پنجمین جشنواره استانی زعفران شهرستان بهاباد با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و تولیدکنندگان این محصول در سالن مجتمع فرهنگی هنری ملاعبدالله بهابادی بهاباد یزد برگزار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درپنجمین جشنواره استانی زعفران دربهاباد با بیان اینکه با استفاده بهینه از منابع طبیعی و افزایش دانش کشاورزان، دستیابی به توسعه پایدار در این بخش امکان پذیر است گفت: در حال حاضر آنچه در بخش کشاورزی مهم است، استفاده بهینه از منابع خدادادی است.

وی با تاکید بر افزایش دانش علمی کشاورزان خاطرنشان کرد: منطقه بهاباد یزد دارای ظرفیت بسیار بالایی برای کشت زعفران است که کشاورزان این منطقه می توانند با استفاده از روش های بهینه به تولید انبوه زعفران در این منطقه بپردازند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران دراستان یزد 734 هکتار است گفت: شهرستان بهاباد بیشترین سطح زیر کشت زعفران با 350هکتاردارد که پیش بینی میشود از هر هکتار دو تن زعفران کشاورزان بهابادی از مزارع خود برداشت کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد محصول زعفران در بهاباد چهار و نیم کیلوگرم در هکتار است افزود: ثبت برند زعفران مهمترین هدف برگزاری این جشنواره است و از دیگر اهداف آن ترویج جایگزینی کشت زعفران به عنوان محصول کم آب و نیز ارتقای سطح کیفی و کمی زعفران روستای از ان است.

حاجی حسینی با بیان اینکه عملکرد محصول زعفران در بهاباد چهار و نیم کیلوگرم در هکتار است افزود: ثبت برند زعفران مهمترین هدف برگزاری این جشنواره است و از دیگر اهداف آن ترویج جایگزینی کشت زعفران به عنوان محصول کم آب و نیز ارتقای سطح کیفی و کمی زعفران روستای از ان است.

وی ادامه داد: کشت گیاهان کم آبخواه و سازگار با شرایط شوری آب و زمین و درآمد ارزی از محل صادرات این گیاهان دو رویکرد اساسی این سازمان است.

وی با بیان اینکه شبکه تعاونی روستائی بازوئی قوی برای کشاورزان می‌باشد افزود: بحث آموزش به متولیان کشاورزی در این شهرستان در اولویت اول ما قرار دارد و آموزش نقش مهمی در توعه محصول کشاورزان دارد که باید اجرا شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با وجود کمبود آب مورد نیاز، در زمینه کشت محصولات کشاورزی تدابیری جدید اندیشیده است.

وی ادامه داد: کشت گیاهان کم آبخواه و سازگار با شرایط شوری آب و زمین و درآمد ارزی از محل صادرات این گیاهان دو رویکرد اساسی این سازمان است.

فرمانداربهاباد دراین جشنواره ضمن عرض خیرمقدم به شرکت کنندگان دراین جشنواره ومعرفی شهرستان وجاذبه های گردشگری بهاباد گفت :زعفران بهاباد یکی ازمرغوب ترین وبا کیفیت ترین نوع زعفران درکشور به حسابی می آید که باید یک برندی برای این محصول تهیه شود تادربازارشهرت جهانی داشته باشد .

علیرضا تیموری با بیان اینکه کیفیت زعفران تولیدی بهاباد در کشور حرف اول را می زند و این شهرستان در میزان تولید زعفران نیز در استان پیشرو است افزود:آنچه زعفران بهاباد را در گمنامی نگه داشته و کمتر کسی گمان می‌برد که بهاباد در دل کویر یزد مرغوب‌ ترین زعفران را دارد، عدم‌فراوری این محصول، نبود برند مناسب و اطلاع‌رسانی ناکافی در این زمینه است.

وی اظهار داشت: زعفران بهاباد به ‌دلیل خاک، آب و نور مناسب، بهترین نوع زعفران دنیاست اما متأسفانه کشاورزان به محض اینکه محصولشان را برداشت می‌کنند به سراغ دلالان در استان‌های دیگر کشور می‌روند و با قیمت بسیار پایین زعفران‌شان را می‌فروشند.

تیموری هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی با عرضه و روشهای جمع آوری و فرآوری زعفران، استفاده بهتر از این محصول، تبیین خواص آن و آموزش روشهای بسته بندی و عرضه زعفران به صورت مکانیزه و بهداشتی ذکر کرد.

وی یادآور شد: بهبود کیفیت و حفظ جایگاه زعفران ایران در جهان و انتقال دانش علمی زعفران و ثبت برند زعفران به نام بهاباد از دیگر اهداف برگزاری جشنواره طلای سرخ می باشد.

مدیرجهاد کشاورزی بهاباد هم دراین جشنواره ضمن عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان درپنجمین جشنواره استانی زعفران طلای سرخ بهاباد وبا اشاره به اینکه  برگزاری جشنواره طلای سرخ نقطه عطفی در اقتصاد و وضعیت زعفران بهاباد می باشد یادآور شد: نام زعفران با نام بهاباد عجین شده و در همه جا زعفران با کیفیت را با نام بهاباد می شناسند.

علی اکبررحمتیان با اشاره به اینکه زعفران یکی از تولیدات استراتژیک این شهرستان است، افزود: از سالهای بسیار دور در زندگی و معیشت مردم این منطقه این محصول نقش بسزایی داشته است.

وی با بیان اینکه این محصول درآمد خوبی هم می تواند داشته باشد گفت: اگر با استفاده از روش های علمی، زمین مناسب و منطقه ای که آب هوای مناسب برای کاشت زعفران باشد انتخاب شود و نسبت به نوع کشت، داشت و برداشت آن خوب عمل کنیم می توانیم درآمد بالایی از این محصول داشته باشیم.

رحمتیان برگزاری تورهای ویژه برداشت زعفران، بازدید از مزارع هم‌چنین برگزاری نمایشگاه از فرآورده‎‎های زعفران مانند تهیه مربا و صنایع بسته‎بندی این محصول را از برنامه‎‏های جانبی این جشنواره برشمرد و مشارکت همگان در شناساندن زعفران مرغوب بهاباد به مشتریان داخلی و خارجی را خواستار شد.

انتهای پیام/

 










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا