یزدفردا: استاندار یزد تعاون را مردمی‌ترین و عادلانه‌ترین مسیر برای فعالیت اقتصادی دانست و گفت: نهضت احیاء و فعالسازی «تعاونی‌های راکد و نیمه فعال» و تثبیت و حمایت از «تعاونی‌های فعال» در استان یزد راه اندازی می‌شود.

به گزارش یزدفردا: نشست مشترک اعضای هیات رئیسه اتاق تعاون استان با حضور استاندار یزد برگزار و در جریان آن در خصوص بستر‌های نقش آفرینی اتاق تعاون استان در تحقق شعار سال، تبادل نظر شد.

 استاندار یزد در این نشست، با بیان اینکه بخش تعاون به لحاظ نظری در اقتصاد و ادبیات توسعه و پیشرفت کشور جایگاه رفیعی دارد، گفت: در حال حاضر سهم بخش تعاون از تولید ناخالص ملی کمتر از ۷-۸ درصد است که در صورت افزایش این رقم به ۲۵ درصد، انقلابی در حوزه اقتصاد رقم می‌خورد. 

 وی در ادامه به تفاوت اقتصاد تعاونی و اسلامی با اقتصاد کلاسیک، لیبرالی یا نئو لیبرالی اشاره و خاطرنشان کرد: در اقتصاد اسلامی در کنار رشد اقتصادی و تولید ثروت، «توزیع عدالت محور ثروت و انتفاع همه مردم از آن» اهمیت دارد در صورتیکه در سایر اقتصاد‌ها «عدالت و توزیع ثروت» موضوعیت ندارد. 

 مهران فاطمی با بیان اینکه تعاونی؛ مدل اسلامی کسب و کار و اقتصاد است، اظهارکرد: مردمی‌ترین و عادلانه‌ترین مسیر برای یک کسب و کار اقتصادی، مدل تعاون است و با توجه به اهمیت عدالت در جامعه مهدوی، مدل تعاون؛ برجستگی خاصی دارد.

 استاندار یزد با اشاره به لزوم اداره تعاونی‌ها به صورت عالمانه و با برنامه، خاطرنشان کرد: مدیریت تعاونی‌ها براساس آزمون و خطا و تجربه، جواب نمی‌دهد لذا باید براساس مدل علمی و نواوری‌های جدید اداره شود. 

 فاطمی در ادامه به ابتکارات هیات رئیسه جدید اتاق بازرگانی و تاثیر استقرار این هیات بر فعالیت‌های حوزه اقتصادی اشاره کرد، گفت: این تشکل صنعتی با ترکیبی از نیرو‌های جوان در کنار پیشکسوتان و بزرگان، مجموعه‌ای خلاق و زاینده را ایجاد کرده است.

 وی در همین راستا پیشنهاد استقرار تیمی از جوانان با سواد، خلاق و با انگیزه کنار مجموعه پیشکسوت اتاق تعاون را داد و افزود: با این ترکیب؛ پس از بررسی و رفع عیوب احتمالی طرح ها، ایده‌ها و محتوا‌های تولیدی تیم جوان توسط پیشکسوتان، اقدامات و فعالیت‌های خوب و تحولی انجام می‌شود. 

 استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش بر احصا و معرفی مدل‌های موفق تعاونی در سطح کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی جهت ارائه جدیدترین مباحث فنی و تخصصی به تعاونی ها، تاکید کرد.

 وی در ادامه با بیان اینکه انسجام، همدلی و برنامه محوری هیئت رئیسه اتاق تعاون، سبب ارتقاء جایگاه این مجموعه می‌شود، اضافه کرد: یکی از اقدامات مورد پیگیری توسط هیئت رئیسه اتاق، بازدید از شرکت تعاونی‌ها و بررسی مسائل آن‌ها در جریان بازدید‌ها باشد.

 فاطمی در ادامه با اشاره به لزوم دسته بندی شرکت تعاونی‌های استان در سه گروه «فعال»، «نیمه فعال» و «راکد»، خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و سامان اقدامات لازم، نهضت احیاء و فعالسازی «تعاونی‌های راکد و نیمه فعال» و تثبیت و حمایت از «تعاونی‌های فعال» را به راه اندازید.

 عالی‌ترین مقام اجرایی استان در همین راستا ادامه داد: با پویایی و انسجام بخشی به شبکه تعاونی ها، سهم این بخش در حوزه اقتصاد افزایش می‌یابد.

 استاندار یزد در بخش پایانی سخنانش بر توجه خاص به تعاونی‌های بانوان و تسهیلگری در امور آن‌ها و نیز توجه و پیگیری مسائل مربوط به مسکن کارگری تاکید کرد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا