یزدفردا "نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی در مراسمی که به منظور گرامیداشت هفته دفاع مقدس و آغاز به کار مراکز آموزش عالی در سال تحصیلی جدید در محل فرهنگسرای خاتمی برگزار شد، طی سخنانی هفته دفاع مقدس را یاد آور ایثارگری و حماسه آفرینی و پایداری و استقامت ملت َشریف ایران و دلاور مردی رزمندگانی دانست که با اتکال به خدا و تکیه بر خودباوری، ایمان و اخلاص خویش، مکتب حق باوری و عدالت طلبی انبیاء و اولیاء الهی در قرن حاضر را به رهبری امام خمینی(ره) زنده کردند."
وی ایرانیان مسلمان را احیاگر مکتب انسانیت و شرف و فداکاری و بیرق دار پرچم سبز اسلام ناب محمدی در عصر فریب و نیرنگ دانست و افزود: " انشالله با ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) بساط ظلم و جور برچیده شود و عدل و قسط مستقر گردد." محمد رضا تابش ادامه داد:"یاد امام مجاهدان و پیشوای رزمندگان و بسیجیان مخلص را گرامی میدارم و به روان پاک شهیدان راه عشق درود می فرستم . "
دبیركل فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی، دانشگاه را جایگاه دانش دانست و گفت: "دانشگاه یک هویت دارد که در همه جا یکسان است و دانش امری بشری است که شرقی و غربی ندارد،اما دانش آفریده انسانی است که صاحب بینش است، گرچه بینشها متفاوت هستند."
تابش بینش انسان را در هویت دانش او، تعیین جایگاه دانش و جهتی که انسان دانش را به کار می گیرد، موثر دانست و افزود: " بر اساس تغییراتی که در این بینش پیدا می شود ، دانشگاهها متفاوت خواهند بود .
نماینده مردم اردکان سپس به جایگاه و پایگاه دانشگاه در دنیای جدید اشاره کرد و در قالب بحثی علمی ادامه داد: " در قرن 12 در اروپا ، فرقه های مذهبی، مراکز آموزشی را برای آموزش لاهوت و علوم الهی و گاه نوعی عرفان تاسیس کردند . با گذر از تمدن قرون وسطی و شکل گیری تمدن جدید ، دانشگاهها در روند فعل و انفعالات طبیعی، هویت تازه ای پیدا کردند . آنها دیگر مبلغ لاهوت و الهیات نبودند بلکه لائیسیته و لائیسم را ترویج می کردند که با روح تمدن جدید و بینش انسان نسبت به هستی مناسبت داشت . "
تابش افزود: " می دانیم که تمدن جدید دو رکن داشت: 1- طبقه متوسط تازه به دوران رسیده( بورژواها) 2 – روشنفکران. این دو گروه در یک فرایند طبیعی به هم رسیدند و همدیگر را تکمیل کردند و علیه وضع موجود شوریدند .آنها ابتدا در کنار شاه قرار گرفته و دو رقیب اصلی خود یعنی فئودالیسم و کلیسا را یا ضعیف کردند و یا از پا در آوردند و بعد شاه را که روزی متحد آنان در مبارزه با رقیبان بود، به گیوتین سپردند و یا قدرت او را در چارچوب قانون اساسی، مشروط و محدود کردند . "
وی با بیان این موضوع که روشنفکران و دانشگاهیان در تاسیس و هدایت تمدن جدید نقشی محوری داشتند ادامه داد: " امروز هم پخته ترین و سنجیده ترین نقدهایی که از تمدن غرب می شود به دست متفکران و دانشگاهیان خود غرب نوشته می شود . این جایگاه و پایگاه طبیعی دانشگاه در دنیا و تمدن جدید است ."
تابش سپس با طرح این سوالات که " دانشگاه ما چگونه است؟" و"چه پایگاهی در جامعه دارد؟" افزود: "زمان برخورد جامعه ما با تمدن غرب، جامعه ما در مواجهه با تمدن جدید در حالت انفعال بود و زایندگی خود را از دست داده بود و مجامع علمی ما از زمان خویش عقب بودند و ما که فقط با مظاهر و ظواهر غرب آشنا شده بودیم، یک دفعه با پدیده ای وارداتی به نام دانشگاه روبرو شدیم که این دانشگاه از متن اقتضاها و نیازهای جامعه ما بیرون نیامده بود."
نماینده مردم اردکان در ادامه مطالب خود خطاب به دانشگاهیان و دانشجویان حاضر در این مراسم گفت: " دانشگاه که بر اساس بینش غربی که با بینش ما تفاوت بسیاری داشت، به صورت عاریه ای وارد کشور شد و چون از متن جامعه و نیازهای آن بر نخواسته بود، هیچ رابطه ای میان دانشگاه و جامعه ما پدید نیامد و دانشگاهها پاسخگوی نیازهای جامعه ما نبودند ."
تابش سپس به نقش انقلاب اسلامی در بالندگی جامعه ایران اشاره کرد و افزود: " انقلاب اسلامی آغاز مرحله جدید در حیات اجتماعی ما بوده است . این انقلاب هم حاصل به خود آمدن جامعه ماست و هم خودآگاهی را در جامعه ما تقویت کرده است که محصول این تحولات در عرصه سیاسی کاملاً مشهود است ، اما در عرصه های دیگر نیازمند تلاش و مجاهدت هستیم ."
دبیر كل فراکسیون خط امام (ره) مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این موضوع که امروز در جامعه ما بینشها متفاوت است و نمی توان و نباید جلوی نقد و نظر را گرفت ، گفت : " در اثر برخورد نظرها، رشد و بالندگی و شکوفایی حاصل می شود . اما از امتیازات ما وجود قانون اساسی است که مبنای آن بینش اسلامی است و اهداف و تکلیفها در آن مشخص شده و بر آن مبنا نیز سند چشم انداز تدوین گردیده و برنامه های توسعه به تصویب رسیده است . "
وی ادامه داد: " در چارچوب قانون، دانشگاه وظایفی دارد که باید به انجام برساند و نقش دانشگاه در " کانون پرورش نیروی مدیریت" و" جایگاه تمرین روحیه مدنیت در جامعه " خلاصه می شود که هر دو اینها نیازمند سعه صدر، رواج روحیه نقد و انتقاد و تمرین در این مسیر است ."
محمد رضا تابش در پایان سخنان خود در این جمع دانشگاهی با اشاره به لزوم در اختیار داشتن فضای آزاد برای رشد اندیشه و طرح پرسش در محیطی امن و آزاد چون دانشگاه، بر تقویت روحیه نقد و نقد پذیری در جامعه و دانشگاه تاکید کرد و گفت : " باید میان دولت و دانشگاه رابطه تنگاتنگی وجود داشته باشد . جامعه برای پیشرفت نیازمند تحقیقات دانشگاهها و مراکز پژوهشی است و از این نظر ارتباط بین دانشگاه و جامعه ضروری است ."

تابش افزود: " اخیراً در مجلس قانون مربوط به " شرکتهای دانش بنیان" تصویب شده است . مخترعین و مبتکرین و کسانیکه با تشکیل شرکتهای دانش بنیان و با اتکاء به دانش و تکنولوژیهای نو شرکتی را دائر کنند، کمکهای بلاعوض و وامهای کم بهره دریافت می کنند و برای صادرات محصولات خود تهسیلات می گیرند . وی همچنین خبر از تشکیل صندوق حمایت از مخترعین و مبتکرین داد و گفت: " مبلغ 3000 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات و وام در اختیار آنها قرار می گیرد ."
وی ادامه داد: " این شرکتها در مناطق آزاد و شهرکهای صنعتی از معافیتهای مالیاتی، تسهیلات قانون کار و معافیت های مناطق آزاد برخوردار خواهند بود ." تابش افزود " تا پایان برنامه پنم، 3 درصد تولید ناخالص ملی باید صرف تحقیقات شود .
یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا