استاندار یزد در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با تأکید بر این‌که کتابخانه‌سازی، وظیفه این انجمن نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین رسالت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، تربیت کتابخوان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری شامگاه سه‌شنبه 24 آبان‌ماه به ریاست مهران فاطمی، استاندار یزد و با حضور علی‌اکیر عزیزی و محمدعلی شاه‌حسینی، معاونان استاندار؛ محسن رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی یزد؛ احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر این انجمن و همچنین با حضور سایر اعضای حقیقی و حقوقی در کتابخانه مرکزی یزد برگزار شد.

استاندار یزد در این نشست با اشاره به اهمیت ریشه‌ای مطالعه در رشد فرهنگ و آگاهی جامعه، تصریح کرد: گسترش فرهنگ کتابخوانی، مهم‌ترین برنامه‌ای است که باید توسط همه نهادها از جمله کتابخانه‌های عمومی استان در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد  این است که اقشار مختلف را کتابخوان کند و عشق به کتاب و مطالعه را در نسل جوان و نوجوان ایجاد و تقویت کند.

فاطمی اظهار داشت: جامعه‌ای که کتابخوان بوده و با کتاب مأنوس باشد، دچار آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود و افرادی که اهل کتابخانه هستند، کمتر دچار این‌گونه آسیب‌ها و ناهنجاری‌‌ها‌‌ می‌شوند.

وی کتاب و کتابخوان را دو عنصر اصلی در کتابخانه برشمرد و خاطرنشان کرد: همه ظرفیت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری باید به تقویت این دو عنصر مهم و حیاتی در کتابخانه‌ها منجر شود.

استاندار یزد خطاب به اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: کتابخانه‌سازی مسئولیت شما نیست، بلکه تربیت کتابخوان، وظیفه اصلی انجمن است و لذا باید برنامه‌های شما در انجمن، در این راستا تعریف و اجرا شود.

وی ادامه داد: البته نوسازی منابع کتابخانه‌ها  نیز از جمله مواردی است که باید متناسب با سلایق اقشار مختلف جامعه در دستور کار قرار گیرد و در اعتبارات استانی نیز این مسئله مهم حتماً دیده شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز باید احیا شود. ما در استان 112 باب کتابخانه داریم که می‌توان با کمک واحدهای پرشمار صنعتی استان، منابع به‌روز و مفید را برای این کتابخانه‌ها تهیه کرد تا مخزن کتابخانه‌ها به وضعیت مطلوب نزدیک شود.

رفیعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست گفت: هم‌اکنون 112 کتابخانه در استان فعالیت دارد که درخواست اصلی این کتابخانه‌ها، تأمین منابع برای  به‌روزرسانی مخزن آنها است.

وی بیان داشت: با توجه به این‌که هزینه ساخت کتابخانه ثابت در مناطق مختلف استان بالا است و امکان ساخت در همه مناطق فاقد کتابخانه نیز وجود ندارد، می‌توان با راه‌اندازی و تجهیز کتابخانه‌های سیار، نیاز روستاهای پرشمار استان و نواحی شهری فاقد کتابخانه را مرتفع کرد. در این راستا نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز آمادگی دارد در صورت تأمین مینی‌بوس مناسب برای این امر، نیرو و منابع این کتابخانه‌ها را تأمین کند.

رفیعی با اشاره به پایان عملیات عمرانی ساختمان کتابخانه شهید بابایی زارچ، گفت: ساختمان کتابخانه تنها نیاز به راه‌اندازی تأسیسات برقی و سیستم‌های برودتی و حراراتی دارد و در مرحله بعدی نیز لازم است برای محوطه بیرونی این کتابخانه فکر جدی بشود تا بتوان آن را تا پایان سال جاری تجهیز و راه‌اندازی کرد.

وی همچنین خواستار توجه به وضعیت معیشتی کتابداران استان شد و پیشنهاد داد منابع صندوق وام قرض‌الحسنه کتابداران استان با حمایت استانداری و صنایع استان تقویت شود.

احسان عابدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها، یکی از اقدامات ارزنده‌ای است که به رشد فرهنگ مطالعه کمک می‌کند.

وی همچنین بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در روستاهای فاقد کتابخانه تأکید کرد و گفت: این کتابخانه‌ها می‌توانند نیاز مطالعاتی مردم حداقل 15 روستای مجاور را تأمین کنند و با هزینه‌ای بسیار کمتر از ساخت و تجهیز و نگهداری یک کتابخانه ثابت اداره شوند.

محمدباقر پارساییان، عضو شورای اسلامی شهر یزد نیز در این نشست بیان داشت: برخی از دستگاه‌های دولتی و شرکت‌ها هستند که فضای بلااستفاده دارند و می‌توان در مناطقی که زمین مناسب برای ساخت و توسعه کتابخانه‌ها وجود ندارد، از این فضاها برای ایجاد مراکز فرهنگی و کتابخانه‌ استفاده کرد.

حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، مدیرعامل سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد و عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های استان نیز گفت: یکی از اتفاقاتی که می‌تواند سبب اقبال هرچه بیشتر مردم به کتابخانه شود، برگزاری رویدادهای کتابخوانی با محوریت کتابخانه‌ها است که در این راستا، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری آمادگی دارد در برپایی این‌گونه رویدادها همکاری کامل داشته باشد.

تقویت منابع و کتب کتابخانه‌های عمومی استان یزد به ویژه کتابخانه مرکزی یزد، ایجاد کتابخانه سیار در همه شهرستان‌های محروم و مناطق فاقد کتابخانه، تقویت صندوق وام کتابداران استان و ایجاد کتابخانه در منطقه صدرآباد یزد با استفاده از ظرفیت فرهنگسرای بهمن، از جمله مصوبات مهم این جلسه بود.

در پایان نخستین نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان یزد در سال جاری، حجت‌الاسلام مجتبی صداقت، حجت‌الاسلام مظفر سالاری و افسانه حاضری، به عنوان سه عضو جدید حقیقی این انجمن معرفی شدند و احکام خود را از استاندار یزد دریافت کردند.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا