رکن اول در اقتصاد اسلامی عدالت اجتماعی و رکن دوم، مردمی سازی اقتصاد و مشارکت همه مردم در امر اقتصاد است. بستری که بتواند این دو را کنار هم جمع کند بهتر از تعاونی وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد: نشست اعضای اتاق تعاون استان یزد با حضور فاطمی استاندار، محمدرضا فلاحتی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اتاق تعاون برگزار شد.
فاطمی استاندار در این نشست با بیان اینکه اقتصاد اسلامی با اقتصاد کلاسیک و متعارف دنیا متفاوت است گفت: در اقتصاد اسلامی مؤلفه هایی خاص و روحی بر آن حاکم است که با اقتصاد غربی تفاوت دارد.
وی عنوان کرد: مهمترین اصل در اقتصاد اسلامی، مساله عدالت اجتماعی و توزیع متوازن ثروت در بین همه مردم است. ثروت صرفا نباید در دست یک عده خاصی باشد.
استاندار با اشاره به اینکه در الگوی اقتصاد مقاومتی هم به عدالت اجتماعی به طور خاص تاکید شده است تصریح کرد: رکن اول در اقتصاد اسلامی عدالت اجتماعی و رکن دوم، مردمی سازی اقتصاد و مشارکت همه مردم در امر اقتصاد است. بستری که بتواند این دو را کنار هم جمع کند بهتر از تعاونی وجود ندارد.
فاطمی تاکید کرد: بهترین بستر تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی بخش تعاونی است. هم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده و هم سند ملی تعاون وجود دارد که می توان مردمسازی اقتصاد را از آن منتج کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین بستری که به عنوان حاکمیت باید از آن حمایت کنیم بخش تعاون است خاطرنشان کرد: فرهنگ تعاونی و اقتصاد تعاون باید در استان تقویت شود. کار فرهنگی باید صورت گیرد و یکی از مهمترین مسائل اتاق تعاون و وظایف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ترویج و تبیین فرهنگ تعاون است. هم ترویج نظری و هم ترویج عملی باید در دستور کار قرار گیرد.
فاطمی ادامه داد: وقتی مردم را تشویق کردید و آموزش دادید که تعاونی تشکیل دهند؛ ترویج عملی آن این است که مشکلات سر راه باید برداشته شود.
وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم بخش تعاون قدرتمند شود باید حمایت عملی انجام دهیم اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به عنوان دیده بان توسعه و پیشرفت استان باید به بخش تعاون نگاه ویژه داشته و مطالبه گر این حوزه باشد.
فاطمی خواستار این شد که اقتصاد تعاون و فرهنگ تعاون تبدیل به گفتمان غالب در استان شود و در نهادهای فرهنگی، صدا و سیما و رسانه ها برای معرفی این بخش و ارتقاء فرهنگ تعاونی استفاده شود.
وی در ادامه با تاکید براینکه اعضای اتاق تعاون باید روحیه مطالبه گری و پیگیری عالمانه داشته و یک هیأت اندیشه ورز قوی و علمی در کنار خود داشته باشند افزود: داشتن هیأت اندیشه ورز که تشکیل شده باشد از افراد موفق که به صورت عملیاتی در این حوزه کار کرده و افرادی که به لحاظ نظری صاحب نظر هستند می تواند باعث ارتقاء جایگاه اتاق تعاون در استان شود.
استاندار یزد در ادامه خواستار تشکیل شورای گفتگو بخش تعاون و دولت شد و ادامه داد: اتاق تعاون باید روی مسائل کلان، اساسی و جدی حوزه تعاون کار کند. مسائل جدی بخش تعاون را روی میز قرار داده و فقر محتوا در این حوزه را کاهش دهد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا