یزدفردا: یک کارشناس علوم گیاهی و تغذیه با تایید ظهور مشکلات و بیماری‌ها در انسان با تغییر سبک زندگی، معتقد است که رژیم غذایی افراد باید متناسب با منطقه و فصلی که در آن قرار دارند تنظیم شود؛ به عبارت بهتر، تغذیه صحیح در هر اقلیمی باید بر اساس تولیدات همان اقلیم و متناسب با فصل انجام شود.

به گزارش یزدفردا: ابوالفضل طالقانی اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به اشتباه اقلامی جهت تکمیل سبد غذایی خانوار اضافه شده‌اند که متناسب و سازگار با فصل و محیط نیستند. به‌عنوان مثال حدود ۴۰ سال پیش در مازندران صیفی‌جاتی نظیر گوجه و خیار در فصول سرد وجود نداشت و در فصول سرد تولید نمی‌شد یعنی محصول این فصل نبودند، یا مثلا مصرف هندوانه مخصوص روزهای داغ تابستان بود.

طالقانی افزود: امروز اما تمامی میوه‌های مختلف فصول و اقلیم‌های متنوع ایران در یک میوه فروشی مهیاست و میوه‌هایی که متناسب با فصل نیستند عرضه می‌شوند. این‌ها اقلامی هستند که به اشتباه وارد سبد غذایی خانوارها شده و سبب نقص در سیستم طبیعی بدن می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی در فصول سرد، غذایی با طبیعتی سرد مصرف شود، سیستم گوارش مختل شده و موجبات انواع بیماری‌ها فرآهم می‌آید، گفت: می‌توان گفت که اغلب بیماری‌ها و امراض ما از سردی است. در واقع زمانی‌که بدن نیازمند غذای گرم است، ما غذایی با طبیعت سرد مصرف می‌کنیم و این موضوع سبب فشار به کبد و مشکلات عدیده دیگر می‌شود.

این کارشناس علوم گیاهی تصریح کرد: وقتی غذای نامناسب وارد بدن شد، سوای بوجود آمدن مشکلات گوارشی، باعث می‌شود که مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین نشود و این نقصان موجب بروز اختلال در اعضای مهم و حیاتی بدن می‌شود.

طالقانی معتقد است که غالب بیماری‌های رایج کنونی منشاء غذایی داشته و عمده امراض از طریق مصرف غذا بوجود می‌آید.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم می‌توانند مصرف مواد غذایی را مدیریت کنند، خاطرنشان کرد: ضروری است مردم غذاهایی را استفاده کنند که مرتبط با فصل است، غذاهایی با طبیعت سرد در این فصول مصرف نکنند، تا جایی که امکان وجود دارد غذای سالم تهیه کنند و از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنند. غذاهای مانده در یخچال را هرگز استفاده نکنند.

طالقانی اضافه کرد: غذای سالم این نیست که حتما مرغ و گوشت سالم بخوریم. غذای سالم، غذایی است که از صحت مراحل تهیه آن آگاهی داشته باشید و بدانید که در شرایط ایمن و مطمئن تهیه شده و دارای ارزش غذایی مفید برای بدن است.

این کارشناس با ابراز تاسف از این‌که اخیرا مصرف سبزیجات، حبوبات و صیفی‌جات در سبد غذایی خانوار کاهش یافته است، بیان کرد: برخی خانواده‌ها مصرف این مواد غذایی ارزشمند را از سفره خود حذف کرده‌اند و غذاهای فست‌فودی، از پیش تولیدشده، نیمه‌آماده و آماده رفته‌رفته در حال جایگزین شدن است که این یک هشدار جدی بوده و باید برای آن تمهیداتی در نظر گرفته شود.

طالقانی با گلایه از اینکه امروزه انواع اقسام غذاها و مواد پروتئینی در سوپرمارکت‌ها موجود است تصریح کرد: برخی از این اقلام حتی مشخص نیست که با چه مواد غذایی، با چه کیفیت و در چه شرایطی آماده و عرضه شده‌اند.

وی تهیه و مصرف غذای سالم را نیاز ضروری جامعه دانست و با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، گفت: باید به مردم گفت که اگر قرار هست سالم بمانید و هزینه درمانی خود را کاهش دهید، بهتر است که غذای سالم مصرف کنید. بهترین روش و مهمترین اقدام این است که از خانواده‌ها شروع کنیم تا فرهنگ‌ مصرف غذای سالم نهادینه شود.

این کارشناس علوم گیاهی و تغذیه در پایان یادآور شد: به‌ یاد داشته باشیم که غذای اندک اما باکیفیت و سالم به مراتب بهتر از مقدار زیاد غذاهای ناسالم و نامرغوب با ارزش غذایی ناچیز است. بسیاری از مردم حجمی غذا می‌خورند اما به کیفیت توجه نمی‌کنند که این موضوع خود زمینه‌ساز بیماری است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا