یزدفردا"وزیر فرهنگ در بخشنامه ای از بلامانع بودن استفاده از نام های مورد استفاده در گویش­ های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­ ها و اماکن خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، روسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است : در اجرای مادۀ ۶ آیین­ نامۀ اجرایی قانون ممنوعیت به­ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیئت محترم وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴مطابق نص صریح آیین­ نامۀ یادشده، ،استفاده از نام های رایج در گویش­ های محلی و قومی  در مناطق مورد سکونت اقوام در نامگذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­ ها و اماکن مانعی ندارد.

در این بخش نامه همچنین از بلامانع بودن استفاده از اسامی خاص اقلیت­ های دینی شناخته­ شده در قانون اساسی نیز در نامگذاری های فوق الذکر اشاره شده است.

بر اساس این بخشنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی موظف است دستورالعمل صدور مجوز تبلیغات و نام­گذاری اسامی محصولات، خدمات، مؤسسه­ ها، اماکن و سر در فروشگاه­ ها، واحدهای صنفی و مؤسسات تجاری مربوط از جمله مناطق مرتبط با اقوام و گویش­ های محلی را با رعایت مفاد این بخشنامه تهیه و پس از تصویب در کمیتۀ مرکزی سازمان­ های تبلیغاتی کشور به اجرا گذارده و گزارش آن را هر سه ماه یکبار ارائه نماید.

گفتنی است در پایان این بخش نامه آمده است که کلیۀ دفاتر و ادارات­ کل ستادی و استانی در این زمینه موظف به همکاری با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی هستند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا