یزدفردا"معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز شده، برای خودرو‌های برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان درجه یک الکترونیکی بپردازیم.

به گزارش یزدفردا  به نقل از شاتا، «منوچهر منطقی» در رویداد فناورانه خودرو‌های آینده ۲ در محل شرکت سایپا افزود: در زمینه فناوری‌های جدید خودرو، پیش‌بینی می‌شود در دهه آینده با خودرو‌های فعلی خداحافظی کنیم.

وی گفت: در این زمینه مطالعاتی از سال‌های گذشته آغاز و عمده کار‌ها بر دوش شرکت‌های دانش‌بنیان قرار داده و در همین پیوند از توان خارجی‌ها نیز استفاده شد.

منطقی خاطرنشان‌کرد: در جمع‌بندی مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی‌سازی برویم، باید اتوبوس‌های کاملا برقی تولید کنیم.

وی ادامه‌داد: در موضوع موتورسیکلت‌های برقی نیز پروژه سوآپ که طی آن باتری موتور‌ها در مراکز پیش‌بینی شده تعویض خواهند شد، پیش‌بینی شد.

معاون وزیر صمت با اشاره به نفتی بودن کشورمان، بیان‌داشت: بر همین اساس، رفتن به برقی شدن در حوزه خودرو‌های کوچک و هیبریدی شدن در خودرو‌های متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود.

وی اظهار داشت: برای اجرایی کردن این راهبرد چند پروژه تعریف شد که یکی از آن‌ها تولید پلتفرم برقی بود؛ امروز بر اساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شد.

منطقی اضافه‌کرد: در موضوع باتری‌ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندی‌های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد.

وی افزود: در موضوع فناوری‌های کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد.

معاون وزیر صمت یادآور شد: درخصوص خودرو‌های برقی و الکتریکی با دو چالش نرم‌افزار‌های پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه‌ایم.

وی بیان‌داشت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کرده‌ایم، برای خودرو‌های برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف‌هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه‌سازان Tier ۱ الکترونیکی بپردازیم.

منطقی خاطرنشان‌کرد: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیرو‌های نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سال‌های گذشته تشکیل داده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا