سی و دومین نشست مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان صبح امروز با محوریت ارایه گزارش وضع موجود و پیگیری 10 پروژه معدن در فاز دوم مجموعه یزدنوین در تالار کوثر استانداری یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، در این نشست جعفر رحمانی شمسی معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با اشاره به رویکرد فناورانه در پروژه‌های معدنی برنامه تحولی یزد نوین، گفت: استان یزد باید معدنِ دانش‌ حوزه معدن در کشور باشد، یعنی اگر در هرکجای کشور اقدامی در حوزه معدن بخواهد شکل بگیرد باید دانش اکتشاف، استخراج و فن‌آوری آن از استان یزد در اختیار سایر استان‌ها قرار گیرد.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، معدن را جزء لاینفک اقتصاد و توسعه استان عنوان کرد و افزود: باید به جای استان برتر معدنی، استان برتر در دانش معدنی شویم.

رحمانی شمسی تصریح کرد: از این رو نمی‌توان وقتی صحبت از اقتصاد استان و توسعه آن می‌کنیم معدن را فراموش کنیم.

وی یکی از محورهای مهم در سند آمایش سرزمین استان را حوزه معدن معرفی کرد و اظهار داشت: استان یزد بالغ بر 52 درصد سنگ آهن کشور و دارای بزرگترین معادن سرب و روی است و هنوزم هم ذخایر معدنی کشف نشده‌ای دارد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

معاون آمار و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، افزود: ولی نکته قابل تامل در این زمینه توجه ویژه به الزامات محیط زیستی و اجتماعی در توسعه این بخش است.

رحمانی شمسی با اشاره به اینکه این نشست اولین نشست یزد نوین با محوریت پروژه‌های حوزه معدن است، گفت: پروژه‌های یزدنوین برش چهارساله‌ای از اجرای سند آمایش استان است که بنا دارد توسعه اقتصاد استان را از اقتصاد منبع محور به سمت  اقتصاد دانش محور سوق دهد.

وی اینکه اسناد توسعه‎ای زیادی در کشور و استان تدوین شده که به بعضا کمتر از 50 درصد از آنها تحقق یافته است، اذعان داشت: در راستای تحقق برنامه تحولی یزدنوین سعی داریم با برگزاری جلسات منظم و پیگیری و اقدامات و ارایه گزارش‌های مسئولان پیگیری ویژه تا حد امکان موانع موجود بر سر راه تحقق این پروژه‌ها را از میان برداریم.

در پایان محمدرضا علمدار یزدی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و مسئول پیگیری ویژه حوزه معدن برنامه تحولی یزد نوین به ارايه گزارشي از اقدامات و برنامه‌هاي خود در عملياتي كردن پروژه‌هاي اين حوزه پرداخت.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا