یزدفردا: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به ظرفیتهای مناسب این استان در زمینه توسعه صنعت پرورش شتر، از اختصاص ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه جهت خرید شتر و نیز انجام اقدامات اکولوژیکی در این صنعت خبر داد.

به گزارش یزدفردا: مهدی غیب الهی یکی از چشم‌اندازهای بخش کشاورزی که در سند تحولی استان یزد بیشتر به آن تکیه شده، توسعه صنعت پرورش شتر در استان است که مورد اهتمام تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان استان قرار گرفته است.

  وی افزود: در همین راستا و به منظور ایجاد و تکمیل زنجیره پرورش شتر در استان نیز تسهیلات بسیار مناسبی با همکاری دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی، دامپزشکی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) فراهم شده از ان جمله می‌توان به اختصاص حدود ۳۲۰ میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای خرید شتر اشاره کرد که پیش‌بینی می‌شود از این طریق حدود یکهزار نفر به جمعیت شتر استان افزوده شود.

 غیب‌الهی جمعیت کنونی شتر استان را ۱۵ هزار نفر و این استان را به لحاظ پرورش این دام در جایگاه سوم کشور ذکر کرد و ضمن اشاره به اهمیت و ویژگی‌های شتر حتی از منظر دین مبین اسلام، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شتر، تغذیه این حیوان از علوفه‌های گیاهانی مانند تاغ، گون و سرشاخه‌های درختان بیایانی است که سایر دام‌ها از آن استفاده نمی‌کنند.

 وی با اشاره به این که پرورش این حیوان برای تامین گوشت قرمز گام موثری در صرفه‌جویی و مصرف بهینه آب در مناطق خشک و کم آبی مانند استان یزد است، گفت: شتر حیوان کم توقعی در مصرف آب است و می‌تواند در ارتقای بهره‌وری آب در این حوزه کمک شایانی برای استان باشد و از طرفی شتر یکی از بهترین ذخایر ژنتیکی تولید گوشت در نواحی کم‌آب محسوب می‌شود.

 این مسئول بیان کرد: ساختار ژنتیکی شتر نیز به گونه‌ای است که پرورش آن همانند سایر دام‌های سبک و سنگین در فضای بسته ممکن نیست و خوشبختانه در همین رابطه کشورمان از بیابانها و مراتع بسیاری بهره می‌برد.

غیب الهی با بیان این که استان یزد در زمینه پرورش شتر با اولویت حفظ دامها و مراتع، به دنبال اقدامات به‌نژادی و اصلاح‌نژادی در این حوزه است، یکی دیگر از اقدامات در حال انجام را مربوط به حوزه اکولوژی شتر با تبدیل عرصه‌های بیابانی استان به مرتع با کمک معدن‌داران و مرتع‌کاران تنها با استفاده از آب باران ذکر کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان در پایان نیز در این باره یاداور شد: تلاش برای تغییر اکولوژی شتر هم اکنون در شهرستان اردکان انجام شده و در شهرستان بافق نیز در دست اقدام است و امیدواریم با توجه به مراتع دراختیار و اقداماتی که در زمینه توسعه صنعت پرورش شتر در استان دنبال می‌شسود، شاهد گام‌های موثری در تولید گوشت قرمز مورد نیاز استان باشیم.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا