مجید دهقانی‌زاده رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در دومین نشست کارشناسی هماهنگی منطقه هشت آمایش کشور که صبح روز گذشته به میزبانی این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان واقع در منطقه هشت می‌توانند موتور محرکه رشد 8 درصدی کشور باشند، گفت: منطقه 8 آمایش کشور، دروازه تجارت و توسعه ایران است.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در این نشست دهقانی‌زاده از اهمیت فوق‌العاده منطقه هشت آمایش کشور سخن گفت و آن را دروازه تجارت و توسعه ایران دانست و اظهار داشت: این منطقه به لحاظ وسعت، منابع معدنی، امکان تولید و تجارت، دسترسی به آب‌های آزاد و ارتباطات بین‌المللی و نزدیکی به مناطق هدف کشور نظیر کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، پاکستان و حتی چین می‌تواند موتور محرکه رشد 8 درصدی کشور باشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد، ذات مردمان منطقه هشت آمایش کشور را توسعه‌گرا، پرتلاش، بهره‌ور و  استفاده حداکثری از حداقل منابع توصیف کرد و بیان داشت: مردمان این منطقه با بهره‌مندی از حداقل منابع آب شیرین، بهترین تولید و خروجی را تحویل کشور داده‌ است.

دهقانی‌زاده افزود: از این رو اقتصاد مقاومتی را می‌توان در این منطقه به درستی معنا کرد و آن را به عنوان الگویی به کل کشور تعمیم داد.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری نشست‌های کارشناسی هماهنگی منطقه هشت آمایش کشور، آن را باعث هم‌افزایی و همدلی بیشتر، تصمیمات سازنده‌تر و خروجی‌های بهتر و ملموس‌تر برای استان‌های واقع در این منطقه دانست و به پروژه‌های مشترک پیدا و پنهان این منطقه اشاره کرد و گفت: باید از این پس پرو‌ژه‌های مشترک منطقه 8 را نظام‌مند و هدفمند و در چارچوب مباحث نوین و مدرن در راستای آمایش سرزمین تعریف کرد.

ریس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیمی در منطقه هشت کشور نظیر حوزه انرژی خورشیدی، جاذبه‌های گردشگردی، کویر، ترانزیت و حمل و نقل و ده‌ها حوزه دیگر نهفته است و می‌توان با تعریف پروژه‌های مشترک منفعت خوبی را به کشور ارایه داد، افزود: با هم‌افزایی و مشارکت در کنار رقابت سازنده و غیر مخرب می‌توان پروژه‌های مشترکی به صورت زنجیر وار در راستای تکمیل فعالیت‌های ارزش را تعریف کرد و به هدف خود نزدیک شد.

دهقانی‌زاده ضعف منطقه هشت امایش کشور را تعداد کم نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان‌های این منطقه عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان پایگاه کاملا تخصصی و راهبر توسعه کشور می‌تواند جبران این نقیصه را برای استان‌های واقع در منطقه 8 بکند تا به جایگاه واقعی خود برسند.

لازم به ذکر است، در این نشست پروژه‌های پیشنهادی مشترک استان‌های یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان جمع‌بندی و گزارش اجرایی کردن سند آمایش سرزمین ارایه شد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا