یزدفردا: کارگران شاغل در واحدهای صنعتی شهرستان میبد با انتقاد از بی توجهی به حقوق کارگران شاغل در واحدها و عدم رعایت قوانین کار خواستار تشکیل شورای اسلامی کار هستند.

به گزارش یزدفردا: شهرستان میبد از جمله شهرهای صنعتی-تاریخی در استان یزد است که نزدیک به دو هزار واحد صنعتی را در خود جای داده و بیش از ۷۰ درصد جمعیت ساکن در این شهرستان را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد. 

یکی از مهم‌ترین حقوق کارگران مشمول قانون کار، آن است که می‌توانند انجمن‌ها و شوراهایی تشکیل داده و توسط آن‌ها منافع شغلی خود را تضمین کنند. در قانون کار ایجاد و تشکیل شورای اسلامی کار برای کارگران به رسمیت شناخته شده است که در قانون مربوط به این شوراها، شرح وظایف و اختیارات آن‌ها مورد اشاره قرار گرفته است. 

بر این اساس شورای اسلامی کار مرکب از نمایندگان کارگران و نماینده کارفرما بر اساس قوانین کار باید در واحدهای دارای بیش از ۳۵ نیروی کار دائم تشکیل شود اما این‌طور که کارگران شاغل در واحدهای تولیدی صنعتی شهرستان میبد می‌گویند در بسیاری از واحدهای صنعتی حتی با داشتن بیش از ۱۰۰ نیروی انسانی هم تشکیل نشده و کارفرمایان تمایلی به تشکیل این شورا ندارند. 

شورای اسلامی کارگران که در کارگاه‌ها ایجاد می‌شود، پس از تاسیس، در محدوده شرح وظایف قانونی خود، از وسعت عمل فراوانی برخوردار است و در قبال مدیریت، کارکنان و مسائل اجتماعی و حقوقی نقش‌هایی مهم و اساسی را ایفا می‌کند. 

اعلام نظر مشورتی در مورد تنظیم ساعت کار و استراحت کارکنان، موعد و محل و نحوه پرداخت مزد و مزایا، تخصیص مشاغل افراد، تعیین نرخ‌های کارمزدی، نحوه استفاده از مرخصی، چگونگی پیش گیری از وقوع حوادث، تنظیم برنامه و سازمان دهی خدمات اجتماعی مربوط به واحد و تدوین ضوابط استفاده از خانه سازمانی و نحوه اجرای برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای ضمن کار از جمله وظایف این شورا در برابر مدیریت است. 

از آنجا که تشکیل شورای اسلامی کار در واحدهایی که بیش از ۳۵ نفر شاغل دائم دارند الزامی است، طبعا فعالیت‌های خاص سندیکایی و انجمن صنفی در اختیار این شورا قرار خواهد گرفت و وظایفی را در برابر کارکنان تعریف کرده که در جهت استیفای حقوق و خواسته‌های مشروع کارگران است. 

درخواست کارگران برای تشکیل شورا به نتیجه نرسیده

همکاری در جهت تاسیس شرکت‌های تعاونی، تلاش در جهت تامین امکانات رفاهی کارگران و همکاری با سایر تشکل‌های کارگری به منظور حمایت از حقوق و منافع کارگران و نظایر آن بخشی از وظایف این شورا در برابر کارگران و کارکنان شرکت است. 

علاوه بر آن، شورای اسلامی کار وظایف و اختیاراتی در مسائل حقوقی و اجتماعی دارد اما این‌طور که کارگران می‌گویند در بسیاری از واحدها با وجود اینکه شرایط تشکیل شورا دارند و کارگران نیز برای تشکیل آن پیگیری کرده اند، هنوز درخواست آن‌ها برای تشکیل شورا به نتیجه نرسیده است. 

از سویی به گفته کارگران، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان نیز تعامل با واحدهای تولیدی ندارد و در همراهی با کارگران نیز برای تشکیل شورای اسلامی کار ضعیف عمل کرده و همین موضوع باعث شده مطالبات کارگران به نحو مناسب پیگیری نشود. 

اگرچه با نظر دولت حقوق کارگران افزایش یافته اما به گفته این کارگران در شهرستان میبد، کارفرماها در روزهای تعطیل به کارگران مرخصی اجباری می‌دهند و یا در حال کاهش نیروی کار هستند و شکایت کارگران در این ارتباط با توجه به نبودن شورای اسلامی کار به جایی نمی‌رسد. 

بی‌توجهی به کارگران از عوامل اصلی توقف توسعه

فرماندار شهرستان میبد هم با تاکید بر لزوم تامین حقوق کارگران و رعایت خواسته‌های منطقی این قشر از جامعه اظهار داشت: رشد اقتصادی شهر و توسعه صنعت به وجود کارگران و تلاش‌های آن‌ها بستگی دارد و هرگونه بی‌توجهی به کارگران باعث می‌شود شهرستان از توسعه باز بماند. 

سیدجمال سجادی‌پور با تاکید بر لزوم راه اندازی شوراهای اسلامی کار در واحدهای صنعتی افزود: وجود شورای اسلامی کار از حقوق قانونی کارگران است و کسی نباید مانع تشکیل چنین شورایی شود. 

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی کار برای ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدمات، مرکب از نمایندگان کارگران و کارکنان به انتخاب مجمع عمومی و نماینده مدیریت تشکیل می‌شود ادامه داد: تلاش در جهت گسترش امکانات رفاهی و حفظ حقوق قانونی کارکنان، بررسی و شناخت کمبودها و نارسایی‌های واحد و ارائه اطلاعات به مدیر یا هیأت مدیره، بررسی شکایات کارکنان در مورد نارسایی‌های واحد و پیگیری آن، تنظیم ساعت کار و اوقات فراغت و… تنها بخشی از وظایف این شورا است. 

فرماندار میبد با اشاره به اینکه در واحدهایی که بیش از ۳۵ نفر شاغل دائم دارند باید به تشکیل شورای اسلامی کار اقدام کنند تصریح کرد: ۲۱ شورای اسلامی در این شهرستان فعال هستند و بر اساس اطلاعات موجود، شورای اسلامی کار در کارخانجات و کارگاه‌هایی که بیشترین درخواست برای تشکیل شورا را داشته‌اند، ایجاد شده است. 

سجادی‌پور همچنین در خصوص درخواست انجمن صنفی ساختمان میبد مبنی بر ارائه شناسه بر بررسی و مساعدت بخش‌های مرتبط با این موضوع تاکید کرد و گفت: تحقق این خواسته باعث می‌شود امور مرتبط به مباحث مالی برای این تشکل به راحتی انجام گیرد.

وجود ۶۱ تشکل کارگری در شهرستان میبد

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد نیز با اشاره به وجود ۶۱  تشکل کارگری در این شهرستان اظهار داشت: بر اساس جمعیت کارگری و تعداد کارگاه‌ها بیشترین تعداد تشکل های کارگری در بین شهرستان های استان یزد در این شهرستان شکل گرفته و ارتباط خوبی بین کارگران و کارفرمایان وجود دارد

سیداحمد علایی با بیان اینکه حق تمام کارگران این است که یک زندگی همراه با معاش مناسب داشته باشند افزود: هدف از تشکیل شورا و تعیین نماینده، دفاع از حقوق کارگران و گرفتن حق و حقوق آنها است و تلاش می‌کنیم که امنیت شغلی و استمرار پرداخت حقوق در این شهرستان برقرار باشد.

وی با بیان اینکه هر برخوردی با کارگرانی که تنها حقوق صنفی خود را پیگیری می‌کنند، غیرقانونی است و اگر کارگری اخراج یا اقداماتی از این قبیل مواجه شد، می‌تواند با مراجعه به ما طرح اشکال و دعوی کند تاکید کرد: در میبد کارفرمایی که حق و حقوق کارگر را پرداخت نکند، نداریم و حتی اگر خود کارگران انجام کار خلاف قانون توسط کارفرما گزارش دهند، بازرس از سوی اداره برای بازرسی و دادن ابلاغیه اعزام می‌شود.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران مطالبات خود را از مسیر قانونی خود می توانند به راحت ترین شکل دنبال کنند اضافه کرد: رای ها بر اساس قانون کار و در اغلب موارد به نفع کارگران صادر می‌شود.

یکهزار و ۵۰۰ شرکت تولیدی و کارخانه در شهرستان میبد فعال است که در دو شهرک صنعتی دایر است و ۷۰ درصد از جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آنها تشکیل می‌دهند که مطالبه کارگران هم شورای اسلامی کار در واحدهای صنعتی میبد است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا