یزدفردا: آیین سنتی سدره پوشی زرتشتیان، پنجشنبه شب با حضور شماری از پیروان این آیین در پیرنارکی شهرستان مهریز یزد برگزار شد.

به گزارش یزدفردا: سدره پوشی یکی از آیین‌های زرتشتیان است و سدره پیراهنی است گشاد، سپیدرنگ و بی یقه و با آستین های کوتاه و دارای دو کیسه بسیار کوچک، یکی در جلوی سینه و نزدیک قلب که گریبان خوانده می شود و دیگری در پشت که گرده نامیده می شود و این بخش‌ها از سدره کاربرد نمادین دارد.

در برگزاری آیین سدره‌پوشی سفره‌ای سفید گسترده می‌شود و بر روی آن گلدان گل و سرو، شمع و یا چراغ روشن، آتشدان، لُرک (آجیل آمیخته از چند میوه‌ی خشک)، میوه، نقل و شیرینی، قند سبز و بشقابی که مخلوط دانه برنج و برگ سبز آویشن در آن ریخته شده را بر سفره می‌چینند.

نوجوان در حالی که سر و تن خود را شسته است، سِدره و لباس سراپا سفید بر تن و پوشش سفید بر سر دارد، با همراهی موبد در کنار سفره‌ سدره‌پوشی در برابر روشنایی می‌نشیند، همچنین نوجوان با خواندن بخشی از اوستا به پایبندی خود به آیین یکتاپرستی گواهی می‌دهد.

در این آیین نخست با نشان دادن آیینه و گلاب به مهمانان به آنان خوش‌آمد می‌گویند، سپس با شربت و شیرینی پذیرایی می‌شوند.

زرتشتیان استان یزد دارای زیارتگاه‌های متعددی هستند که از جمله آنها پیرنارکی، پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می‌توان نام برد.

زرتشت در‎۳۶۰۰سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت و زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎۳۰سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎۷۷سالگی در آتشکده شهر بلخ بدست توربراتور کشته شد.

معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود ‎۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شوند که از این تعداد‎۳۰ هزار نفر در استان‌های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند.

افزون بر ۶ هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن‌اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا