدادها، نيروي انساني و منابع اقتصادي و سرمايه‌گذاري براي توليد و ايجاد خلاقيت، احساس امنيت نمي‌كنند. تقلب  سبب لطمه خوردن اقتصادي مبتكران مي‌شود، اين امر باعث مي‌شود فضاي امني براي نوآوري فراهم نباشد و در نتيجه از لحاظ توسعه  از ساير كشورها عقب بمانيم و نتوانيم در بازار داخلي و بين‌المللي حضور يابيم.

تقلب‌: رفتار و يا استفاده‌ از هر چيزي‌ به‌ عنوان‌ مشابه چیزجدید توسط‌  نو آور  در مراحل‌ مختلف‌ نو آوری به  غير از اطلاعات‌ و توانايي‌ فکری ‌ شخص است وتقلب از ابتدای تحصیل علم آغازشده و با نهادینه شدن آن در وجود افراد در تمامی امور جامعه دیده خواهد شد وبا اشکال مختلف در جامعه دیده می شود و مصاديقي متفاوت پيدا کرد.

از جمله تقلب‌هاي رايج تقلبات سر امتحان، دو در کردن غذا از سلف، تقلب در اتو زدن، تقلب در شماره دادن، تقلب در مخ زني، تقلب در بازي (که از آن به جر زني تعبير ميشود) مي‌شود  و به تقلب در نو آوری و خلاقیت  ختم می شود .

دانش آموزان قدیمی  با  نوشتن روي کف پا، پس کله، پشت گوش و..و نوشتن روي ميز، پشت نيمکت، زير نيمکت، پشت مانتوي دختر جلويي و... نوشتن روي دستمال دماغي، پاکت نامه و...  نوشتن و لوله کردن تقلب و جاسازي آن در سوراخ‌هاي مختلفي از جمله دماغ، دهان، و ... تقلب می کردند .

و در عصر مدرن همزمان از روشهای قدیمی استفاده نموده وروش هاي مدرن نیز مانند  استفاده از ماشين حسابهاي مهندسي ، استفاده از آيينه، موچين، لوازم آرايش، فيلم، عکس و بلوتوث موبایل به آن اضافه شده که در نوع خود نو آوری به حساب می آید .

و همان و همین دانش آموزان در جامعه وارد شده و در تمامی امور از سابقه درخشان خود استفاده می نمایند و نتیجه آن موضوع اصلی این یاداشت است .

چندی پیش یکی  از اعضای شورای شهر یزد در اعتراضی بیان داشت :   بعضي از تحقيقات ارائه شده كپي برداري از شهرهاي ديگر بوده و حتی زحمت لاک گرفتن روی نام های قبلی را نیز به خود نداده اند .

نادر دریابان و پرده برداری از یک پرده برداری

 نادر دریابان  پژوهشگر دفاع مقدس پرده از یک تقلب آشکار و توهین بزرگ به ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشت و از تشابه یادمان آرامگاه قیصر امین‌پور با نماد بعثی‌های فدایی قادسیه صدام خبر داد و در این یادداشت  روایتی از این پروژه تقدیم و در آینده ای نزدیک به نکاتی تازه تر در زمینه های مختلف در سطح کشور خواهیم پرداخت .

پرده برداری از آرامگاه قیصر امین‌پور

چهارشنبه پنجم آبانماه 89 ایسنا خبر از پرده برداری از آرامگاه قیصر امین‌پور داد و گزارش داد :در سومین سالگرد درگذشت قیصر امین‌پور، سرانجام از آرامگاه این شاعر پرده‌برداری می‌شود.در آیین پرده‌برداری از آرامگاه قیصر امین‌پور، ساعت 19 روز جمعه (هفتم آبان‌ماه) در شهرستان گتوند(استان خوزستان) با حضور وزیر فراهنگ و ارشاد اسلامی برپا خواهد شد.

خبرگزاری مهر هشتم آبان ماه خبر از رونمائی آرامگاه قیصر امین‌پور در گتوند  داد

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد ساختمان آرامگاه قیصر امین‌پور در شهرستان گتوند محل تولد این شاعر بزرگ کشور به بهره‌برداری رسید.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در خصوص افتتاح این آرامگاه گفت: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان که وظیفه‌اش تجلیل از مفاخر و چهره های برجسته استان است اقدام به ساخت آرامگاه هنری و ارزشی مزار مرحوم دکتر قیصر امین پور کرد که با توجه به سبک معماری و هنری که در این طرح توسط طراحان برجسته کشور طراحی شده از آثار بسیار فاخر و ماندگار در دهه اخیر در نظام جمهوری اسلامی است.»

سپهر تصریح کرد: «این آرامگاه با صرف هزینه بیش از 500 میلیون تومان در مدت دو سال ساخته شد که جمعه هفتم آبان‌ماه جاری مصادف با سومین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر قیصر امین‌پور با حضور دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار خوزستان افتتاح شد.»

وی افزود: «کار کاشیکاری این مقبره که توسط هنرمندان اصفهانی طراحی شده و خطوط خوش‌نویسی شده از شعرهای شاعر که با متریال برنجی طراحی شده‌اند، روی مقبره نصب شده است.»

سپهر اضافه کرد: «همچنین لوستر داخلی مقبره بر اساس شعرهای قیصر امین‌پور طراحی و ساخته شده ضمن اینکه در نظر داریم متناسب با طرح مقبره، اطراف آن را با طراحی دیواری، محصور کنیم تا اگر زمین‌های حاشیه را در اختیارمان قرار دادند فرهنگسرای قیصر امین‌پور را در کنار مقبره او بنا کنیم.»به گفته مدیرکل ارشاد خوزستان، این فرهنگسرا شامل کتابخانه و سالن اجتماعات خواهد بود.

پرده برداری   از یک تقلب سه روز پس ازپرده برداری از آرامگاه    :

تنها سه روز بعد از رونمائی زلزله ای توسط نادر دریابان دل همه دوستداران قیصر و همچنین ایثارگران هشت سال دفاع مقدس را لرزاند ، در تاریخ دوازدهم آبانماه خبری بر روی خروجی خبرگزاریها مبنی بر تقلبی دیگر  توسط طراحان برجسته کشور به قول مدیرکل ارشاد خوزستان قرار گرفت و همه نگاه ها را متوجه بنای رونمائی شده کرد .
خبر از این قرار بود:تشابه یادمان آرامگاه قیصر امین‌پور با نماد بعثی‌ها

یک پژوهشگر دفاع مقدس از تشابه یادمان آرامگاه قیصر امین‌پور با نماد بعثی‌های فدایی قادسیه صدام خبر داد و آن را سئوال‌برانگیز خواند.

مقبره زنده یاد قیصر امین‌پور در گتوند
نادر دریابان چند روز پس از رونمایی از مقبره قیصر امین‌پور که هم‌زمان با سومین سالگرد درگذشت این شاعر و استاد دانشگاه در گتوند برگزار شد، گفت: «در بغداد، یادمانی با نام آرامگاه سرباز گمنام (اشبال القادسیه الصدام) وجود دارد که با تأیید و دستور ویژه صدام برای فداییان بعثی او در نبرد با ایران که او قادسیه می‌نامید، ساخته شده است. اکنون در بغداد تنها همین نماد یادگار تجاوزطلبی دیکتاتور بغداد به ایران اسلامی برجای مانده است.»

او در ادامه افزود: «با کمال تعجب سال‌ها پس از پایان جنگ شاهد نصب یادمانی شبیه این نماد بر مزار یکی از مفاخر معاصر ایران اسلامی هستیم که برای دفاع مقدس و ادبیات دینی و اعتقادی مردم ایران شعرها سروده بود و از یاران معنوی جبهه‌ها به شمار می‌رفت. این یادمان شباهت زیادی به یادمان بعثی‌ها در بغداد دارد و این تشابه در طراحی بسیار سئوال‌برانگیز است، بویژه این‌که بر سر مزار فردی قرار دارد که خاک جبهه بر سر و رویش نشسته و با سنگرهای عاشقی دمی گرم داشته است.»

نماد بعثی‌های فدایی قادسیه صدام
او اضافه کرد: «بدون هیچ‌گونه پیش‌داوری، از طراحان و بانیان این مزار می‌خواهیم در خصوص این طرح توضیح داده و به خوبی افکار عمومی را در این زمینه روشن و آگاه سازند.»

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه عنوان کرد: «صدام به تمامی مقامات عراقی دستور داده بود مراسم ویژه ادای احترام به سرباز گمنام در عراق باید در این مکان صورت بگیرد و خارجی‌های میهمان عراق نیز باید در هر سفر رسمی با اهدای دسته گل، به آن نماد احترام بگذارند. صدام همچنین دستور داده بود به خارجی‌ها و مقامات آن‌ها یادآور شوند این نماد در درجه‌ی اول به یاد اسرایی ساخته شده است که به دست ایرانی‌ها کشته شده و قطعه قطعه شده‌اند. او به شدت بر این موضوع تأکید داشت و همواره فیلم‌های ادای احترام به این یادمان از شبکه رسمی تلویزیون عراق به صورت مفصل پخش می‌شد. دفتر یادبودی نیز در آن قرار گرفت تا مقامات خارجی به یاد دروغ‌پردازی‌های فرزند ناخلف عوجه، آن را امضا کنند و این در حالی بود که صدام توسط یک افسر ویژه گارد ریاست‌جمهوری خود به نام عبدالرشید عبدالباطن نزدیک به شش‌هزار اسیر ایرانی را در جبهه‌ها و اردوگاه‌های اسارت مرگ‌بار عراق قتل عام کرده و به شهادت رسانده بود.»

او یادآور شد: «برای این یادمان کارت پستال و تمبر و پوستر چاپ شد و عکس آن بر روی اسکناس دینار عراق همراه با عکس صدام معدوم منتشر شد تا ثابت شود بعد از مجسمه صدام در قلب بغداد که با دست به حمله به ایران اشاره دارد، این نماد مهم‌ترین یادمان بعثی‌ها در جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.»

واکنش به پرده برداری دوم :

ایسنا نوشت:مدیر پروژه‌ی بنای یادبود قیصر امین‌پور درباره‌ی مشابهت این اثر با نماد بعثی‌ها در عراق، توضیحاتی داد.

احمد طلایی در این‌باره  گفت: بهتر است در مرور این اثر بیش از هر چیز به نکات مثبت آن توجه کنیم و آن را مال دیگری نکنیم. این اولین گنبدی است که در کشور ما روی زمین نصب شده و شهر گتوند را به یک زیارتگاه فرهنگی و هنری تبدیل کرده است.

او در ادامه عنوان کرد: ماهیت این اثر یک گنبد است و چیز دیگری نیست. حال این گنبد می‌تواند در چهار قسمت، دو قسمت و یا حتا کوچک‌تر طراحی شود؛ لذا ما درباره‌ی چیزی صحبت می‌کنیم که به فرد خاصی متعلق نیست و مشابهت آن نمی‌تواند یک تقلید محسوب شود.

او با اشاره به زمان شکل‌گیری این پروژه و طرح‌های اولیه‌ی حسین خسروجردی توضیح داد: کار ساخت و طراحی مقبره‌ی زنده‌یاد قیصر امین‌پور زمانی شروع شد که خسروجردی دو یا سه طرح دیگر را در کنار هم آغاز کرده بود، بدون آن‌که درباره‌ی این گنبد و نمونه‌ی مشابه آن در کشور عراق خبری داشته باشد.

مدیر پروژه‌ی بنای یادبود قیصر امین‌پور در ادامه تصریح کرد: یک سال پیش در گذری که به جمعه‌بازار داشتم، یکی دو مجسمه از کشور عراق آورده بودند که از جمله‌ی آن‌ها، این گنبد دونیمه شده بود که مشابه طرح خسروجردی محسوب می‌شد. آن را به حسین نشان دادم و اشاره کردم که تقریبا هر دو اثر از یک گنبد استفاده کرده‌اند.

طلایی متذکر شد: فرق این دو اثر در این است که آن‌ها یک گنبد را از وسط نصف و جدا کرده‌اند؛ یعنی هم در عرض و هم در طول، این جداسازی صورت گرفته است؛ اما کار حسین بدون هرگونه اطلاعی از نمونه‌ی مشابه آن، یک گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ است که روی آن اشعاری از قیصر حکاکی شده است. داخل گنبد نیز سنگ قبر قیصر امین‌پور به شکل گرد طراحی شده است که نشان‌دهنده‌ی نگاه ویژه‌ی خسروجردی و سنت‌شکنی او در این عرصه است. در کنار آن، یک لوستر با اشعاری از قیصر امین‌پور در بنا تعبیه شده که با روشن شدنش، سایه‌های آن بر روی سنگ قبر زنده‌یاد امین‌پور می‌تابد.

مدیر پروژه‌ی مقبره‌ی قیصر امین‌پور گفت: آن‌چه در ظاهر دیده می‌شود، به تعبیر همه‌ی ما گنبد است؛ لذا نمی‌توان از تقلید و کپی‌کاری حرفی زد. حتا آن زمان به ایشان گفتم که این گنبد را چهار نیمه کند تا در چهار طرف آن امکان دیده شدن سنگ قبر وجود داشته باشد؛ پس ملاک ما نمی‌تواند این باشد که کسی از ایده‌ی دیگری در این اثر استفاده کرده است.

او همچنین خطاب به جامعه‌ی هنری و مردم گفت: این گنبد امروز جایی است که اهالی این شهر به آن مراجعه می‌کنند، حتا چندی پیش، فرهنگسرای قیصر نیز در کنار این اثر یادبود راه‌اندازی و ساخته شد. در چند سفری هم که به این پروژه داشتم، شاهد کلاس‌های درسی بودم که از سوی مدرسان‌شان بر سر مزار قیصر امین‌پور تشکیل شده بود. از قیصر امین‌پور چنین انتظاری می‌رفت؛ زیرا برکت او در این است که در منطقه‌ای گنبدش ساخته شود که مدیران، هنرمندان و مردم مدام به آن سر می‌زنند.

طلایی در پایان خاطرنشان کرد: این بنا اولین گنبدی است که در کشور ما بر روی زمین نصب شده است. پیش از این همواره ما گنبدها را بالای مساجد دیده‌ایم و جای خوشحالی دارد که چنین گنبدی امروز به یک زیارتگاه فرهنگی و هنری بدل شده است؛ پس چه بهتر که تنها نکات مثبت چنین اثری را ببینیم.

خبرنگار ایسنا در تلاش است تا نظر حسین خسروجردی را هم در این زمینه منعکس کند.

مراسم رونمایی از مقبره‌ی قیصر امین‌پور هم‌زمان با سومین سالگرد درگذشت این شاعر و استاد دانشگاه چند روز پیش با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گتوند برپا شد.

نماینده مردم در مجلس به جای سئوال از مجریان مدافع اجرای طرح:

15 آبانماه :پاسخ‌ نماینده شوشتر و گتوند  در مورد مقبره شاعر نامدار معاصر:قیصر متعلق به هیچ باند و جناحی نبود
فرهنگ > ادبیات  - نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طراحی مقبره زنده‌یاد قیصر امین‌پور تاکید کرد نگاه به این شکل طراحی نباید همراه با سوءظن باشد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین، در مورد نکاتی که درباره شباهت مقبره زنده یاد امین‌پور و سربازان بعثی در عراق مطرح شده،‌ اظهار داشت: «صحبتی که از طرف یک نفر مطرح شده موجب نمی‌شود نگاه ما به کل کار تغییر پیدا کند. هرکسی می‌تواند برداشت خود را از شکل و شمایل کلی این مقبره داشته باشد، اما آنچه اصل قرار می‌گیرد برداشت غالب است.»

او در توضیح نگاه غالب به طراحی مقبره گفت: «آنچه بعد از دیدن مقبره به ذهن تماشاگر می‌رسد این است که دکتر قیصر امین‌پور گوهر گران‌بهایی بودند که در میان دریایی قرار داشتند. این نگاه کلی به طراحی مقبره است و اکثر کسانی که از آن دیدن کرده‌اند چنین نظری داشتند.»

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد اگر شباهتی هم وجود داشته باشد ناخواسته بود، گفت: «واضح است اگر شباهتی هم در نوع طراحی‌ها دیده می‌شود، تعمدی در کار نبوده و هیچ نیازی وجود نداشته برای چنین شخصیتی با چهره شاخصی که در حوزه فرهنگ و هنر دارد نوعی از طراحی صورت بگیرد که مفهوم خاصی را بیان کند، زیرا زنده‌یاد امین‌پور در دوران حیات خود تلاش چشمگیری در ادبیات دفاع مقدس داشتند و هیچ وابستگی به جناح و تفکر خاصی نداشتند. او هنرمند بی‌حاشیه‌ای بود که به هیچ باند و جناحی تعلق نداشت.»

او همچنین در مورد احتمال گفت‌و‌گو با حسین خسروجری در مورد طراحی این مقبره گفت: «به دلیل مشغله‌های کاری فعلا صحبتی با آقای خسروجردی نداشتیم. قطعاً با ایشان صحبت می‌کنیم، اما مسئله این است که نگاه ما توام با حسن ظن است و جنبه مثبت قضیه را نگاه می‌کنیم.»

نوزدهم آبانماه دریابان و خبری دیگر :شکایت از سازندگان طرح مقبره قیصر امین‌پور

ایسنا نوشت:نادر دریابان از تهیه‌ شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ قیصر امین‌پور خبر داد.

این پژوهشگر دفاع مقدس که پیش‌تر از تشابه مقبره‌ امین‌پور با نماد بعثی‌ها در عراق خبر داده بود، گفت: «جمعی از ایثارگران خوزستانی درصدد تهیه‌ شکایت از سازندگان طرح مقبره‌ قیصر امین‌پور به دلیل توهین به ارزش‌های دفاع مقدس و حیف و میل بیت‌المال هستند که با طی مراحل قانونی، به دادگستری خوزستان ارائه خواهد شد.»

در حالی‌که احمد طلایی مدیر پروژه‌ قیصر امین‌پور می‌گوید، این اولین گنبدی است که در کشور ما روی زمین نصب شده و از این موضوع به عنوان نقطه‌ قوت کار یاد می‌کند، دریابان با ارائه‌ی اطلاعاتی درباره‌ی یادمان «اشبال صدام» (نصب الشهید) که نماد بعثی‌ها در عراق است، گفت: «این طرح به زیر کشیدن ایرانی‌ها و شیعیان را از آسمان نشان می‌دهد.»


او در توضیح بیشتر افزود: «گنبد در این طرح آسمانی است که پایین کشیده شده و گنبد، نماد معماری اسلامی ایرانیان و شیعیان است که طراحان صدام آن را به نشانه‌ی ایرانی بودن، از آسمان به زیر کشیده و در روی زمین قرار داده‌اند و سپس با شمشیر اشبال صدام، آن را به دو نیم کرده‌اند.»

دریابان همچنین گفت: «صدام پس از شنیدن این توضیحات از سوی اسماعیل فتاح الترکی - سازنده‌ی این نماد - دستور ساخت و نصب این یادمان بعثی را صادر کرد و دستور داد بر روی اسکناس‌های 25 دیناری عراق، تصویر آن چاپ شود.» 

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه گفت: «توضیحات مدیر پروژه‌ طراحی و اجرای یادمان مرحوم استاد قیصر امین‌پور تلاشی برای پوشاندن خطای بزرگی است که متأسفانه تبعات آن متوجه استاد قیصر امین‌پور، شاعر ارزشی معاصر کشورمان، و کربلای لاله‌خیز خوزستان شده است.»

دریابان همچنین عنوان کرد: «در کشورمان رسم شده است خطاها را با توجیهات عجیب و غریب و آسمان و ریسمان بافتن، درست و راست کنند که نمونه‌های آن در خوزستان ما بسیار یافت می‌شود.»

مدیر پیشین مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر به بخشی از سخنان مدیر پروژه‌ مقبره‌ قیصر امین‌پور درباره‌ی تهیه‌ طرح «اشبال صدام» در جمعه‌بازاری در تهران اشاره کرد و گفت: «او می‌گوید چون در عمل، نیمی از پروژه‌ ساخت پیش رفته بود، آن را ادامه دادیم که نشان می‌دهد حداقل آن‌ها در نیمه‌ راه خود متوجه شده بودند که این طرح کپی همان طرح «نصب الشهید» یا «اشبال صدام» است.»

او در ادامه اضافه کرد: «نمی توان‌با استدلال کاشی‌کاری و لوستر و جمع شدن مردم بر اطراف این یادمان، از خطای بزرگی که روی داده، چشم‌پوشی کرد.»

دریابان همچنین تأکید کرد: «این آقایان نمی‌توانند با نقاب مردم‌فریبی از خطای بزرگی که کرده‌اند، فرار کنند. وقتی هنرمندان برجسته‌ی کشور در وضعیت بی‌اطلاعی محض در خصوص این‌گونه طرح‌ها در کشوری که با آن هشت سال در جنگی سخت بوده‌ایم، هستند، از دیگرانی که به سازمان‌های انقلابی هنری وابسته نیستند و ارزش‌های جنگ و انقلاب را درک نکرده‌اند، چه انتظاری داریم؟» 

این پژوهشگر دفاع مقدس در ادامه خاطرنشان کرد: «جای بسی تأسف است که در بازارهای هنرهای تجسمی کشور، یادمان «اشبال صدام» به راحتی به فروش می‌رسد. توضیحات ناقص و الکن سازندگان این طرح شکی باقی نمی‌گذارد که این طرح (یادمان قیصر) کپی‌شده از «نصب الشهدا» در عراق است که بیش از 500 میلیون تومان از بیت‌المال مسلمانان ایرانی برای آن هزینه شده است.»

او همچنین گفت: «به جای گفتن جملات تکراری، همچون نیمه‌ی پر لیوان را ببینید و یا حسین خسروجردی آدم شناخته‌شده‌ای است، از محضر قیصر، شهدای دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و ایثارگران عذرخواهی کنید که کپی نماد بعثی‌ها را در کربلای ایران خوزستان اجرا کرده‌اید.»

دریابان در پایان با انتقاد از برخی رسانه‌ها گفت: «برخی از رسانه‌ها در حمایت از این اشتباه بزرگ، اعتراضات صورت‌گرفته را سانسور و فقط به ارائه‌ توضیحات سازندگان این بنا بسنده کردند.»

سخن پایانی :

و البته این قصه سر دراز داشته و دارد

و تا زمانی که مسئولین و نمایندگان مردم به جای طراحان و مجریان کم کار کپی بردار ،بی مسئولیت  مدافع کوتاهی های صورت گرفته هستند شک نداشته باشید که همه می توانید دریابان باشید وپرده بردار .

اما نکته ای  کوتاه اما گفتنی :

گتوند

گتوند برای یزدیها سرزمین مقدسی است و محلی است که عزیز ترین و خالص ترین فرزندان کویر،غواصان گردان خط شکن ثارالله تیپ پیروز الغدیر را میزبانی می کرد و بعید است قبوری که توسط شهداء خط شکن عملیات های کربلای پنج و هشت  در کنار سد گتوند برای دل به معشوق سپردن کنده شده هوز نباشد،پس بنا نمودن نماد بعثی ها در سرزمینی که روزی میربان  بهترین فرزندان این مرز و بوم بوده جای تامل و تدبر دارد .






یزدفردا :










یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا