یزدفردا: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان یزد را ۱۰۰ درصد اعلام کرد و گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون نزدیک به ۱۶۰۰ نوزاد مبتلا شناسایی شده است.

به گزارش یزدفردا: دکتر محسن میرزائی در این باره گفت: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان به وضعیتی گفته می شود که به هر علتی غلظت هورمون های تیروئید در جریان خون نوزاد کم باشد و این بیماری یکی از شایعترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این که طرح مذکور از سال ۱۳۸۵ در استان یزد آغاز شده است، افزود: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نوزاد در استان یزد مورد غربالگری قرار گرفته که در این بین نزدیک به یک‌هزار و ۶۰۰ بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان یزد پوشش غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در استان یزد را ۱۰۰ درصد اعلام و بهترین زمان انجام نمونه گیری بین روزهای سوم تا پنجم تولد بیان کرد.

دکتر میرزائی با اشاره به این که بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروئیدی در جهان در حال درمان هستند، گفت: اختلالات تیروئید در زنان باردار شایع است و درمان نشدن آن در سلامت جنین و مادر نقش به سزایی دارد.

وی سلامت غده تیروئید را در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد نوزادان و کودکان نقش اساسی دانست و افزود: سابقه فامیلی ابتلا به بیماری های تیروئید، مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان،اختلالات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری های خود ایمن و التهاب های باکتریایی و ویروسی از عوامل خطر بروز اختلالات تیروئیدی محسوب می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که همه بیماری های تیروئیدی قابل درمان هستند، خاطر نشان کرد: اجرای برنامه غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، از سال ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام شده است و این برنامه یکی از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بوده و در مدت کوتاهی به پوشش بالای ۹۵ درصد رسیده است.

دکتر میرزائی مهم ترین بیماری‌های تیروئید شامل کم کاری و پرکاری، گره ها، التهاب و سرطان تیروئید عنوان و تاکید کرد: فقط ۵ درصد از گره های تیروئیدی بدخیم هستند.

چهارم تا دهم خرداد هفته جهانی اطلاع‌رسانی تیروئید نام‌گذاری شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا